Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1600 GTJ Bertone -75
3 besök senaste veckan (6225 totalt)
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Så tänkte jag lägga upp en tråd om min Bertone.

Jag köpte bilen i maj 2004 och då såg den ut såhär... Ingen rost på bilen eller annat som hindrade en affär. Jag slog till och trailade hem bilen. Inredningen var inte så kul den heller.

Jag ville ha en bil att fixa med och det såg ut att vara ett bra utgånsläge...

Väl hemma började jag plocka lite med bilen såsom byten utav förgasargummin och nya fjädrar, ratt osv. Vintern 2004/2005 kom det stora jobbet. Jag plockade ner bilen och skickade iväg den på lackering.

En hel del beställningar på nya delar gjordes från highwood i england. Åkte i skytteltrafik till Sjögrens för att köpa nya rostfriaskruv...är ju detaljerna som gör det sägs det
Nya fälgar inhandlades...ett par BWA fälgar som fanns som tillval till bilen.

Ca fyra månader senare var bilen ihopplockad och uppdaterad. Div delar i motorum bytte jag ut och lackade upp. Lagom till säsongen så plockade jag ut bilen och såhär ser den ut idag...

Lite hög:


Låg som idag:


Ny klädsel och ratt:



Tagen vid starten på Classic Motor's rally i Falkenberg den 10 sept -05.

Så här ser det ut under locket efter en del jobbande även där. Inga uppdateringar gjorda rent mekaninskt.


Innanjag plockar ut bilen i vår ska det sitta ett PiperCross filter med trattar på plats samt ny bakre del utav avgasröret utan burk Några erfarenheter?

Vad tycker ni om det? Är det eller

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Vackert, vackert thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag har en precis likadan tom färgen är samma :-). Jag monterade 1998 just pipercrossfilter på dom längsta trattarna jag fick plats med. trattarna köpte jag från dalhems. resultat, tja det lät mera :-)

Sedermera bytte jag motorn till en Ts motor , som jag turboladdade osv. men det är en annan historia. Just nu står bilen och väntar på en bur + lite annat fix. Har dock haft lite upphåll pga andra alfor som krävt lite uppmärksamhet.

orginalmotorn med trattar och filter finns också kvar, kanske är du spekulant på trattarna ?

Har dock inga som helst planer på att någonsin göra mig av med den, roligaste alfan som finns.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Vart använde du rostfria skruvar nånstans?
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Vart använde du rostfria skruvar nånstans?


Där skruvarna är synliga...t.ex runt baksidorutorna...på vissa ställen i motorrum m.m. Ger ett klart trevligare intryck..

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Jag har en precis likadan tom färgen är samma :-). Jag monterade 1998 just pipercrossfilter på dom längsta trattarna jag fick plats med. trattarna köpte jag från dalhems. resultat, tja det lät mera :-)

Har dock inga som helst planer på att någonsin göra mig av med den, roligaste alfan som finns.

/benny


Hur gjorde du med slangen för ventilationen under ventilkåpan, på dom bilder jag ser på stora Pipercross filtrett så syns inte lösningen för just den slangen.

Nä sälja....varför ska man göra det när man har en sån härlig bil i garaget!

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Najs!
ny fin lack och i orginallook - bra känsla!

jag satte dit pipercross i somras med 57mm trattar, har inte heller fått dit slangen på rätt ställe, men nästa år blir det besiktning så nåt måste göras innan dess

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Chriz skrev:
Najs!
ny fin lack och i orginallook - bra känsla!

jag satte dit pipercross i somras med 57mm trattar, har inte heller fått dit slangen på rätt ställe, men nästa år blir det besiktning så nåt måste göras innan dess


Tack för orden! Har alltid gillat Bertonen och tanken om hur den ska se ut har alltid funnits där så det var "bara" till att göra

Slangen har du hängande löst då eller hur har du gjort?...Pipercross finns ju också i "singel" version så jag har haft funderingar på en enkel sådan på slangen. Inför SBP så är det väl bara till att byta till originalburken, kan ju inte ta mer än 20 min att fixa.

Så hur upplever du ljudet jämfört med original?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Jag valde en piperX gemensam basplatta med rundad filtermassa,
att få in 57mm trattar krävde typ.90mm inre mått vilket gör att filtret tar i lite på hjulhuset,
jag böjde in filtermassansmetallgaller lite där det tog i, så nu ligger bara skumplasten an något.
Montering är lite knölig men gör man i rätt ordning tar det <1h att byta till org.trumman.
Problemet är att man ska sticka ner filtermassan i två slottar i nedre kanten på basplattan, det går inte med 90mm utstick och 57mm trattar - man får med en lös basplatta sätta i filter i slottarna och därefter dra åt basplattans muttrar genom glipan mellan filter/basplatta, mao. allt sitter ihop men är löst, trattar, basplatta, filter.

Basplattan är av tunn aluminum vilket är för vekt för att fästa förgasarstaget i, jag klippte ur en skräddarsydd plåt ur en gammal r/f diskbänk, plåten förbinder/förstärker mellan ett par bultar på varje förgasare och bultar till förgasarstaget. Ett måste!

Kanske andra filtermärken har annan fästning av filtermassan,
nästa gång filtret åker av blir det för att modifiera nedre fästsystemet, dvs. bort med slot och dit med "nåt annat".

oljeslangen,
har idag endast ett galler för hålet i slangändan - men min senaste fundering är att hitta en lämplig metallnippel med rätt vinkel på nån VVS avdelning, en nippel med genomgående gänga och två muttar , som monteras i hål genom basplattan. Alt. för man använda en rak lödbar metallgenomföring och sen löda dit ett böjd kopparrör. Det sitter en del junk i vägen för rakt montage......

Ljudet,
Halelulja - endast för entusiaster
vilken sköngsån, på vissa vartal,
det blir väääääääldigt mycket mer ljud när man puttrar runt ifm. Org.filtret.
Släng inte bort orginalburken.........you may regret that!
vid konstantgas är det ok.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Chriz skrev:
Jag valde en piperX gemensam basplatta med rundad filtermassa,
att få in 57mm trattar krävde typ.90mm inre mått vilket gör att filtret tar i lite på hjulhuset,
jag böjde in filtermassansmetallgaller lite där det tog i, så nu ligger bara skumplasten an något.
Montering är lite knölig men gör man i rätt ordning tar det <1h att byta till org.trumman.
Problemet är att man ska sticka ner filtermassan i två slottar i nedre kanten på basplattan, det går inte med 90mm utstick och 57mm trattar - man får med en lös basplatta sätta i filter i slottarna och därefter dra åt basplattans muttrar genom glipan mellan filter/basplatta, mao. allt sitter ihop men är löst, trattar, basplatta, filter.

Basplattan är av tunn aluminum vilket är för vekt för att fästa förgasarstaget i, jag klippte ur en skräddarsydd plåt ur en gammal r/f diskbänk, plåten förbinder/förstärker mellan ett par bultar på varje förgasare och bultar till förgasarstaget. Ett måste!

Kanske andra filtermärken har annan fästning av filtermassan,
nästa gång filtret åker av blir det för att modifiera nedre fästsystemet, dvs. bort med slot och dit med "nåt annat".

oljeslangen,
har idag endast ett galler för hålet i slangändan - men min senaste fundering är att hitta en lämplig metallnippel med rätt vinkel på nån VVS avdelning, en nippel med genomgående gänga och två muttar , som monteras i hål genom basplattan. Alt. för man använda en rak lödbar metallgenomföring och sen löda dit ett böjd kopparrör. Det sitter en del junk i vägen för rakt montage......

Ljudet,
Halelulja - endast för entusiaster
vilken sköngsån, på vissa vartal,
det blir väääääääldigt mycket mer ljud när man puttrar runt ifm. Org.filtret.
Släng inte bort orginalburken.........you may regret that!
vid konstantgas är det ok.


Härligt och tack för genomgående föklaring, har du möjligheten att hjälpa mig med en bild på din "stag lösning"?

Ska titta på detta och göra en mall och sedan gå till något plåtställe. Samma gäller en aluminium platta som jag ska fästa i dom främre bultarna på passagerarsätet. Detta blir en bra platta med lite vinkel åt golvet för att fästa brandsläckaren.

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



GurraG skrev:
Chriz skrev:
Jag valde en piperX .....


...... har du möjligheten att hjälpa mig med en bild på din "stag lösning"?


E're u go! 1 st. bild på mitt filtur.
OBS: de övre bultarna är till förgasarstaget, och skallarna är nedslipade till minimum eftersom mitt förgasarstag var lite långt och bultarna hamnade nära kanten. Det sitter en kanttätning som behöver täta över bultskallarna.



Blev en bild till


_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
[quote="Chriz"]
GurraG skrev:
Chriz skrev:
Jag valde en piperX .....


...... har du möjligheten att hjälpa mig med en bild på din "stag lösning"?


E're u go! 1 st. bild på mitt filtur.
OBS: de övre bultarna är till förgasarstaget, och skallarna är nedslipade till minimum eftersom mitt förgasarstag var lite långt och bultarna hamnade nära kanten. Det sitter en kanttätning som behöver täta över bultskallarna.

De va la gött!...tack för hjalpen

Tack för bilderna...ska kika på detta direkt när jag fåt leveransen.

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1600 GTJ Bertone -75
3 besök senaste veckan (6225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande