Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6579 totalt) |
Luftning av bromsar är riktigt trist
Hej! Har lessnat en aning på att lufta bromsar och har sökt efter lösningar. Hittade den här: http://www.motiveproducts.com/index. Någon som vet om denna/alternativ finns i Sverige? Har även klurat på om en kompressor kan användas för att underlätta luftningen? Kluriga ideer efterfrågas tacksamt. Mvh Anders Kaarle p.s Vi tävlar på Söndag, 30 bilar anmälda, Gelleråsen, taggade till tusen. d.s |
||
Det finns definitivt. Min far har en som man helt enkelt kopplar till ventilen på ett däck och min "svärfar" har en som man kör med tryckluft. Fast jag vet inte riktigt var de köpt dem, ska försöka höra efter...
Jag ska lufta hela systemet till RX-7:an ikväll (efter att ha bytt en del rör och slangar) så jag skulle behöva en såndär anordning jag också. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Köp ett lazy bleed kit oslagbart! http://www.go.to/gunnarsgarage
under teknik bromsar. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Re: Luftning av bromsar är riktigt trist
Med kompressor och dess reducerventil nedställd på lämpligt tryck (1-2 bar?) borde det gå alldeles utmärkt. Hade en h*lsike att få luftat kopplingen på 944:an (röret gick upp i en både så det blev en luftfälla, gick inte att pumpa fort nog för att kunna dra med sig luften.) Var jag gjorde va att offra en cykelslang, klipte av en bit på 10 cm vid ventilen, sprätte upp den och trädde den över påfyllningshålet med ventilen uppåt, minns inte exakt hur jag satte fast den. Men sen så pumpade jag upp en lite lagom stor "ballong" ![]() ![]() Så får man tag i någon form av gängad skruvkork som passar på bromsvätskebehållaren, gör någon form av koppling till kompressorn (t.ex med en fälgventil) och skruvar ner tryckreduceraren till lämpligt tryck så tror jag man har en lika bra utrustning som den där 100 dollarsgrejen från motiveproducts ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Jag har en sån man sätter på däcket och den funkar bra, den kan man köpa på mekonomen. Passade både bmw:n och porschen. Man kan ju även koppla på tryckluft om man vill men man får inte ha mer än 1.5bar om behållaren exploderar blir det nog rätt kladdigt i motorrummet.
|
||
Ta med dig verktygslådan och åk till den lokala skroten (dom strejkar kanske nu iofs)
Sno en kompressor från ett kylskåp, slang köper du på ok, koppla via en PET flaska så du slipper få med smörjolja som ev. kan komma med annars, ta locket till behållaren och sätt en nippel på det. För att förfina konstruktionen så sätter du ett t-kors på matningen. Sen justerar du trycket med tummen och täpper till slangen eller ett vajerlås el. dyligt så kan du justera trycket. Sen köra ett par gånger och pausa för att fylla på vätska i koppen. Har själv en omöjlig bil att lufta (luftfällor) men med detta så har det fungerat klockrent. Till bakbromsarna så underlättar det skarpt med 2 pers Kostnad om du kan sno kompressorn = 50 spänn max _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Hej!
Hos den bilverkstad där min morbror som jobbar som bilmekaniker har dem en behållare som kopplas till deras kompressor. I denna behållare skapas ett undertryck från tryckluften som man suger ur vätskan ifrån t.ex. bromssystemet. Funkar suveränt om man är ensam vid bromsvätskebyte och inget slabbande blir det. Jag kommer troligen själv införskaffa något liknande då denna produkt har många användningsområden då det gäller att suga ut/upp vätskor/oljor när man bl.a. mekar med bilen. Nu får de som vill blunda men jag länkar till en sådan produkt som finns hos Biltema. Denna här är handpumpad så man behöver ingen kompressor & får anses prisvärd tycker jag. oljebytare Jag har sen tidigare en sån där bromsluftare sk. "Luftman" som man kopplar till ett hjulsluftventil. Det funkar väl men som 'Lotus Samuel' skrev så får man vara försiktig så inte något släpper, då kan det nog bli väldigt ned skvätt. Nackdelen är ju att man inte kan tömma bromsvätskebehållaren på ett vettigt sätt först. Det vill man ju så all gammal vätska försvinner innan man fyller på ny. Det kan man med ovanstående Biltema oljebytare _________________ ![]() |
||
Vad hände med den vanliga pumptekniken??, har använt denna alltid. Enda krav är en bunke, en slang, en nyckel och två personer.. Kostnad ev. en bärs eller ett tack för kompisen som ställer upp pumpar... Eller har jag haft fel ialla år.
![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
Speciellt när man efter avslutad luftning märker att pedalen sakta ger efter och att det läcker internt i huvudcylindern och kommer ut mellan booster och cylinder.... => Köpte ny huvudcylinder idag....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag tvivlar på att jag kommer upp i 200 på Gelleråsen.....
har juh bara 110 ponnysar att leka med.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6579 totalt) |