| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Åsikter om Biltemas verktygssats?
|
1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (15747 totalt) |
|
Kikat lite på denna verktygssats som skulle vara praktisk om kvaliteten håller någorlunda bra klass. Vad tror experterna, är detta något att lägga pengar på
http://www.biltema.se/products/produ Mvh |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
En löjlig sak som jag märkt en massa gånger (börjar lära mig nu) är att handtaget endast sitter i ena halvan. Många gånger har jag missat att knäppa låsen och glatt traskat iväg med ett garagegolv fyllt av hylsor som följd.
Nu har jag inte denna stora utan den mindre 64-delarssatsen (men lådorna är väldigt lika). Kvalitén på hylsorna verkar bra men spärrskaften verkar lite klumpiga. Biltemas 10årsgrejer brukar få bra kritik. |
||
|
Har också en viss vana av att tappa hylsor och sedan aldrig hitta dem, nackdelen med denna satsen måste väl vara att det finns ännu fler som man kan slarva bort
Seriöst så verkar denna helt okej, Överkomligt pris tror jag också. Jag ska investera, tackar för svaren
Mvh |
||
|
Hylsorna och hylsnycklarna inkl spärrskaft mm tycker jag bra om.
Blocknycklarna är ok, inga problem med dom, fast Biltema har en annan serie med slätare yta som känns trevligare.
Dom olika bitsen är någonstans mellan sådär och inte så bra tycker jag, jag har dragit sönder en hel del av dom.
_________________ Pär Hylander |
||
|
Den funkar bra
Som för tidigare talare så gick även mitt spärrhandtaget sönder efter några veckor. (men det beror ju på hur mycket man skruvar. Jag skruvar mycket) Det finns garanti men spärrhandtaget är inte så jättebra. När det går sönder så kan man ju alltid köpa ett snap-on eller ett kamaza spärrhandtag. Betr. hylsornas passform så är den ok. Man får ju vad man bet. för. Det man kan göra är att köpa de 3-4 vanligaste hylsorna lösa av något bra märke. Bitsen... tror jag inte jag använt någon gång. fasta nycklar... Ok Det man skall passa sig för betr verktyg hos Biltema är precisionsverktyg. t.ex momentnycklar etc. Dom är INTE bra... */Danne _________________ Daniel Bernås |
||
det är jue milsvidd skillnad på Snap-on och Kamasa ... Snap-on är bra, men man får inte så mkt som man betalar för ... Onödigt dyra är jue bara förnamnet ... Kamasa är enl. mitt tycke näst längst upp på "hobby" stegen ... fungerar bra dom med, men det brukar väl diskuteras om deras likhet med vissa Biltema-verktyg ... |
||
|
En såndär ska jag önska mig till min kommande födelsedag, helt klart!
Ang. momentnyckeln från biltema så har jag hört mycket väl om den och köpte en själv. Har funkat bra hittils
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
På Tradera brukar det finnas auktioner med Teng-tools hylsnyckelsatser, de brukar gå för runt 3-400 spänn...
http://www.tradera.com/auction/aucti Fasta nycklar: http://www.tradera.com/auction/aucti _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Joooooo det är ju klart men jag menade typ Snap-on = funkar bra- Man kanske till och med skulle kalla det proffsgrejor. Kamasa = funkar oxå om man sliter ut en billig så kanske man funderar på vad profsen har och då kanske man ser man att ... oj va dyr den va... kanske ska ta något lite billigare... Eller inte... Biltema grejor funkar i nästan alla fall... Ibland har man otur och då blir man inte så förbannad för att man lagt ut massa pengar på något som inte funkar. */Danne _________________ Daniel Bernås |
||
knepet är jue å veta vad man ska köpa var ..
tex. Facom's spärrskaft är värdelösa, men jag inte skulle vilja leva en dag utan deras blocknycklar .. Bacho har bra spärrskaft (tom. en ny modell där man ändrar håll "på skaftet") medan deras blocknyckar inte är så spännande ... Sandvik Belzer (som bara är Bacho numera) har fina ledhylsnycklar ... |
||
|
Re: Åsikter om Biltemas verktygssats?
Ja lägg pengarna på denna, jag är jätte nöjd med min sats ovan 995:- med 10 års garanti. Det har aldrig varit lättare o meeka nu, den spar mycket knogblod, pansvett, ögontårar /Martin _________________
|
||
|
min åsikt är att det är bättre att ha 2 billiga än en dyr av ett verktyg.
hellre 2st biltema blocknycklar(den dyrare sorten) än ett snapon. dessutom kan man med gott samvete göra specialmodeller av billiga verktyg ).
hur många har med handen på hjärtat haft sönder en blocknyckel/skruvmejsel etc innan man lyckats slarva bort den
dessutom vet jag var dom flesta verktyg som säljs under dom "lite finare" märkena tllverkas
det finns väl bara 2 saker som man inte köper hos billiga berra. tänger och torxhylsor _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
jag har inte just den stora verktygssatsen som diskuteras MEN jag har den lilla 30-delars 1/4" hyls och bitssatsen samt att jag köpte blocknycklar 8-19 mm och 7 delars skruvmejselset, lång 1/2" hylsor (blanka varianten) övriga verktyg fanns sen innan!
är mycket nöjd med 1/4" satsen än så länge, har haft den i snart 2 månader och har blivit mycket skruvande med den hylsorna är bra, spärrhandtaget känns bra än så länge men skulle det gå sönder så är det dels 10 års garanti och ett nytt kostar inte så mycket i vilket fall som! blocknycklarna funkar också bra, som redan nämnts så avlider man ju inte om man måste bygga om dom ngn gång i framtiden! skruvmejslarna funkar bra, utom den minsta spårmejsel, jag skulle spänna skruvarna i en sockerbit och klingan vred sig lite så den lär väl lämna in snart :/ men dessa verktygssatser har inte kostat mig särskilt mycket så jag förväntar mig inte att dom håller i all evighet heller...
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
|
Köp den
Köp den. den är prisvärd. Jag har haft en i ett år och allt har hållt hittills. Kan vara ide att kompletera med bättre spärrskaft och bits. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
Mycket prisvärda bra grejor.. tänk på och kopiera ditt kvitto bara, de moderna i butikerna vara knappast i 10 år.. Så dra det i en kopiator så du har bevis!!
Har en 1/2" sats och är hel nöjd med den. Dock får man ha lite koll på torx skruvarna i spärrksaften, kan släppa om man inte passar sig. Och så smorde jag upp mitt lite med. Enkelt och skruva i sär och sätta ihop! De har inte precis varit generösa med smörjning i spärrdelen!!! |
||
|
Jag har en biltemaspärr som måste vara sex-sju år vid det här laget. Funkar kanon, men kanske lite långa omtag vid trånga ställen. Har tjänstgjort vid alla temperaturer dessutom-boggiebyte på skotern utomhus när det var -16 grader utan problem.
Har även tjänstgjort som hammare vid några tillfällen när jag inte hittat plasthammaren
(Det är den omtalade "Kamasa-kopian" jag talar om) PU-nycklar har jag däremot bara köpt -dock väldigt nöjd- när det har funnits behov av specialvarianter... _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
|
Glömde ju säga att tänkvärt kan vara att TengTools och Kamasa är verktygs hus som köper in sin satser där det tycker det passar.. dvs som Biltema!!!
|
||
|
Jag har har den blåa 3/8 hylls satsen den e ca 7-8 år gammal Å jag har aldrig lyckats ha sönder varken spärrskaft el hyllser + att jag har även kört me adapter å 1/2 tums dragskaft å det har hållt Å jag meckar 3-4 kvällar i veckan med allt från sura Transiter (blä) till Mustanger . jag använder även den lite blanka å släta modellen av block nyklar.Jag e hel nöjd me dom grejerna Det finns ett men å det e att man ska öppna spärrskaften och fylla dom me fett för det har dom "GLÖMT"
Så håller man sig till dom lite dyrare grejerna i allafall när det gäller hyllsor/blocknycklar så e dom klart i klass med kamasa å liknande märken AFFE _________________ Alf ryhn |
||
:fly: 19 och 24 mm blocknycklar från Belzer knäcker jag några stycken titt som tätt.. Skruvmejslar går av stup i kvarten.. Nu är detta under arbetstid ås det kanske inte räknas? Jag vet dessutom hur maskinerna som tillverkar dessa verktyg fungerar och hur det går till att göra dom. På samma vis förstår jag definitivt hur olika tillverkare har olika kvalitet och krav på sina produkter. Det är lätt att göra små men dyra förbättringar vid tillverkningen.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Var en sväng på Biltema och köpte en sats
Verktygen känns riktigt fina i handen, får väl se när det är dags och skruva
Då kanske man vågar handla på sig lite fler verktyg därifrån? Verkar som Biltema börjar bli accepterat bland proffsen nu
Hur håller förresten förlängarna till spärrskaften? Har en ovana att vrida sönder de flesta
Iof så kostar de ju inte nån förmögenhet så det spelar inte så stor roll. Mvh |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (15747 totalt) |