Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
En seven för vettiga pengar??
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (20160 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Bedömningen av "strypningar" varierar som sagt. Det brukar vara bra om man gjort en ändring som motiverar strypningen - annat insug, mindre turbo eller liknande. För ett amatörbygge spelar det ingen roll om motorn är avgascertifierad - det är ju inget krav på det, utan det räcker med att den har kat, lambdasond och kolkanisteravluftning (för att slippa dispensavgiften alltså).

Använder man MC-motor, så finns det ju för dessa ett system med "godkända" strypningar, det kan inte vara något problem att använda en sådan motor, bara strypningen är gjord på rätt sätt med ev. intyg som kan krävas.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:

Visst kan man göra som Håkan/Butterfly säger, men då tänjer man på reglerna och man riskerar också de undantag vi faktiskt har för *amatörbyggda* fordon.


Jag har inte uppmanat någon att göra någor olagligt.............Jag har min fulla frihet att köpa mina delar vart jag vill.
om dom har suttit på en bil i Tyskalnd innan jag köpte dom.....det har inta någon med att göra.
Huvudsaken är att jag har kvitto på mina grejor.........och att jag sedan besiktar min bil enligt gällande regler.

om ni vill ha en diskution om moral............så kanske vi ska diskutera lagligheten att bygga rena kitcars överhuvud taget.

Tänk efter innan ni beskyller någon för att tänja på reglerna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi bygger också motorer.......och skriver intyg till dom, som gäller på vilken bilprovning som helst............ Vi har målmedvetet , under många år, arbetat upp ett förtroende med Svensk bilprovning.
Vi gjorde även ljudprov som var godkännda under många år........enda tills någon kom på att man måste vara EU godkänd för att få göra det.
Det fanns ingen i Sverige som var det.........så SFRo fick dispans..........hur seriöst är det då. Detta tog bort en del av den verksamhet som jag levde på, eftersom jag med åren har blivit bra på att dämpa ljud i bilar...

Så ingen ska komma och säga att vi tänjer på reglerna........för att vi kan saker och kan skriva intyg på saker som ni inte kan.

Jag har sagt det förut....och sägger det igen...........dom som vill lysna och lära sig .......får skriva PM...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



ButterflyRacing skrev:

Vi gjodra även ljudprov som var godkännda under många år........enda tills någon kom på att man måste vara EU godkönd för att få göra det.
Det fanns ingen i Sverige som var det.........så SFRo fick dispans..........hur seriöst är det då


SMP får också göra bullerprov.Men dom finns väl inte på så många ställen i Sverige.
Statens Maskinprovningar alltså.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



therealpinto skrev:
MK, varför Zetec 1.6? Med nya fordonsreglerna lär det inte vara några problem att regga en Zetec 2.0...

/Gustaf


Hej, har varit bortrest över helgen...tjaaa...även med nya reglerna, 15kW/100kg så blir en 130hk 2.0L (ca 100kW ?) blir minivikten för bil (tankad och allt)=670kg och så som jag tänkt bygga bilen hamnar jag på kanske minst 50kg mindre...kan bli tufft. eller är det så att i de 670kg är även förare inräknad? I så fall är det ju en bagatell och så blir jag så mkt gladare!

Inget har inhandlats ännu, men planerandet är i full gång.

Micke

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Det är ju tjänstevikt som räknas, och där ingår ju förare, bensin, verktyg (5 kg!) och reservhjul.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



therealpinto skrev:
Hej

Det är ju tjänstevikt som räknas, och där ingår ju förare, bensin, verktyg (5 kg!) och reservhjul.

/Gustaf


Läge för farsan och plåtfälgar
Passagerare?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



therealpinto skrev:
Hej

Peeter skrev:
Tack för infon!
Kan man köpa en färdigbygd bil från t ex Tyskland och ta in den i Sverige utan större problem?


Nej, det kan man inte. Eller, mer utförligt, det beror på hur bilen reggas i Tyskland. Är den typbesiktad och "EU-certifierad", dvs i princip helfordonsgodkänd, så kan du göra det. Såvitt jag vet finns det inga Sevens som uppfyller de kraven.

Det bästa är faktiskt att bygga bilen själv - även om man utgår från en byggsats brukar det kunna klassas som amatörbyggt fordon, och det gör att man får ett ganska stort antal lättnader från de ganska hårda fordonskraven - lättnader som gör bilen betydligt enklare och roligare.

MK, varför Zetec 1.6? Med nya fordonsreglerna lär det inte vara några problem att regga en Zetec 2.0...

/Gustaf



om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem.
Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då???

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Puppan skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Peeter skrev:
Tack för infon!
Kan man köpa en färdigbygd bil från t ex Tyskland och ta in den i Sverige utan större problem?


Nej, det kan man inte. Eller, mer utförligt, det beror på hur bilen reggas i Tyskland. Är den typbesiktad och "EU-certifierad", dvs i princip helfordonsgodkänd, så kan du göra det. Såvitt jag vet finns det inga Sevens som uppfyller de kraven.

Det bästa är faktiskt att bygga bilen själv - även om man utgår från en byggsats brukar det kunna klassas som amatörbyggt fordon, och det gör att man får ett ganska stort antal lättnader från de ganska hårda fordonskraven - lättnader som gör bilen betydligt enklare och roligare.

MK, varför Zetec 1.6? Med nya fordonsreglerna lär det inte vara några problem att regga en Zetec 2.0...

/Gustaf



om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem.
Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då???

/P

Är det inte så att bygget måste inspekteras av någon under själva byggprocessen?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag tror, och har för mig att.
om det ska reggas som amatörbyggt så vill Gustav titta på ramen, motor
hjulupphängningar eller iaf. tala med dig vad du tänkt att använda för
prylar innan bygget sätts igång. Kanske han även kommer under själva
byggandet oxo??

Nån annan hann visst före. (precis som på banan)

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



SFRo besiktigar bilen två gånger under byggnationen. En gång när man har i princip ett rullande chassi, dvs hjulupphängningar, bromssystem, drivlina på plats etc., och andra gången när den är klar.

Det är så jag förstått det i alla fall.

En bra tanke är att ta kontakt med sin närmaste besiktningsman innan arbetet börjar om man inte ska köpa ett "kit" (typ Westfield). Kan vara bra att ta kontakt ändå förresten (jag lär göra det).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



therealpinto skrev:
Hej

Det är ju tjänstevikt som räknas, och där ingår ju förare, bensin, verktyg (5 kg!) och reservhjul.

/Gustaf


Aha! då kanske det går ändå!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Det går bra med bara slutbesiktning också..... in mitt fall så var den ju färdig byggd och rambesiktad i GBG x-antal år innan jag köpte den..och som alla vet så är en SFRo besiktning personlig..så det var bara att göra en ny besiktining.


MK skrev:
SFRo besiktigar bilen två gånger under byggnationen. En gång när man har i princip ett rullande chassi, dvs hjulupphängningar, bromssystem, drivlina på plats etc., och andra gången när den är klar.

Det är så jag förstått det i alla fall.

En bra tanke är att ta kontakt med sin närmaste besiktningsman innan arbetet börjar om man inte ska köpa ett "kit" (typ Westfield). Kan vara bra att ta kontakt ändå förresten (jag lär göra det).

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej igen

Som sagt, vi ska inte ta detta för långt, men...

Puppan skrev:

om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem.
Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då???

/P


Dels skall du själv skriva ett intyg på att du har byggt bilen själv (samvetsfråga alltså), för eget bruk, dels krävs som sagt SFRo-besiktningarna innan.

Som Super7 skriver händer det att vi får göra byggbesiktning och slutbesiktning samtidigt, till exempel när man köpt ett påbörjat bygge eller om man byggt så fort att byggbesiktning inte hinns med...

Gränsen är hårfin och därför vill jag inte moralisera för mycket - det är alltför lätt att hamna i konstiga bedömningar om vad det innebär att "bygga" en bil.

/Gustaf
(editerat en felcitering, ursäkta Peeter)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



therealpinto skrev:
Hej igen

Som sagt, vi ska inte ta detta för långt, men...

Peeter skrev:

om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem.
Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då???

/P


Dels skall du själv skriva ett intyg på att du har byggt bilen själv (samvetsfråga alltså), för eget bruk, dels krävs som sagt SFRo-besiktningarna innan.

Som Super7 skriver händer det att vi får göra byggbesiktning och slutbesiktning samtidigt, till exempel när man köpt ett påbörjat bygge eller om man byggt så fort att byggbesiktning inte hinns med...

Gränsen är hårfin och därför vill jag inte moralisera för mycket - det är alltför lätt att hamna i konstiga bedömningar om vad det innebär att "bygga" en bil.

/Gustaf


För ordningens skull, så är det inte jag som skrev:
om man köper en Seven i Tyskland som är färdig tar den på en trailer hem.
Beställer tid hos SBP och besiktar den som amatörbyggt fordon samt säger att man byggt den själv då???

Det var Peter "Puppan" Eriksson, som svarade så på mitt inlägg ovan!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Finns det nån chassiritning /byggbeskrivning / materiallista på nätet till
ett 7-bygge? Skulle juh vara kul att fantisera lite.... Och kanske dra ner polaren i träsket...han letar nämligen efter nåt kul objekt, och roligare än en Seven blir det väl inte ?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Klockrent !! thumbs up
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Jag tror jag skänker dig en liten specialtitel som straff. Den får du stå ut med


thumbs up

ROTFLMAo!

Det var det roligaste idag och då har jag ändå provkört och rejsat mot RS6 och en trimmad RS4.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hakar på tråden lite..
Är sugen på ett sevenbygge. Men som vanligt är pengar ett bekymmer thumbs down
om man gör ett budgetbygge med stel bakaxel, ESTfield eller Westfield SE, blir jag då bara missnöjd med väghållningen?? Det skiljer ju trots allt 8000:- mellan westfield SE och SEi

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Körda Back to Back: Kanske.

I jämförelse med allt annat på den civilserade sidan Radical och liknande byggen: Nej.

Av Estherbyggena som det tävlas med är det nog bara en som har Dedion, och de övriga är ju inte direkt rundningsmärken.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sparade trådar/FAQ
En seven för vettiga pengar??
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (20160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande