| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Balansera kardanen på plats
|
1874 besök totalt |
|
Efter kardanrenovering visar det sig att kardanen fortfarande vibrerar.
Eftersom säsongen är PÅ vill jag inte riva ner kardanen igen och riskera att bli stående utan. Därför tänkte jag försöka mig på att balansera den på plats med hjälp av slangklämmetricket. Tips och trix om hur man går tillväga mottages tacksamt.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
|
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Du startade tråden! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
|
||||
|
'kollade i de gamla trådarna och hittade bl.a:
och de är de ju förståss inte; 'något att bry sig om? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
När knutarna roterar och vinkeln på kardanen är >< noll så får du en vinkelhastighet som ser ut som en utsträckt sinuskurva. Sitter då inte knutarna paralellt så får ena kurvan en topp när den andra har en dal, vilket leder till vibrationer... Så svaret på frågan är att det är definitivt något att bry sig om! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
|
hur parallella måste de vara då?
får de vara <1°? <2°? samt hur mäter man upp det smidigt? EDIT: har ju ett digitalt gradvattenpass på jobbet....
|
||||
|
Nån som har en bild då dom sitter paralellt? På 240 sitter det ju en knut vid bakaxeln sen en vid stödlagret och en vid växellådan. Och alla knutar tycker jag sitter i linje med varandra..
Vet inte om jag sat ihop främredelen fel, kanske ska vridas ett varv...
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Utgångsaxeln skall ligga i samma linje som pinjongaxeln på en stel bakaxel. Det duger nästan att kolla med blotta ögat i det fall de ligger vågrätt. Sen kan det även bli problem om bakaxeln vill vrida sig under acceleration.
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Kräver inte det oändlig fjäderkonstant och motorfästen av gjutjärn? Allt rör ju sig när det används. _________________ Arne Lindgren |
||||
Axeln får ändra höjdläge, men inte vridas. T,ex så fungerar ett fyrlink i dragracing som A-armar sidledes för en banbil. Beroende på vinklarna så blir det en viss cambring respektive axelvridning i fallet fyrlink. Men med "normal" fyrlinksgeometri är vridningen liten. För en banbil med stel axel så får axelviridnngen hållas stången med metoder som passar den upphängning som är på bilen ifråga, men det går. Det finns marginaler så det räcker vridningsmässigt. Problem uppstår när utgångsläget innehåller en väl stor vinkel och axelvridningen adderar till detta. MVH Göran. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Aha, jag förstår att det även blev en missuppfattning då jag ser att jag var otydlig. Med "samma linje" menar jag parallell axellinje, att det är en nivåskillnad spelar ingen roll.
Jag ber om ursäkt. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1874 besök totalt |