Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Scalektrix-race.
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (18640 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare


Min kompis Birger bara tvärvägrar att bli stor, och som naturlig följd till detta är hans garage en lekstuga av rang. Så när han ringde och bjöd in mig på bilbanerejs under nyårshelgen var jag inte sen att tacka ja. Här syns fyraspårsbanan vi körde på, samt lite barn i olika åldrar.



Här är "depån". Det var inte riktigt alla som funkade, men med lite övertalning ifrån elspray och en tandborste ristade de flesta igång.



Några av de som inte fick vara med. Den gröna GT40:n (eller Ford Mirage, som den historiskt korrekte Birger påpekade att det var) var den första scalektrix-bil jag körde. Fast inte just detta ex, utan en kompis hade fått en likadan när vi var sju. Those were the days... Men den vita är faktiskt en GT40, t.o.m. med den gamla fronten som jag bara tror man tävlade med första året. Även den orangefärgade är Ford, de har varit uppe på forumet förr, tror det var FL3 den hette.



och starten har gått. För att få något så när jämställda prestanda valde vi fyra rätt nya bilar att köra med. En Porsche 962, en 959, en Sauber av okänd modell och en Ferrari F40. Dessutom hade vi en Jagga XJ-15 som reserv. Chikanen skördade mer än ett offer kan jag berätta.



Något så när sa jag... 959:an var faktiskt 4-hjulsdriven, vilket märktes. Den var generellt stabilare, och när man väl fick sladd var det bara att trycka gasen i botten och låta bilen dra sig ur det hela själv.



Till skillnad ifrån de andra, där man med delikat gashand fick gå in långsamt och sedan med lagom pådrag, hjulspinn och sladd fick ta sig runt kurvan. Nej, den är faktiskt inte arrangerad, man körde så här.



Några gamla F1:or. De var inte lättkörda alls. Hjulspinn överallt, och inget sidledes grepp. Krävde nästan en helt platt bana, vilket inte vår var.



Vi har ju snackat Nurburgring som bilbana tidigare. Här är min väns funderingar.



Tillverkaren själva hade däremot funderat över Spa, och i sin katalog "110 banor" ifrån 60-talet presenterat ett förslag. Vem här blir först med att bygga?



Öhh, vem gjorde Mike Parkes svensk? och vilken galen aerodynamiker har varit i farten här?



Ferrari F40 driftar.



Tidig 60-talsmodell med framhjulen kopplade till styrskenan, så de styrde med när banan svängde. Såg kul ut.



och dagens sista bild, en Mc Laren som körts för fort. Tur det är tåliga prylar :-)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fränt thumbs up !
Varför sålde man sin Scalextric-bilbana ... Hade två 80-tals F1or o två Porsche 911 turbo. Porscharna var i guld o silver med lysande fram ljus... ååååå va kul det var

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281





oj vad varv man har gjort med dessa underbara simulatorer långt innan ngn kunde stava till Nintedo ens.
Redan då började konsten att balansera med gasen på lätt sladd förfinas.

Farsan byggde ett bord av nga gammla sängar och lite spånskivor där vi sedan hade hade obligatoriska kvällsrace innan nattning iförd reglementsenlig förarpyamas.

Röd 3,0 CSL och en Martinilackad 935 fanns att välja mellan.
Men hua vilken skillnad det blev när de "modernare" F1:orna dök upp. En Renault turbo och en Ferrari med modellnamn jag inte minns men ngn som Vilde Ville körde typ.

Jodå, alla bandelar och bilarna ligger nerpackade i tryggt förvar hos föräldrarna.
Man blir nästan lite sugen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Får kanske plocka fram den gamla banan från vinden nu när morsan har fått tomt garage..

Det är jäkligt roligt när det väl fungerar..

/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

och min dumma sambo som tycker att vår son är för ung för en jätte-scalextric.
Men hallå, han är trots allt 16 månader nu >


_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Läckert! thumbs up thumbs up
Vilka pärlor till 60-70 talsbilar.
Även om körbarheten inte är i klass med de nyare.
(har en gammal nostalgisk Scaletrix Cooper S från 60-talet, som är klart mer svårtyglad än sönernas nyare bilar)

Kristian!
Min son var 2 månader när jag köpte Scaletrix bana till honom, nu 10 år senare får jag däng både i miniräjsing och karting. Ävne 5 åringen är vass med gashantaget.Meddela sambon att det är viktigt för barns motoriska utveckling att dom får börja träna i tid

om Nürburgring och Spa:
Själv har jag sedan många år min Fallerbilbana nedpackad i kartong. (platsbrist)
Den är i skala 1:87 och bandelarna finns kvar för att bygga Nordshleife, Monaco, Spa, Solitude, Avus och några andra klassiska banor.
När det begav sig mitten 60-tal hade jag t.o.m. med Pappas hjälp byggt ett landskap som skulle motsvara
Eifelbergens. I Fallersortimentet fanns på den tiden depåboxar, Dunloptorn, Sporthotell m.fl. legendariska byggnader från Ringen, innan bygget av den sterila GP slingan okänsligt förstörde det mesta av gamla depåområdet. Flera av dessa byggnader har jag som tur är kvar, även om skicket varierar.
När jag i vuxen ålder första gången rullande in mot "riktiga" ringen och såg "Der Burg" torna upp sig, var upprymdheten inte i första hand kopplad till möjligheten att få rasta bruksbilen ett varv eller två, utan att få se den miljö som man drömde om som grabb, ivrigt körandes en Porsche 356 eller Merca 190 SL i något 1000 km rennen i skala 1:87 på 60-talet.

För den, liksom jag, roas av Ringen och racing i skala 1:87 rekommenderas www.faller-ams.com

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ted.brink skrev:
Får kanske plocka fram den gamla banan från vinden nu när morsan har fått tomt garage..

Det är jäkligt roligt när det väl fungerar..

/Ted


Precis....när det väl fungerar, minns hur man gång på gång byggde upp sina 10-15 meter bana gasnka raskt bara för att sedan krypa omkring resten av dagen och försöka få bort alla glappkontakter... >

Fast man blir lite sugen på att köpa en ny bana igen, speciellt nu när det finns både 1970 Mustanger, Catherham Sevens som bilar. Fast helst vill jag nog ändå ha de specialbyggda GT40orna helt historiskt korrekt uppbyggda med målade gummirester och smuts på sidorna som finns att köpa i England.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Vi är ett par stycken som håller på att bygga ut/om en bana hos en vän........innan låg den bara på vanlig grönmålad spånskiva, men nu när vi ändå skulle ta ner allt för att bygga ut och om den så tänkte vi att vi skulle bygga upp ett ordentligt landskap runt om också.

Banan är 4-spårig....och efter ombyggnaden även i två plan......skall försöka fixa lite bilder när vi börjar bli klara.....håller på att bygga berg nu

Bilarna vi körmest med är Scalextric's egna GT40 då dom ligger bra på spåret....men ändå kan åka av om man slapnar av för mycket.
En annan polare har en Viper av märket "Fly" och den kan du i stort sett tejpa handtaget på fullgas och gå därifrån...den far aldrig av ha ha....lite tråkigt i längden.

Just det min vän har Scalextric's RMS....race management system också....dvs vi har banan kopplad till datorn och där får vi upp varvtider, skalenlig hastighet, hur mycket bensin som finns kvar i bilen och när man måste in i depå ha ha....skit kul

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
I Birgers gömmor fanns även någon slags räknesticka ifrån 60-talet där man kunde räkna ut skalenlig snittfart, soppaförbrukning och annat. Skall försöka att lägga upp lite bilder på "runt om"-prylar han hade ikväll. För övrigt körde vi med bortagna magneter i bilarna. Det var mer sladdvänligt så

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Kristian Larsson skrev:
och min dumma sambo som tycker att vår son är för ung för en jätte-scalextric.
Men hallå, han är trots allt 16 månader nu >



För ung? Vaddå, pappa måste väl få tid att trimma in grejerna så de funkar ordentligt !
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Kristian Larsson skrev:
och min dumma sambo som tycker att vår son är för ung för en jätte-scalextric.
Men hallå, han är trots allt 16 månader nu >



Min gudson (18 mån) fick en Scalextric i julklapp av mig.
Ett tips är att köpa en leksak till, så att sonen har något att leka med...

Edit: De har bytt skensystem så att mina bandelar passade inte med de nya. >

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Hm....hur gammal är det gammla? våra gammla och nya skenor passar med varandra.....annars finns det en mellan skena att köpa som har gammla kopplingen på ena sidan och den nya på andra sidan...en liten adapter

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Vi hade (har fortfarande i en låda faktiskt) en jättelik scalextric bana när jag var liten. Mitt rum var väl sisådär 20kvm (4x5m) och vi gjorde en bana med höjdskillnader också, fyllde hela rummet.

Ah, vilka minnen, kul hade vi iafl.

Vi hade dock inte så avancerade bilar, min var en British Racing Green BRM F1-a från mitten av 60-talet tror jag (inte styrande framhjul) och sedan även en lite modernare tidigt 80-tals F1-a. Vi experimenterade friskt med extra grepp i däcken - bäst var coca cola om jag inte minns fel.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



johan sekéus skrev:
Hm....hur gammal är det gammla? våra gammla och nya skenor passar med varandra.....annars finns det en mellan skena att köpa som har gammla kopplingen på ena sidan och den nya på andra sidan...en liten adapter

Mv.


Så det finns? Skall genast införskaffa adapter! Tackar!

Mina sätts ihop med en rund ring över en "plopp".
Gudsonens sätts ihop med "instick".

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Westfield skrev:
Vi experimenterade friskt med extra grepp i däcken - bäst var coca cola om jag inte minns fel.


Jag exprimenterade med det motsatta... Satte tejp på bakhjulen så det blev mindre grepp.
Hade en polare som smorde in hjulen med smör. Dock blev hela banan insmetad och det gick inte att få tillbaka greppet.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252




Sån här har jag också!
Det finns en hel del Scalextricprylar i gömmorna här hemma, man får se till att tömma garaget, sen blir det rejs!!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Nillet skrev:
Westfield skrev:
Vi experimenterade friskt med extra grepp i däcken - bäst var coca cola om jag inte minns fel.


Jag exprimenterade med det motsatta... Satte tejp på bakhjulen så det blev mindre grepp.
Hade en polare som smorde in hjulen med smör. Dock blev hela banan insmetad och det gick inte att få tillbaka greppet.
Potatismjöl fungerar bra för att skapa halare bana och går att tvätta bort lättare än smör.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nillet skrev:
Westfield skrev:
Vi experimenterade friskt med extra grepp i däcken - bäst var coca cola om jag inte minns fel.


Jag exprimenterade med det motsatta... Satte tejp på bakhjulen så det blev mindre grepp.
Hade en polare som smorde in hjulen med smör. Dock blev hela banan insmetad och det gick inte att få tillbaka greppet.


Vi körde med potatismjöl för att kunna burna, nåja det dammade lite iallafall. Och fästet blev noll.

Westfield:
En sån grön bil hade jag också samt en likadan röd. Skaffade senare en Porsche som var oslagbar vinnare - om man tog bort karossen och bara körde med bottenplattan...

Jag sålde rubbet för en femhundring och köpte upp 4-5 olika Tycobanor från 14-åringar som sparade till moped. Av någon sjuk anledning så ville jag ha en Tyco istället under en period. Undrar var den finns nu?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nillet skrev:
Westfield skrev:
Vi experimenterade friskt med extra grepp i däcken - bäst var coca cola om jag inte minns fel.


Jag exprimenterade med det motsatta... Satte tejp på bakhjulen så det blev mindre grepp.
Hade en polare som smorde in hjulen med smör. Dock blev hela banan insmetad och det gick inte att få tillbaka greppet.


Vi körde med potatismjöl för att kunna burna, nåja det dammade lite iallafall. Och fästet blev noll.

Westfield:
En sån grön bil hade jag också samt en likadan röd. Skaffade senare en Porsche som var oslagbar vinnare - om man tog bort karossen och bara körde med bottenplattan...

Jag sålde rubbet för en femhundring och köpte upp 4-5 olika Tycobanor från 14-åringar som sparade till moped. Av någon sjuk anledning så ville jag ha en Tyco istället under en period. Undrar var den finns nu?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



För att få lite fart i bilarna till min batteridrivna bilbana kopplade jag in tågtransformatorn... Hastigheten ökade betydligt, men det luktade konstigt och så var det svårkört när man använde transformatorns vridpot.
Vidare så är även symaskinsolja svår att få bort.

Samma transformator gav även lite extra fart åt den annars trötta legomotorn...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Jag har nåt som ska likna en Tyrell P34 hemma i bokhyllan..
Citera
Bilder o videos
Scalektrix-race.
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (18640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande