Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
KWs Saltspraytest på coilovers
2205 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
KWs Saltspraytest på coilovers

Hur seriöst ska man ta detta http://www.kw-gmbh.de/e_version/salzspruehnebeltest/info.php
Hur ser era coilovers ut som ni haft ett tag? är det så att KW har överdrivit detta test.. är prat om en impreza som kommer gå i regn o rusk som ska få coilovers om ett tag.. MVH/// Johnny Ekman

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Du kan få bilder i vår Mina får smaka mycke salt
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Det som framgår av bilderna är att saltresterna från testet har tvättats av från KW-benen men inte från de övriga och att det inte syns någon korrosion på inoxline benen.

Lita på vet jag inte, fråga dig hur oberoende testet är.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8373



Man kan inte jämföra rostfritt stål och vanligt kolstål i ett accelererat saltspray test.... (det rostfria är oftast mycket bättre än vad testet visar... )
Nya testmetoder för att kunna jämföra dem bättre är under utveckling.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag kanske ska testa min dämpar i salt bad tills jag ska montera dom på bil.

_________________
// Jani Hast
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: KWs Saltspraytest på coilovers

Ekman skrev:
Hur seriöst ska man ta detta http://www.kw-gmbh.de/e_version/salzspruehnebeltest/info.php
Hur ser era coilovers ut som ni haft ett tag? är det så att KW har överdrivit detta test.. är prat om en impreza som kommer gå i regn o rusk som ska få coilovers om ett tag.. MVH/// Johnny Ekman


Standard säljbullshit av KW

Deras egna gulkromaterade ben blir ungefär som HR på bilderna efter några säsongers vinteranvändning i Stockholm.

Men det finns ju en anledning att de börjat med rostfria.

Tvättar man med lite lagom mellanrum, vaxar benen eller drar på deras skyddspray håller även vanliga benen flera säsonger utan direkt anfrätning.

_________________
Roland Johansson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag öste över mina med fett... visst fastnar grus o skit men det går ganska lätt att tvätta bort med högtrycken inför banträffarna.

Ska se nu efter vintern när jag skruvar om det rostar något

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Mina bilstein såg ungefär ut som efter deras test efter en vinter på bilen i Skåne.

Att de sedan inte tvättat av saltresterna från sina "competititors" gör ju det hela rätt oseriöst.
Dessutom är det obegripligt för det hade ju knappast blivit sämre resultat (möjligtvis för deras egna galvade fjäderben)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



föv. så är inte salt och rostfritt en bra kombo heller ...

vi har en form av kokkantiner på jobbet som är i syrafast rostfritt, och de
är inte snygga efter ett par år ... allt pga. lite salt som ska vara i vattnet ...
(iofs är det ättika oxå, men det ska inte vara lika illa, som jag fått det förklarat iaf)

edit: hur bra är förzinkning eg.? det bör jue nötas bort efter några justeringar )
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8373



Det är värmen i kombination med saltet som gör att till och med syrafast blir angripet, som tur är så saltas juh inte vägarna på sommaren.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Rostfritt och kloridjoner (Cl-) går inte så bra ihop, speciellt inte om det blir lite surt. Emaljering däremot håller för det mesta (förutom att används till gängor då).

Det borde väl gå att använda någon form av skydd med lite fett bakom som kan sättas dit när man är nöjd med justeringen. Krympslang (svårmonterad) eller vulktejp kanske. Funderar på lösa hylsor och Gula Konis själv men det blir ju ingen vinterkörning.

Finns det tunn gummislang med 50mm id? En på nedsidan om muttern och en på ovansidan kanske, kan sättas fast med strips/buntband/kallademvadduvill.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



NiklasFalk skrev:
Rostfritt och kloridjoner (Cl-) går inte så bra ihop, speciellt inte om det blir lite surt. Emaljering däremot håller för det mesta (förutom att används till gängor då).

Det borde väl gå att använda någon form av skydd med lite fett bakom som kan sättas dit när man är nöjd med justeringen. Krympslang (svårmonterad) eller vulktejp kanske. Funderar på lösa hylsor och Gula Konis själv men det blir ju ingen vinterkörning.

Finns det tunn gummislang med 50mm id? En på nedsidan om muttern och en på ovansidan kanske, kan sättas fast med strips/buntband/kallademvadduvill.


Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha.

KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



NiklasFalk skrev:
Rostfritt och kloridjoner (Cl-) går inte så bra ihop, speciellt inte om det blir lite surt. Emaljering däremot håller för det mesta (förutom att används till gängor då).

Det borde väl gå att använda någon form av skydd med lite fett bakom som kan sättas dit när man är nöjd med justeringen. Krympslang (svårmonterad) eller vulktejp kanske. Funderar på lösa hylsor och Gula Konis själv men det blir ju ingen vinterkörning.

Finns det tunn gummislang med 50mm id? En på nedsidan om muttern och en på ovansidan kanske, kan sättas fast med strips/buntband/kallademvadduvill.


Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha.

KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



NiklasFalk skrev:
Rostfritt och kloridjoner (Cl-) går inte så bra ihop, speciellt inte om det blir lite surt. Emaljering däremot håller för det mesta (förutom att används till gängor då).

Det borde väl gå att använda någon form av skydd med lite fett bakom som kan sättas dit när man är nöjd med justeringen. Krympslang (svårmonterad) eller vulktejp kanske. Funderar på lösa hylsor och Gula Konis själv men det blir ju ingen vinterkörning.

Finns det tunn gummislang med 50mm id? En på nedsidan om muttern och en på ovansidan kanske, kan sättas fast med strips/buntband/kallademvadduvill.


Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha.

KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



NiklasFalk skrev:
Rostfritt och kloridjoner (Cl-) går inte så bra ihop, speciellt inte om det blir lite surt. Emaljering däremot håller för det mesta (förutom att används till gängor då).

Det borde väl gå att använda någon form av skydd med lite fett bakom som kan sättas dit när man är nöjd med justeringen. Krympslang (svårmonterad) eller vulktejp kanske. Funderar på lösa hylsor och Gula Konis själv men det blir ju ingen vinterkörning.

Finns det tunn gummislang med 50mm id? En på nedsidan om muttern och en på ovansidan kanske, kan sättas fast med strips/buntband/kallademvadduvill.


Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha.

KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna.

_________________
Roland Johansson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



När allt är inställt å klart så brukar jag fetta in gängorna å dra lite tejp över gängorna, har funkat kalas
änsålänge thumbs up

Av alla olika fabrikat jag provat så har faktiskt KW:s oxiderat minst thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Skulle inte förvåna mig om de använt den medföljande skyddssprayen på sina egna förzinkade ben innan testet, men tvättat de andra med t-sprit.

Nåväl det är ju ett lovärt initiativ och en bra idé att göra dem i rostfritt. Jag tycker att den ökade kostnaden klart motiverar nyttan. Sedan kanske man behöver tänja lite på sanningen för att få folk att tycka wow.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
KWs Saltspraytest på coilovers
2205 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande