Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2740 besök totalt |
Hjulvinklar IGEN
Jag har alltid trott att Raceåkare gillar mycket caster för att de har otillräcklig camberkompensation. Om så är fallet, ger inte mycket KPI samma effekt, eller tänker jag galet? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Hjulvinklar IGEN
KPI, ger positive camber på ytterhjulet när du svänger. Detta kompenseras med mer caster. Så, mer KPI kräver mer caster. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Hjulvinklar IGEN
Positiv camber vill jag inte ha. Vad är det för nackdel att köra med negativ KPI då? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Hjulvinklar IGEN
[quote="ice"]
Du förfyttar projectionscentrum från övere spidelleden genom nedere till en punkt i marken som ger en HEMSK skrubbrade. Plus att bilvikten på framhjulen vill vrida hjulen av sig själv. Motasttsen mot självcentrering. Mao, en ren katastrof. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Hjulvinklar IGEN
[quote="Göran Malmberg"]
Jag börjar förstå varför folk inte pillar på KPI. Finns det någon annan hjulvinkel man skall ge f.. i? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Hjulvinklar IGEN
Jag börjar förstå varför folk inte pillar på KPI. Finns det någon annan hjulvinkel man skall ge f.. i?[/quote] [quote="ice"]
Det är inte så lätt å ändra på KPI. Spindeltappen har ju ett fixerat läge i spindeln. Så en KPI ändring kräver ny spindel. Nånting som annars kan vara knepigt är ackermann, genom att flytta kuggstången. Men det ställer inte till med hårresande resultat om det inte blir bra. (Subjektivt) För en gatbil är det enkel matematik. Men för en racerbil gäller hänsyn till slippvinklar mm. Mao, en väldigt knepig anpassning. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
KPI.....(axeltapslutningen).......är helt avgörande i en franvagns svar på justeringar
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skulle man öka spårvidden med tex spacers på framhjulen på en FWD bil. Hur påverkar detta styrningen mm?
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Abarth, Jag har inga egna erfarenheter av vare sig framhjulsdrift eller fyrhjuls. Men, det som händer när man flyttar ut hjulen är att skrubbvinkeln ökar. det är avståndet från spindelprojectionen i marken till mitten av däcksytan. Den hävarmen vill vrida hjulet runt spindelcentrum. Frammåt när man gasar å bakåt när man bromsar. På en bakhjulsdriven bil så har vi bara bakåtvridande krafter. Då kan man kompensera en större skubbvinkel med mer toe in. Det är faktisk det enda skälet till att man har toe in, bortsett från ren racing där däckens slippvinkel spelar in. På en framhjulsdriven faller hela denna toe in kompensation samman när hjulet vid gaspådrag vill vrida hjulet frammåt. Å detta värre med ökad skrubb. Därför är det ingen hitt att medelst spacers, eller fälg offset, flytta ut hjulet på en framhjulsdriven bil. Man bör hålla skrubbradien liten. Visserligen ger liten skrubb sämre styr känsla bla. Så det handlar om en delikat design-balansgång för konstruktörerna. Som man inte ska rota i om man inte vet vad man gör. Detta var lite egna fabricerade tankar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har provat med spårvidds ökning... när vi körde Gr A Suzukin för första gången med Slicks....vi köpte alldeles för breda däck och fälgar och fick spårviddsökning då... Och körde Nurburgring baklänges som specialsträcka i Rally Köln Ahrweiler....
Det som hände är att bilen blev otroligt nervös och bl.a när vi åkte femman fullt nerför en svag vänster kurva så ställde sig bilen helt plötsligt på tvären så jag fick hämta hem den på tvåan.... klart nära en skrotning... ![]() Så framvagnsgeometrin på en framhjulsdriven bil ska man inte leka med om man inte har koll på eller kan testa gradvis fram bra lösningar. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2740 besök totalt |