Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kortning/balansering av kardan etc.
5 besök senaste veckan (5160 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag skulle behöva lite tips om var man kan få det gjort i Jönköpingstrakten. Jkpgs Motorrenovering har väl garanterat semesterstängt nu, så om någon vet nåt annat ställe så vore det bra.
Jag är mycket väl medveten om att de som har maskiner och kunskap för sånt här aldrig är utan arbete, men någon borde väl ha lite tid över?

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Hmm, verkar inte helt enkelt att hitta nån som kan sånt här..

Korta kardanen kan jag få gjort men nån som vet hur man balanserar den sen och/eller vem som kan göra det? Helst i Malmötrakten..

Finspång
Här sen Apr 2003

Finns en kardanverkstad i 08 som heter SVEA och som balanserar...tror det är rätt ont om dom verkstäderna som gör sånt...men om du bara ska korta av röret en bit så se till att allt blir i samma läge som förut så räcker det nog o bara mixtra själv med en slangklämma som man flyttar o vrider efter behov vid ev obalans...

hm..bara en gissning från mej ...själv har jag inte gjort det dock utan lämnat in för balansering istället...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har kortat et 20-tal kardarner själv. Och aldrig balanserat någon.

om man tar ett stickstål och kör in mitt i svetsen.....så lossnar ytterdelen så fint.....sedan är det bara att sticka av köret........och knacka tillbaka ytteränden.
Det viktiga är att man är mycket noga med att få dit änden exakt lika... dvs. ......främre och bakre knuten MÅSTE vara paralella.

Sedan är det bara att punkta med svetsen..........och svetsa .

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har en gång för länge sedan praktiserat slangklämstricket med framgång efter hemkortning.
Det kanske finns ännu bättre sätt. Jag gjorde i alla fall så här:
Bilen på pallbockar. I med högsta växeln. Håll varvet där det är mest obalans. Markera försiktigt med en krita mot kardanaxeln. Man får ett märke där kardanaxeln "slår ut". Montera sedan två slangklämmor med "klumparna" 90° mot kritmärket och testa.
I mitt fall fick jag vrida dem lite till från kritmärket. Perfekt resultat. thumbs up
Viktigt såklart att man är noga med upplajningen när man svetsar ihop axeln.
observera att arbetarskyddsstyrelsen säkert har synpunkter på denna metoden. Bör utföras med stor försiktighet...

(obalansen berodde i mitt fall på att jag var tvungen att kapa i den änden där det satt en stor befintlig vikt)

Rice and shine
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Rikard Carlsson skrev:
Hmm, verkar inte helt enkelt att hitta nån som kan sånt här..

Korta kardanen kan jag få gjort men nån som vet hur man balanserar den sen och/eller vem som kan göra det? Helst i Malmötrakten..

om du har vägarna förbi Göteborg...
På Eriksberg finns ett företag vid namn Kardanaxelservice där Leif Spalding fixar kortning och balansering. Dessutom finns i lokalerna en BMW M3 DTM-bil (med reservation för beteckningen) som är värd att titta på.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Dude kortade min kardanaxel till Westfielden åt mig (hjälpsam snubbe). Det kommer troligtvis inte behövs någon ombalansering för den är bara 50cm lång och vi har behållet den "komplicerade" delen, dvs. själva kardanknuten. Vi kortade framme mot hardy-skivans ände, och den tar ju upp vissa vibrationer osv. I värsta fall, som sagt, får man sätta dit en slangklämmer.

Ska dock svetsa dit en kardanring ändå

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:
Jag har kortat et 20-tal kardarner själv. Och aldrig balanserat någon.

om man tar ett stickstål och kör in mitt i svetsen.....så lossnar ytterdelen så fint.....sedan är det bara att sticka av köret........och knacka tillbaka ytteränden.
Det viktiga är att man är mycket noga med att få dit änden exakt lika... dvs. ......främre och bakre knuten MÅSTE vara paralella.

Sedan är det bara att punkta med svetsen..........och svetsa .

plus att de inte! skall vara 180 grader fel ( Vet genom egen forskning)
På min var det enkelt genom att splinesen låg i kardan stången. skruva -loss, -ut -vrida 180 grader - tillbaka = inga vibrationer. För er som svetsar blir det lite bökigare

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:
Dude kortade min kardanaxel till Westfielden åt mig (hjälpsam snubbe). Det kommer troligtvis inte behövs någon ombalansering för den är bara 50cm lång och vi har behållet den "komplicerade" delen, dvs. själva kardanknuten. Vi kortade framme mot hardy-skivans ände, och den tar ju upp vissa vibrationer osv. I värsta fall, som sagt, får man sätta dit en slangklämmer.

Ska dock svetsa dit en kardanring ändå

Bara en..

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Slangklämme trixet fungerar utmärkt. När skruvklumpana sitter 180 gdr mot varandra så är det noll. Sedan vrids bägge två mot det håll motvikt behövs så stannar man precis där rätt vikt uppnås. Variabel blansvikt! Är det för lite tar man fyra klammor.
Man kan också börja med en klamma och markera var det skakar minst.
Sedan monterar man två 90 gdr åt var sitt håll från markeringen. Som sedan sucksesivt förskjuts mot markeringen.

Se ockaså till att knutkorsen sitter i samma läge mot varandra innan dom svetsas fast. Annars uppstår axialvibrationer.

Detta klarar du själv, jag lovar...hoppas jag.

Göran Malmberg.

5 besök senaste veckan (5160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande