Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Abstinens? 711 bilder från 24/10!
1, 2   >>
2882 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

http://ring.wegen.de/fotos/thumbs_list.php?galerie=touri_20041024

Kan detta måhända vara den mystiska "8:09-Saaben" som jagar ifatt en GT3?!
http://ring.wegen.de/fotos/show.php?galerie=touri_20041024&id=277

Här sen Apr 2003

.....

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det är en av Saabs testbilar. En -02:a...Knappast något 8.09-ämne

Karlstad
Här sen Jun 2003

Regnr: TMK975
Färg: SVART

Fabrikat: SAAB

Årsmodell: 2002
Fordonsslag: PB

Chassinummer: YS3FF45S539000515

Upplysningar:

Ägare/Brukare

Namn: SAAB AUTOMOBILE AKTIEBOLAG

Adress:

Postnr: 461 80
Förvärvsdatum: 2002-06-20

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jet skrev:

Varför inte? Den kan väl vara utrutstad med annat chassie och en annan motor!

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re: Abstinens? 711 bilder från 24/10!

Christian Eick skrev:

Nej, SAAB:en har precis blivit omkörd.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Däcken verkar rätt så feta på Saaben!

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Dom kör ofta med s.k. mulbilar....en kaross med nåt helt annat under.
När 9-5 utvecklades så körde man med Opel vectror märkta 1.4...har fått berättat för mig
hur folk glodde när en sån kom farande i 200+ i vänsterfilen på autobahn...
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Erik B skrev:
Christian Eick skrev:

Nej, SAAB:en har precis blivit omkörd.

Christian: Ja, tänk att det är det! Kul att det finns bilder på det! Det är dessutom taget under 8.09BTG-varvet. Och nej Erik B, Saaben är inte omkörd. Det är kurvigt och då höll inte GT3:an undan, däremot hade Saaben lite hjälp ut på rakorna med "slipstream" innan porschen drog ifrån för mycket.

Saaben gjorde ingen attack i kurvigare avsnitt endast eftersom , citat "det inte är tävling, annars...". Den hade givetvis inget att säga tilll om där det var rakt, men kunde kört om i kurvigare delar.

Som sagt, 263hk, sportchassi standard, RE540 225/45-17 på 8,5*17 fälgar.
ET35 (49 original) gör att det ser lite fetare ut än det ska.

Ni ser ju reg.nr. på GT3:an, leta reda på honom, ring upp och fråga om han inte kommer ihåg en jävvligt enveten Saab i backspegeln, för denne porscheförare hade god uppsikt och koll bakåt. Han hade nog lite funderingar kring detta, skulle jag tro...

Ingen på Rejsa som var nere då?

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Jet skrev:

ok. Med motiveringen.........??!? Lite snabbt dragen slutsats för att det står 02 i pappret? Vad är anledningen? Det kunde teoretiskt varit en best med 463hk och fyrhjulsdrift och 18"-bromsar och hjulupphängning i titan. Eller en "sketen" 1.8i med 125 sura... Eller hur? Nu var det varken eller.

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Stefan Karlsson skrev:

Jag var där då.
Körde dock bara ett varv med hyrbilen, som förmodligen var ganska ospännande iom att jag inte minns vad det var för någon.

Örebro
Här sen Sep 2003

Anders Dauner skrev:
Stefan Karlsson skrev:

Jag var där då.
Körde dock bara ett varv med hyrbilen, som förmodligen var ganska ospännande iom att jag inte minns vad det var för någon.

Du såg ingen 9-3:a?

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Peeter skrev:

Chassit verkar vara "något" upstyvat...annars så har saab gått över till huydraliska dämpare för att inte få mer "hålrum" mellan skärm och hjul.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Jovani skrev:
Peeter skrev:

Chassit verkar vara "något" upstyvat...annars så har saab gått över till huydraliska dämpare för att inte få mer "hålrum" mellan skärm och hjul.

Ehh... nej, igen. Det är inte uppstyvat, däremot kränger bilen på bilden lite i en lätt bankning. Har du kört 9-3ss med sportchassi? Den är _ganska_ rollstyv...

Inget special i chassit!!! original bromsar, eller bromsar inte egentligen... Inte alltid!

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Stefan Karlsson skrev:
Ehh... nej, igen. Det är inte uppstyvat, däremot kränger bilen på bilden lite i en lätt bankning.

Kan lova dig att detta inte är en "lätt" bankning... Bilden är från ingången till karusellen och den stupar rätt friskt när du trillar ner i den.

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Jovani skrev:
Stefan Karlsson skrev:
Ehh... nej, igen. Det är inte uppstyvat, däremot kränger bilen på bilden lite i en lätt bankning.

Kan lova dig att detta inte är en "lätt" bankning... Bilden är från ingången till karusellen och den stupar rätt friskt när du trillar ner i den.

Har suttit och kollat på bilar i ett par timmar vid just karusellen och det spelar ingen roll om det var lada eller porsche som komm in, ALLA får ett synligt glapp mellan skärm och däck.
I bästa fall så lättar vänster fram hjul om bilen har fast hull.

Bilden är iofs tagen i Schwalbenschwanz (lilla karusellen) och där är det på långa vägar inte lika lika brant ingång som i karusellen

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Är det
framförvarande bilder och efterkommande bilder liknar stora? "altzen turbo" tror jag mig ha kort på själv ifrån storas ingång, eller har jag så fel??

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Jaha, här försökte man vitsa till det lite och så visar det sig att det är just 8:09-Saaben... Nåväl, studerar man bilden närmare så ser ju däcksidorna inte riktigt ut som original-däck så det skulle ju kunna stämma.

och ja, det är Schwalbenschwanz. Om inte bilden i sig ger svaret för vissa så står det ju dessutom Schwalbenschwanz under bilden...

Men, följande rader får en ju att undra:
Stefan Karlsson skrev:
Saaben gjorde ingen attack i kurvigare avsnitt endast eftersom , citat "det inte är tävling, annars...". Den hade givetvis inget att säga tilll om där det var rakt, men kunde kört om i kurvigare delar.

Visserligen har vi konstaterat i den andra tråden att 8:09 må vara rimligt att åstadkomma, om än med en beundransvärd förarinsats. Men om nu föraren a) inte hade några bromsar b) fick nöja sig med 263 hk och c) inte gjorde någon attack i kurvigare avsnitt så verkar tiden i mitt tycke helt plötsligt lite för snabb igen...

Stefan, är det säkert att vi inte kan få mer information om förare/bil/omständigheter?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Jovani skrev:
Är det
framförvarande bilder och efterkommande bilder liknar stora? "altzen turbo" tror jag mig ha kort på själv ifrån storas ingång, eller har jag så fel??

Både den här bilden

och den här

är tagna i Schwalbenschwanz. Det står fö under varje bild var den är tagen.

Örebro
Här sen Sep 2003

Christian Eick skrev:
Jaha, här försökte man vitsa till det lite och så visar det sig att det är just 8:09-Saaben... Nåväl, studerar man bilden närmare så ser ju däcksidorna inte riktigt ut som original-däck så det skulle ju kunna stämma.

och ja, det är Schwalbenschwanz. Om inte bilden i sig ger svaret för vissa så står det ju dessutom Schwalbenschwanz under bilden...

Men, följande rader får en ju att undra:
Stefan Karlsson skrev:

Visserligen har vi konstaterat i den andra tråden att 8:09 må vara rimligt att åstadkomma, om än med en beundransvärd förarinsats. Men om nu föraren a) inte hade några bromsar b) fick nöja sig med 263 hk och c) inte gjorde någon attack i kurvigare avsnitt så verkar tiden i mitt tycke helt plötsligt lite för snabb igen...

Stefan, är det säkert att vi inte kan få mer information om förare/bil/omständigheter?

Det kryper säkerligen fram så småningom, och folket på Rejsa har ju en tendens att vara sitt forum trogna, så det ordnar sig. Bilen är rätt bra specad här redan. Enligt han som tog bilderna var det en osedvanligt varm oktoberdag den 21:e. thumbs up

Till våren/sommaren kommer nog en del härifrån att stöta på kombinationen 9-3/"vår mystiske förare" nere på Ringen också. Och visst fanns det lite broms, men inte i normal status. Det hör ju till saken att porscheföraren inte var "direkt långsam" om vi säger så, man han utnyttjade inte sitt material ordentligt i kurvorna. Men en 8.0X-resa är nog inte direkt tråkig och trist och avslappnande i en GT3 heller... och med en GT3:a framför sig in mot kurvor bromsar man nog gärna lite extra sent och skärper upp sig en del för att snabbt ta ikapp förlorad mark... Det där ligger bortom mitt kunnande, det ska villigt erkännas.

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

okidoki.

Citera
Nürburgring
1, 2   >>