| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad säger SBP om urplockad passagerarstol och baksäte?
|
4 besök senaste veckan (2731 totalt) |
|
Vad säger SBP om urplockad passagerarstol och baksäte?
Håller på och skruvar lite på bilen i min signatur. Har nu en spekulant på stolar och baksäte eftersom jag vill ha en "sitta-fast-stol". Dock har jag endast råd med en stol denna säsong, därför undrar jag om man kan besiktiga med endast förarstol om jag behåller alla bälten? Reg. bes. är inte aktuellt denna säsong eftersom jag är sugen på att montera båge/bur till säsong -06. Har sökt och läst en massa trådar, dock finner jag svaren lite motstridiga en del säger si och en del säger så.
Tacksam för svar.
_________________ Magnus Sandlund |
||
|
Hej
Det ska inte vara några problem att kontrollbesikta utan stolarna, de kan ju vara urtagna för tvätt eller nåt. Fast om en bältesinfästning sitter i stolen kan det förstås köra ihop sig. Sedan är ju ett allmänt råd att det kan vara klokt att spara originaldelarna för den dag man kanske vill bygga tillbaka bilen...men det är ju en annan sak. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jaha oj då!
Hur gör man då om man vill köra utan passagerarsäte? och hur monterar man en "sitta-still-stol" till föraren? Måste man använda orginal underrede?
Mvh Magnus _________________ Magnus Sandlund |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag har tänkt mig en enkel typ av stol (Sparco Sprint el liknande), tror du man kan få fast den på kapat orginalunderrede och fortfarande ha längsgående justering? Mvh Magnus
_________________ Magnus Sandlund |
||
|
Jag har en OMP Eco och kör med en väldigt modfierat underrede, det är i princip bara glidfästena kvar, resten är byggt av plattjärn och nått fyrkantsrör har jag för mig. Orginalunderredet är ganska "högt" så det går inte att montera en sittastillstol direkt på, vinkelslip och svets kommer nog behövas.
Det går att behålla justeringmöjligheten, jag har den kvar dock så är inte det handtaget som sitter där orginal kvar utan man får stoppa in handen längre och få tag i en ståltrådsbit som är fäst i den fjädrande sprinten som låser stolen i längsled. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Kanon att du kan hjälpa mig med svar på dessa frågor, jättetack!
[quote="SciroccOMats"]Jag har en OMP Eco och kör med en väldigt modfierat underrede, det är i princip bara glidfästena kvar, resten är byggt av plattjärn och nått fyrkantsrör har jag för mig. Orginalunderredet är ganska "högt" så det går inte att montera en sittastillstol direkt på, vinkelslip och svets kommer nog behövas.[quote] ok, synd, låter som lite överkurs för mig. Har varken svets eller kunskapen att använda en.
Men om man köper med "universalmonteringsfästen" (långt ord ) och bultar fast stolen i orginalinfästningarna i golvet, hur gör man med bälteslåset då? Var fäster man det?
Mvh Magnus
_________________ Magnus Sandlund |
||
|
Infästningarna i Golf1/Scirocco1 är juh bara glidskenor som sitter svetsade mot tröskel och "avgastunneln" samt ett litet glidfäste som sitter i golvbalken som går tvärs under stolen. Universalfärsten går att använda men innebär väl att du får borra hål i golvet. Det var jag inte så sugen på
Ska du använda universalfästen så glöm inte att förstärka upp runt hålen i golvplåten med typ 3mm's plåt. (Gör helt enkelt stora brickor i 3mm plåt så att skruvarna får större yta att verka på om det skulle hända nåt) Gustaf kan säkert komma med några bra synpunkter där ang. vad som är lämpligt... ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Hej alla!
Ny på forumet o mäkta imponnerad av all kunskap! Ang besiktning med för få stolar så har jag fått ombesiktning pga att jag hadde för få stolar i bilen. Visserligen en chrysler voyager med 6 passagerare. Då jag normalt inte har bakre soffan i bilen så missade jag den när jag åkte till spb och fick då underkänt . bälteslåsen sitter i soffan och det var det som inte var bra, de ville kolla så att bältet låser ordentligt.
-- Per Larsson _________________ Per Larsson |
||
|
Jag tror dom ändå tar betalt för en full reg-besiktning dvs 900kr + vägningsavgift ca 300kr.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Var fäster man bälteslåset om man använder universalfästen och bultar stolen genom golvet? _________________ Magnus Sandlund |
||
|
Rekomendationen är väl som jag fått veta av SBP att svetsa förstärkning att bulta genom i avgastunneln!
Men det går åxå att bulta fast det i tunneln med rejäla brickor som tar upp tryck mm vid belastning! Kolla först upp att du får göra så med den som skall besikta ditt fordon har jag fått som svar! _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
om original bältesfärste sitter i stolsfäste borde det gå att sätta låset i samma skruv man färster stolen med, förutsatt att man använder original hål i chassiet, och att vinkeln blir ok.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad säger SBP om urplockad passagerarstol och baksäte?
|
4 besök senaste veckan (2731 totalt) |
