Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur hade en F1:a varit specad om reglementet varit fritt?
1559 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hur hade en F1:a varit specad om reglementet varit fritt?

Precis som rubriken säger . Hur hade man byggt en F1:a om alla begränsande regler inte hade hunnits?

Räknar upp några system/koncept

- Groundeffect
- Fläktdownforce (hemskt ord)
- Aktiv fjädring med radarskanning före hjulet för att förställa fjädringen
- "Anti-allt", spinn, sladd, broms etc.
- turbo
- aktiva vingar
- "G-dräkt" till föraren
- 6-hjul
- etc


Hur mycket fortare hade det gått? 20-30% snabbare varvtid?

_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Min kvalbil hade jag gjort snabb så att den gick fortast Tävlingsbilen hade jag gjort bredast om ingen kan köra om mig vinner jag även om det går sakta.

Racing innebär att köra så sakta som möjligt men först över mållinjen.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
cat7even skrev:

Racing innebär att köra så sakta som möjligt men först över mållinjen.


Intressant tanke...

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag hade en lång utläggning här med vidhängande mastodontberäkning för att tillfredsställa Pärs önskemål om skillnad i varvtid på en typisk bana. Efter fikan skulle jag skriva klart och posta då fick jag invalid session!

Fast ni är nog lika glada att slippa ett sånt inlägg med mycket och lite :woot:

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
Jag hade en lång utläggning här med vidhängande mastodontberäkning för att tillfredsställa Pärs önskemål om skillnad i varvtid på en typisk bana. Efter fikan skulle jag skriva klart och posta då fick jag invalid session!

Fast ni är nog lika glada att slippa ett sånt inlägg med mycket och lite :woot:

Daniel



Vi får väl ta det den 1 juni på Knutstorp istället....

Känner jag på mig att jag ska skriva något långt så skriver jag det i ett annat program och klistrar in sen.... bränd av tidigare erfarenheter....

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

En sak är säker - den hade inte varit manuellt växlad.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Hur hade en F1:a varit specad om reglementet varit fritt

Pär Hylander skrev:

...
- "Anti-allt", spinn, sladd, broms etc.
...


Hmm med anti-spinn, anti-sladd OCH anti-broms... så hade det gått j-t fort i kurvorna iaf

Hehe

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Frågan är om föraren skulle haft nån betydelse eller om de hellre satte ner en lätt supermodell med ett fin leende för pallen.

För med dagens teknik borde man kunna läsa in data på hur banan ser ut och vart små knölar finns så att en dator skulle kunna köra bilen på absoluta gränsen hela tiden.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

HOOPoo skrev:
För med dagens teknik borde man kunna läsa in data på hur banan ser ut och vart små knölar finns så att en dator skulle kunna köra bilen på absoluta gränsen hela tiden.


Sen kommer Bill Gates in i bil(d)en och så vet vi hur det går... thumbs down

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Erik B skrev:
HOOPoo skrev:
För med dagens teknik borde man kunna läsa in data på hur banan ser ut och vart små knölar finns så att en dator skulle kunna köra bilen på absoluta gränsen hela tiden.


Sen kommer Bill Gates in i bil(d)en och så vet vi hur det går... thumbs down


En väldigt dyra röda bil blir blå helt plötsligt och måste startas om.
Inte bra

_________________
// Jani Hast
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



HOOPoo skrev:
Frågan är om föraren skulle haft nån betydelse eller om de hellre satte ner en lätt supermodell med ett fin leende för pallen.

För med dagens teknik borde man kunna läsa in data på hur banan ser ut och vart små knölar finns så att en dator skulle kunna köra bilen på absoluta gränsen hela tiden.


Det var nån tekniker i ett F1-team som sa just det och att det tekniskt inte var några problem att ha datorstyrda bilar, dock så hade dom inga planer på att införa eller utveckla det p.g.a. att fansen vill se förarna lika mycke som bilarna, och då skulle intäkterna minska om dom tog bort förarna...
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Det var nån tekniker i ett F1-team som sa just det och att det tekniskt inte var några problem att ha datorstyrda bilar,


Det har väl redan gått på TV, nåt med robotar som slogs mot varandra, med Svullo som kommentator. Ungefär det tråkigaste jag sett (efter "Godnatt jord" på 70-talet).

Citat:
dock så hade dom inga planer på att införa eller utveckla det p.g.a. att fansen vill se förarna lika mycke som bilarna, och då skulle intäkterna minska om dom tog bort förarna...


Så sant.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur hade en F1:a varit specad om reglementet varit fritt?
1559 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande