| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Mugentrimmad S2000 jagar Ferrari 360 på bana...
|
3596 besök totalt |
|
jepps.. en "liten" film på ca: 76 MB me en st mugentrimmad S2000 som jagar 2 st Ferrari 360.. ljudupplevelse av den högre skalan.. ( å då menar ja Hondan.. )
högerklicka å "spara mål som"... http://www.teamgt.it/varano04/360rossi.wmv _________________ MackeMaehlum |
||||||
|
Jag ställer samma fråga som jag ställde på Zatzy; varför går han igenom varje växel vid nedväxling? Han växlar t.ex. 4-3-2 istället för 4-2. Vad är det för fel på att låta den motorbromsa och växla precis innan turn-in istället för att växla onödigt mycket? Spelar väl ingen roll egentligen, men det brukar finnas anledningar till att man gör det onödigt svårt för sig, och jag vill veta vad den anledningen är
_________________ Peter Plewinski |
||||||
För att han gillar motorns sång!
Eller så vill han kanske inte spränga motorn genom att dunka i 2:an direkt och hamna på 13000rpm.
Eller så är han klassiskt skolad och till och med dubbeltrampar vid växlingarna !
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Beror på vad för växellåda han har.. är det en sekvensielllåda så går det inte att hoppa över nån växel
typ 4-2-1 utan det är 4-3-2-1-2-3-4-5-6...beroende på hur många växlar han har. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
Den är ju inte sekventiell som han har, syns ju tydligt att han för den i ett H-mönster... _________________ Johan Meissner |
||||||
|
På första förarlicenskursen jag gick så tyckte instruktören envist att man skulle tagga igenom alla växlar.. han hade väl någon förklaring också men inget som jag tyckte vara värt att lägga på minnet uppenbarligen.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Benci: Att växla från fyran till tvåan i 1 500 - 2 000 varv resulterar inte i 13 000 varv
Dubbeltramp? Kan vara det, men så vitt jag vet kan man hoppa över växlar trots att man dubbeltrampar
super7: Jovisst, det vet jag om, men anledningen till att jag överhuvudtaget frågade var att det såg ut som en vanlig H-grid. _________________ Peter Plewinski |
||||||
Förklaringen jag minns var att det är mindre chans för att få i fel växel i fel varvtal, vilket låter som en vettig förklaring. Speciellt när han berättade om den dära någon som hade lagt i 1'an istället för 3'an eller vad det var
|
||||||
Det gjorde jag i superstage
Motsvarar ung 10500rpm
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Så, med andra ord så lyssnade du inte på de instruktioner du fick
|
||||||
|
Den förklaring jag (blivit lärd och) använder är att bara ha två mönster i ryggmärgen, ett för att växla upp och ett för att växla ner. Det blir mer tid för resten om hjärnan slipper vara inblandad när man letar efter rätt växel vid turn-in. Att följa sekvensen upp eller ner brukar vara enklast att hitta även i Hlådor.
|
||||||
Nej iofs, men mitt misstag var inte vid en nedväxling egentligen, mitt scenario var att det skedde i vad som var tänkt att bli en uppväxling från 2an.. Stackars honda förare, det finns inget drygare än att vara snabbare på varvet än en motorstarkare bil som vägrar släppa av på rakorna.. Kan vara kul att fightas ett tag om det är ganska jämt men skiljer det mycket så.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Så har jag oxå fått lära mig och det fungerar felfritt _________________ --VVTS-- |
||||||
Det låter inte som att han ligger och växlar vid 2000 varv i filmen
Vem åker bana och växlar vid vid det varvtalet
_________________ --VVTS-- |
||||||
Nästan så att Swede Team motor gör det i sin diesel.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Nåja, jag får väl köpa det där
Maciek: Ponera att du ligger och kör på fyran och ska in i en långsam kurva, då kan du teoretiskt sett varva ner till 2000 innan du växlar till tvåan. Min poäng var dock att det måste funka minst lika bra att växla som vanligt istället för att gå igenom alla växlar.
_________________ Peter Plewinski |
||||||
Nästan . Du menar väll vid det dubbla? _________________ --VVTS-- |
||||||
|
Nu kanske jag kör konstigt, men när jag är på bana försöker jag alltid hålla motorn i det "aktiva området" eftersom jag hela tiden justerar bilens beteende med gasfoten. Kommer jag ner på 2000 rpm med de bilar jag har så finns ingen kraft att få chassiet att reagera med. Allt blir mycket segare att få dit man vill och man skulle lika gärna kunnat ha en turbomaskin under huven.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Instämmer med Mäkinen men tycker även att man kan dra nytta av motorbromsen bättre, sopar man i 2:an direkt så kan de lätt bli för mkt, iaf då ja kör bakhjulsdrivet
Nu e ju ja blott nybörjare men så tänker jag iaf
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
![]() |
Bilder o videos
|
3596 besök totalt |