Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elinstallation i garage?
1, 2   >>
18 besök senaste veckan (18401 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Elinstallation i garage?

Jag har under en längre tid svurit över elinstallationen i mitt lilla garage (ca 3x6 m ); en enda stackars 10 A säkring ska räcka till allt

Nyss, när jag till slut vågade mig längre in i elskåpet (för hus+garage), ser jag att inkommande är 3x25 A och att det förutom den ensamma 10 A ledningen finns 3x10 A framdraget till plint, d v s det är bara att koppla en kabel så har jag massor med ström (med mina mått mätt) - pinsamt men bra

Men... vad ska jag tänka på m a p den nya installationen?

Jag vill ha åtminstone ett 3-fas uttag (primärt för svets); massor med belysning; 1-fas uttag lite överallt; ett par timers för kupevärmare m m till de bilar som får stanna ute på vintern, m m.
Värmen får bli via byggfläkt; 2 kW bör väl räcka?

Förslag och synpunkter (typ: "glöm inte att...") mottages tacksamt!
(Även såna som: "anlita en elektriker...")

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag hade en elektriker hemma förra veckan för installation av luftvärmepump. Jag tog med honom ner i garaget och frågade lite hur jag skulle göra då jag är i samma situation som du, dvs 1st dubbeluttag i ett garage på 6x8 meter. Han tipsade om att jag själv skulle spika upp all kabel, dra fast uttagen där jag ville ha dom så kunde han komma och besiktiga kabeldragningen och göra själva inkopplingen. (sätt kabelclipsen med ca 30cm mellanrum så skulle det vara ok)
På detta vis skulle det bli så billigt som möjligt.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Jag hade en elektriker hemma förra veckan för installation av luftvärmepump. Jag tog med honom ner i garaget och frågade lite hur jag skulle göra då jag är i samma situation som du, dvs 1st dubbeluttag i ett garage på 6x8 meter. Han tipsade om att jag själv skulle spika upp all kabel, dra fast uttagen där jag ville ha dom så kunde han komma och besiktiga kabeldragningen och göra själva inkopplingen. (sätt kabelclipsen med ca 30cm mellanrum så skulle det vara ok)
På detta vis skulle det bli så billigt som möjligt.

Låter som en god idé thumbs up

Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004

Då jag utbildar mig till elektriker för tillfället så måste jag först och främst säga att du absolut inte ska koppla där själv som lekman, vid eventuell händelse så täcker inte försäkringen om man har varit där och kopplat själv. Nu menar jag alltså själva centralen, kabeldragningen kan du göra själv fast det bästa är att först prata med elektrikern.
Det är inga problem annars för att kunna koppla in tre fas och andra uttag till garaget...det viktiga är bara att se till att belastningen på faserna blir så jämn som möjligt...

Laholm
Här sen Nov 2002

2 kW tror jag räcker gott om det inte är extremt otätt garage. Jag har 5 kW (gamla elmätarens mätskiva varvade som vinkelslipens när värmen var på i garaget ) till ett garage på ca 5,5x8 meter och det blir hyggligt varmt på ca 15 minuter.

Jag har 3x10A i garaget och har aldrig dragit ngn säkring faktiskt, iofs bör det väl inte gå om värmen går för fullt och jag provar att svetsa med hög strömstyrka, men hittils har det inte hänt.

NL
Här sen Maj 2004

Passa på att lägga belysningen på en egen (10A) säkring. Det är mindre kul att blåsa en säkring och få det helt svart när man ligger under bilen.

Således:
Trefasuttaget säkrar du av separat med 3x16A
Två slingor eluttag á 10A
En belysningsslinga 10A

En liten undercentral helt enkelt.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns lite olika kabelkvaliteter också för fast installation. Kolla vad som gäller just för utanpåliggande kabel i garageutrymmen så du inte åker på att dra om all kabel sedan. Tror även att det kan finnas bestämmelser på vissa kvaliteter på urtag på vilken höjd man får sätta dem, eller snarare hur lågt? Någon kan säkert rätta mig om detta.

I vårt garage (120 kvadratmeter) ligger nästan alla urtag samt belysningen på en huvudbrytare så inget står på när man går därifrån. Endast två grupper med 4 urtag i varje är ständigt på för att driva kylskåpet och batteriladdare.
Lite halvkorkat så sitter tvättmaskinen (för overaller, handukar etc) på ett urtag som bryts...

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Superswift skrev:
Lite halvkorkat så sitter tvättmaskinen (för overaller, handukar etc) på ett urtag som bryts...

Det är inte så korkat då man egentligen aldrig ska lämna en tvättmaskin obevakad.

Den kan börja brinna. Kanske inte världens vanligaste brandorsak, men det har hänt mig och även mina svärföräldrar faktiskt.
I båda fallen upptäcktes det tidigt då det bara brann i maskinerna så det blev inga andra skador utom maskinerna i sig.
I mitt fall stängde inte maskinen av värmeelementet när den tömde ur vattnet. Det började lysa RÖTT genom tvätten och snart slog det upp lågor innanför glaset.
I det andra fallet började elektroniken att brinna.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Automatsäkringar - mycket bekvämt!

NL
Här sen Maj 2004

Cobolt skrev:

Det är väl det enda som finns nu för tiden?

Men akta er för den snabba typen, jag hade såna en gång och jag kunde inte ens slå på basförstärkarens slutsteg (500W) då startspiken slog av säkringen...

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:
Superswift skrev:

Det är inte så korkat då man egentligen aldrig ska lämna en tvättmaskin obevakad.

Den kan börja brinna. Kanske inte världens vanligaste brandorsak, men det har hänt mig och även mina svärföräldrar faktiskt.
I båda fallen upptäcktes det tidigt då det bara brann i maskinerna så det blev inga andra skador utom maskinerna i sig.
I mitt fall stängde inte maskinen av värmeelementet när den tömde ur vattnet. Det började lysa RÖTT genom tvätten och snart slog det upp lågor innanför glaset.
I det andra fallet började elektroniken att brinna.

Du har rätt att man aldrig bör lämna den obevakad, det är mest när säkringarna går så är det lite irriterande att den stannar när den är elektronikstyrd.... Vi är lite undersäkrade....

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:

Kompleterad en jordfelsbrytare thumbs up

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

DJ skrev:
Cobolt skrev:

Det är väl det enda som finns nu för tiden?

Säg att jag är en dinousaurie, gör det bara...

Skämt å sido, har aldrig köpt/byggt en elcentral, så jag har faktiskt ingen aning om utbud eller standarder.. hemma svär jag iaf över mina trögsäkringar och mumlar hot om automatsäkringar till dom varje gång dom går... men dom lyssnar inte.. tror jag ska ta och verkställa någon dag...

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
DJ skrev:
Passa på att lägga belysningen på en egen (10A) säkring. Det är mindre kul att blåsa en säkring och få det helt svart när man ligger under bilen.

Således:
Trefasuttaget säkrar du av separat med 3x16A
Två slingor eluttag á 10A
En belysningsslinga 10A

En liten undercentral helt enkelt.

Funderar på något sånt, men jag har inte 16 A utan bara 4x10 A.
Någon nämnde att man bara kan byta sockel för att säkra upp till 16 A, men någonstans anar jag att det kan straffa sig

Hur funkar det egentligen?
Mina 3x25 A in till hela fastigheten delas ju upp i en hel hög med 10 A inne i huset (förutom de 4, varav 3 idag är tomma, i garaget) - att det inte motsvarar 75 A det ser jag ju - snarare 200 A...
Alla förbrukare är ju iofs inte igång samtidigt, men...

om jag nu har mina gamla trådsäkringar på 10 A och sen sätter automatsäkringar efter dem - det kan väl inte bli bra? Eller ska jag (eller elektrikern...) koppla förbi dem?

Vilken sorts kabel ska jag förresten ha för utanpåliggande montage?

Många frågor...

Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004

om min lärare hade sett mina svar nu så hade han idiot förklarat mig
Kabeln du ska använda för utanpåliggande montage är sådan med aluminium mantel för skydd mot mekanisk påverkan, tror den heter EKRK men är inte säker.

Att säkra upp sig är farligt, just av den anledningen om kabel arean skulle vara för liten...då riskerar kablarna för de ger för mycket motstånd för strömen. Men i regel så borde det inte vara några bekymmer att säkra upp till högre säkring.

Huvudcentralen har tre 3x25A, det krävs stora felbelastningar för att dessa i regel ska bryta ut. Från dessa går sedan huvudkabeln in i huset till undercentraler. Meningen är att det på faserna ska ligga så jämn förbrukning som möjligt.
Hur just du ska koppla i ditt garage är svårt att veta rent i teorin, man skulle behöva ta sig en titt på hur det hela är uppbyggt för att få sig en riktig uppfattning om det hela.

Att ha både automat säkringar och smältsäkringar gör ingen större nytta. Man har antingen eller, vissa har bilden för sig att trådsäkringar är omoderna men de har lite olika egenskaper med samma funktioner. Automat säkringen skiljer sig på så sätt att den främst inte behövs bytas på samma sätt som en trådsäkring...de går inte sönder vid felströmmar när de slår ifrån. Men Automat säkring har också den egenskapen att den har betydligt mindre tollerans än smältsäkring/trådsäkring. Vilket leder till att den kan lösa ut betydligt oftare om man har ojämn belastning i huset/garaget. Trådsäkringen som då har högre marginal kan klara sig ifrån de mindre ofarliga felströmmar som i regel blir när man t ex startar eller stänger av något elektriskt som kräver mycket ström.
Klagar inte på automat säkringar, dessa funkar utmärkt...bara att de är känsliga för felströmmar.
och att byta ut smältsäkringar till Automat säkringar är ingen lösning Cobolt att säkringarna löser ut hela tiden betyder att elsystemet behöver ses över.

Sedan har vissa pratat om jordfels brytare, nu har jag inte Elinstallations reglerna här hemma för tillfället annars kunde jag slagit upp precis vad du behövde veta osv....men jordfels brytare är det bästa man kan ha för att skydda sig själv, finns en viktig regel att tänka på bara. Om du mot förmodan skulle ha ojordade uttag i ditt garage, så får det inte finnas jordade i samma garage. Detta ger en risk att det skulle kunna vid en olycka, strömen ledas via dig från t ex det ojordade och till det jordade...då går strömmen genom dig och det blir grillfest i garaget.

Många tycker att det är väll bara att pilla till och pilla dit, men säkerhet gällande el är betydligt viktigare än att ha bälte på sig när man kör bil eller andra liknande säkerhets aspekter. Risken att få dödliga skador vid en olycka med el är otäckt hög och jag blir lätt mörkrädd när jag tänker på att man lever med något så farligt så nära sig...och så lättvindigt och tänker att det är ganska ofarligt.

(EDIT)
Ursäkta mitt långa och kanske klagande inlägg, men inget kul att råka ut för en olycka när man kanske mekar med sin dyrgrip eller ännu värre...att ens barn eller familj skulle råka illa ut för ens egna oförsiktighet.
Ville dela med mig av lite säkerhet....Från mig till er alla.... säkert så syns vi alla kanske i sommar på banan med leende på läpparna

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Vad gäller ström och kroppen så är det så att vi 5A så drar bröskorgen ihop sig så pass att hjärata inte klara av och slå, vid 20mA får du hjärtflimmer.. Så det finns stora risker och få stora skador!!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Galne skrev:
Vad gäller ström och kroppen så är det så att vi 5A så drar bröskorgen ihop sig så pass att hjärata inte klara av och slå, vid 20mA får du hjärtflimmer.. Så det finns stora risker och få stora skador!!
Ström genom kroppen har man väl fått några gånger men jag har gudskelov aldrig fastnat (dvs krampat så att man inte kan släppa). Du kan kola vippen med betydligt svagare ström än 5A mellan händerna, speciellt om du greppar och inte kommer loss. Jag minns inte hur lite det behövs för att du inte skall kunna släppa greppet.

Det värsta jag varit med om själv var när jag satt och tvinnade ihop en jordfläta till en belysningrarmatur och fick en löst hängande fas mitt i pannan, det blev vitt ett par sekunder (överbelastad synnerv lixom).
om man misstänker att det finns stöm nånstans och måste pilla, håll en hand bakom ryggen så fungerar iaf en arm om det händer nåt (man kan behöva slå sig lös).
Att stå barfota på ett vått betonggolv eller greppa diskbänken/vattenrör är inte smart.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

olzon skrev:
att byta ut smältsäkringar till Automat säkringar är ingen lösning Cobolt att säkringarna löser ut hela tiden betyder att elsystemet behöver ses över.

hehe, jag vet, ärligt talat så är det rätt sällan en säkring går när man meckar, det är mest när man drar igång dammsugaren på fel jack... tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, konvektorelement och annat bjäfs är ett helsike ibland..

dock så är det irriterande att behöva köpa säkringar, m automatsäkringar finns dom ALLTID hemma...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag vill protestera mot att automatsäkringar skulle vara känsligare än smältvarianten. Det finns olika karakteristik att köpa av automaterna också även om de flesta elektriker verkar hålla sig till en eller två varianter. Har man tänkt använda elmotorer som drar mycket ström vid uppstart bör man ha säkringar avpassade för det.

Jag skulle rekommendera att ha uttagen ganska högt upp på väggarna. Sitter de nere vid golven riskerar de att hamna bakom kartonger, filtar och allt annat konstigt folk förvarar i sina garage. Tyvärr har jag inte koll på hur normerna ser ut numera.

Jag tror jag har eldat upp fler säkringar än de flesta eftersom jag har arbetat med att prova dem på Semko.
Som flera sagt innan: Tänk efter innan det kopplas! Brandutredningar är inte kul att göra.

Stockholm
Här sen Apr 2004

Cobolt skrev:
olzon skrev:
att byta ut smältsäkringar till Automat säkringar är ingen lösning Cobolt att säkringarna löser ut hela tiden betyder att elsystemet behöver ses över.

hehe, jag vet, ärligt talat så är det rätt sällan en säkring går när man meckar, det är mest när man drar igång dammsugaren på fel jack... tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, konvektorelement och annat bjäfs är ett helsike ibland..

dock så är det irriterande att behöva köpa säkringar, m automatsäkringar finns dom ALLTID hemma...

normsäkringar håller andast en sisådär 10-15 frånslag. varje gång en sådan släpper händer en gnista mellan de två polerna i den , och värme utvecklas, vad händer då? jo dom svetsas ihop, och på vissa säkringar märks det inte ens utåt. utan när man har brytit en säkring för att göra service på anläggningen så leder den fortfarande ström.

jordfelsbrytare är att rekommendera, till både ojordade och jordade anläggningar. funktions egenskaperna hos en sådan tänker inte jag skriva här.
men det har hänt samma som jag skrev om säkringarna, att som brinner ihop, så får man en fas ut på nollan, vips 400v i vägguttagen. där brtann tvn och datorn upp.

så att betala 1kr för en porslinssäkring är ändå inte så farligt som att betala 120kr + jobb för en normsäkring

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Det finns alltså inget givet samband mellan antal A in (huvudsäkringar) och antal A uppsäkrat efter huvudsäkringarna?
Egentligen kan jag t o m sätta en 32 A säkring efter en 25 A (vad det nu skulle vara bra för ); det enda det leder till är ju att huvudsäkringen kommer att lösa ut istället...

Citera
Skruva banåkabil
Elinstallation i garage?
1, 2   >>
18 besök senaste veckan (18401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande