Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4684 besök totalt |
7.5 i Co hos SBP vad göra?
Besiktigade bilen i går och fick då underkänt på Co-halten ![]() ![]() Jag känner mig osäker ![]() _________________ ____________________________________ /Tommy Johansson |
||||
Går bilen bra som den gör nu så skruva ner blandningsskruvarna tills de bara är ute ett halvt varv. Kom ihåg hur mycket du skruvade ner dem och skruva upp dem lika mycket efter besiktningen så är du tillbaka där du började. Givetvis gör du detta på SBP's parkering direkt efter besiktningeen för att roa de anställda där..
![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
1. Vrid luftskruvarna i botten och räkna varven, skriv upp detta om du inte har minne som en häst.
Nu kan du dribbla med luftskruvarna bäst du vill och alltid komma tillbaka där du var, fiffigt va ![]() ![]() Som tomregel skall luftskruvarna var utskruvade ca 1,5varv från botten. Har man nu rätt lågfartsmunstycken och korrekt injusterade luftskruvar så skall motorvarvet sjunka om man vrider skruvarna innåt eller utåt. Brukar räcka med ett 1/4-varv. obs lika mycket på alla skruvar och åt samma håll. Jag ställer luftskruvarna där tomgången är som högst, allså sunker om jag vrider in/ut skruven. Sen vrider jag ut skruven 1/8 varv för att feta på lite. ps ta det kammat när du vrider luftskruvana i botten så du inte pajar säterna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
MMM flashbacks rysningar Hade tripla webrar på marcosen förut bytte till insprutningssystemet pga allt detta micklande med att synka webrarna. Efter en 4 timmars session gick de perfekt utan flatspots från tomgång till 6000 varv 20-40 mil senare var det bara att göra om pga taskigt länkage+insug och osynkat Bra kraft parat med låg bensin förbrukning under 1l permil landsväg. Tänk vad fort man glömmer/förtränger Fast med förgasarna gick den alltid igenom utan konstiga tillsatser. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag hade 4 IDA Webrar. På min 302 ford. Fram och tillbaks Mantorp på 0,92 l/milen. När det gäller åttor så är det oftast linkaget som är boven
i dramat med Webrar. Det är ett herrans jobb att göra detta bra. Jag använde 4 synkade vakummätare, en till vaje förgasare, i instrumentbrädan. Så man kunde följa synkningen över hela spjällregistret. Annars var dom en dröm, näst efter sprut. En liten växellåda mellan spjällaxlarna. ![]() ![]() Som måste sitta i exakt läge, vilket kollas med gradskivor på axlarna. Nu är det inte lika krångligt med inline förgasare på en fyra, men 2 vacummätare skulle jag ha i alla fall. Å inga balansrör som "fixar" det hela. Sen är 7,5% för mycket på tomgång. Dom här förgasarna går att ställa 100. Men man behöver avgasanalys för jobbet. Bortsett från racing, så är lågfartsdelen det viktigaste för bra gång. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
cat7even:
Åkte/åker du med ett eller flera spjällhus med sprutet? För åker du med fler så har du likfö.... samma synkproblem som då inte de stackars Webrana skall ha skit för. beepbeep: Tolk tack ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() ![]() ![]() Skrivit ett lång inlägg om hur jag hade det så trycker jag på fel knapp Hej på Er Jag använde ett sådant där tändstift som tittar in i motorn för att ställa tomgångsblandningen (carbtuner? från Gunson) Kan var ett bra alternativ för dem som inte har råd med en gasanalyzer. håller med Göran fullständigt Taskiga länkage gör ingen lycklig. Synd att inte detta forum fanns när jag håll på med Webrarna. då hade jag fått lära mig hur man gjuter/svetsar/kolfiberbakar ett insug. Samt hur man räknar ut länkaget etc. Det finns en engelsman som heter David Vizard som är en trollkarl när det gäller få ut kraft ur engelska motorer. Han har även utvecklat egen bromsbänk....Bromsa bilen själv med hjälp av carbtuner PAllbockar och en tuff kompis som vågar sitta i bilen och bromsa. ![]() Men för er dom älskar utmaningar LUCAS PI ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
om Co-halten är väldigt hög, kan det bero på att motorn misständer.
För längesedan, fick jag nedslag (7%) på min dubbla horisontella förgasar-försedda bil, jag magrade av den, och då STEG Co:t till 9%. Då höjde jag tomgångsvarvtalet, och Co:t sjönk till nästan noll. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Webrarna fungerade bra det var resten som var S K I T. När jag började titta mig omkring efter ett insug så skulle ett sådant kosta närmar 5000. Vilket fick mig att dra öronen åt mig. När sedan ett komplett insprutningssystem och en nyrenoverad motor ramlade fram ur buskarna blev valet lätt. Spritet har IOFS flera spjällhus (3)men länkaget här här mycket bättre( dock inte helt perfekt. På sprutet justeras det mellan spjällaxlarna Utväxlingen är dock lika på varje och de öppnar exakt samtidigt etc. Synkningen fungerar på motorn som den är nu (ställt enligt verkstadshandboken) Skall verifiera med min carbbalancer...... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Skruvar
Tack för infot. Jag skruvar in luft/blandskruvarna som ni föreslår och häller i några liter k-sprit eller t-röd i tanken. Sen åker jag och testar... "Gott med förgasarbrööööööl" ![]() _________________ ____________________________________ /Tommy Johansson |
||||
K-sprit
Strunta i K-spriten och se till att du använder nästan all soppa i tanken, häll sedan i en dunk med miljöbensin som går att köpa på alla välförsedda bensinstationer. Brukar vara en 4 liters dunk och är blyfri 95 oktan bensin med extremt bra utsläppsvärden, har för mej att den kostar ca 100 kronor. Perra _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||
Menar du verkligen luftskruvarna (de med låsmutter)? Är det inte tomgångsblandningsskruvarna (de med fjäder) du pratar om? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
lite OT nästan men måste berättas!!
jag var med på min första besiktning någonsin idag, av polarens fassas MGB -72, polaren va lite orolig för avgasvärdet som tydligen alltid var för högt... ingen omställning av förgasare, ingen k-sprit. min polare trodde inte ögonen när vi fick pappret. besiktningsgubbarna måste micklat med värdet det låg på 0.3!!! trevlig besiktning hur som helst blankt papper och besiktnignsmannen lyckades få motorstopp när han skulle köra ut å prova den lite ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Japp ice , det är de skruvar med fjädrar jag snackar om. Dessa borde jag inte kalla luftskruvar utan blandningsskruvar. Ännu bättre blandningsskruvar för tomgången.
Dessa luftskruvar du snackar om sitter väll på vissa 40DCOE, std på vissa alfor, eller pratar vi/du om några andra skruvar? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Luftskruvarna öppnar en kanal som kortsluter gasspjället och fyller två funktioner: Sänka emissionerna vid motorbroms. Kompensera för en eventuellt vriden gasspjällsaxel. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Med 0,3 o co halt så förstår jag att den tjuvstoppade! Hur länge kommer den att hålla? Eller snarare vad är faran med för låg Cohalt _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Tack Ice Så rekommendationen till 0,3 % är att kolla så att den ger bättre under last för att undvika ledsamheter. (att den tjuvstoppade när besiktningsmannen skulle provköra var väl kanske ett tecken) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4684 besök totalt |