Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (5160 totalt) |
Kortning/balansering av kardan etc.
Jag skulle behöva lite tips om var man kan få det gjort i Jönköpingstrakten. Jkpgs Motorrenovering har väl garanterat semesterstängt nu, så om någon vet nåt annat ställe så vore det bra. Jag är mycket väl medveten om att de som har maskiner och kunskap för sånt här aldrig är utan arbete, men någon borde väl ha lite tid över? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Finns en kardanverkstad i 08 som heter SVEA och som balanserar...tror det är rätt ont om dom verkstäderna som gör sånt...men om du bara ska korta av röret en bit så se till att allt blir i samma läge som förut så räcker det nog o bara mixtra själv med en slangklämma som man flyttar o vrider efter behov vid ev obalans...
hm..bara en gissning från mej ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Jag har kortat et 20-tal kardarner själv. Och aldrig balanserat någon.
om man tar ett stickstål och kör in mitt i svetsen.....så lossnar ytterdelen så fint.....sedan är det bara att sticka av köret........och knacka tillbaka ytteränden. Det viktiga är att man är mycket noga med att få dit änden exakt lika... dvs. ......främre och bakre knuten MÅSTE vara paralella. Sedan är det bara att punkta med svetsen..........och svetsa . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har en gång för länge sedan praktiserat slangklämstricket med framgång efter hemkortning.
Det kanske finns ännu bättre sätt. Jag gjorde i alla fall så här: Bilen på pallbockar. I med högsta växeln. Håll varvet där det är mest obalans. Markera försiktigt med en krita mot kardanaxeln. Man får ett märke där kardanaxeln "slår ut". Montera sedan två slangklämmor med "klumparna" 90° mot kritmärket och testa. I mitt fall fick jag vrida dem lite till från kritmärket. Perfekt resultat. ![]() Viktigt såklart att man är noga med upplajningen när man svetsar ihop axeln. observera att arbetarskyddsstyrelsen säkert har synpunkter på denna metoden. Bör utföras med stor försiktighet... ![]() (obalansen berodde i mitt fall på att jag var tvungen att kapa i den änden där det satt en stor befintlig vikt) |
||
om du har vägarna förbi Göteborg... På Eriksberg finns ett företag vid namn Kardanaxelservice där Leif Spalding fixar kortning och balansering. Dessutom finns i lokalerna en BMW M3 DTM-bil (med reservation för beteckningen) som är värd att titta på. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
Dude kortade min kardanaxel till Westfielden åt mig (hjälpsam snubbe). Det kommer troligtvis inte behövs någon ombalansering för den är bara 50cm lång och vi har behållet den "komplicerade" delen, dvs. själva kardanknuten. Vi kortade framme mot hardy-skivans ände, och den tar ju upp vissa vibrationer osv. I värsta fall, som sagt, får man sätta dit en slangklämmer.
Ska dock svetsa dit en kardanring ändå ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
plus att de inte! skall vara 180 grader fel ( Vet genom egen forskning) På min var det enkelt genom att splinesen låg i kardan stången. skruva -loss, -ut -vrida 180 grader - tillbaka = inga vibrationer. För er som svetsar blir det lite bökigare ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Bara en.. ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Slangklämme trixet fungerar utmärkt. När skruvklumpana sitter 180 gdr mot varandra så är det noll. Sedan vrids bägge två mot det håll motvikt behövs så stannar man precis där rätt vikt uppnås. Variabel blansvikt! Är det för lite tar man fyra klammor.
Man kan också börja med en klamma och markera var det skakar minst. Sedan monterar man två 90 gdr åt var sitt håll från markeringen. Som sedan sucksesivt förskjuts mot markeringen. Se ockaså till att knutkorsen sitter i samma läge mot varandra innan dom svetsas fast. Annars uppstår axialvibrationer. Detta klarar du själv, jag lovar...hoppas jag. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (5160 totalt) |