| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Det gnisslar!
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9191 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Det gnisslar!
Du ser en bil ute på stan som ser ut att kunna besöka en bana då och då (allt från en Volvo kombi till en Porsche alltså ) Bilen bromsar lite lätt och det gnisslar som bara attan. Sen åker bilen vidare och du hör hur det skramlar tydligt från hjulen.
_________________ Magnus Thomé
|
|
|
|
Häromdagen råkade jag ut för just detta, någon bil som gnisslade förbi. Och alternativ nummer 3 var det som susade genom skallen.
|
Det är naturligtivs olika beroende på bilmärke men på vissa bilar så sitter det ett clips på baksidan av beläggets stålplatta som håller den fast i bromskolven. Men många specialbelägg hoppar över att ha ett clips och då ligger belägget o skramlar som attan när kolven går tebax in i cylindern. Under årens lopp har jag ibland haft clipslösa belägg fram. Ibland bak. Ibland både fram o bak. Och oj vad det kan skramla
(man kan ju alltid köra med kopparpasta men det räcker bara så långt liksom )
_________________ Magnus Thomé
|
|
FYRA!
Min numera sålda 324a har inte clips men väl PF-belägg. Den klonkar i beläggen väldigt häftigt och tufft. Fast "vanligt" folk tror nog att nåt är trasigt (i huvudet på föraren kanske)
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
|
4, låter likadant om mina belägg, fast det är för att det ska vara belägg med fjädrar som håller fast dom i normala fall.
PFC fanns inte till mina ok så det fick bli en annan variant som kapades till med vinkelslipen, passformen blev väl sådär och som sagt inga fjädrar, det skramlar en hel del.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Beror helt på bilen, är det en rostig 245:a med takräcke körd av farbror Rune så ligger nog alternativ 1 eller 2 närmast till hands. Bil i fint skick med rejsigare attityd så blir det 3 eller 4.
Edit: Alternativ 5: Undrar om föraren är reggad på rejsa.nu, jag kanske borde springa ifatt och tipsa...?! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
|
Alternativ 3, eftersom de bilar jag pysslar med inte har nämnda clips...
Rekorden har hederliga styrpinnar och omegan har en annan lösning med en fjäder. Visst måste man vara lite skadad när man tycker det låter tufft med gnisslande bromsar och dessutom tycker att det luktar gott när de blir riktigt varma?
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
3. Har inte sån bra koll på såna saker egentligen, men har en historia av att försöka övertyga en del Peugeot-kompanjoner om att det inte är så mycket att gnälla (!) om.
Men som f.d. musiker-wannabe så vill jag hävda att jag hör skillnad på det disharmoniska läte som race-bromsar ger ifrån sig och det nästan klockrena gnäll som 'felaktiga bromsbelägg' emanerar från standardbromsar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Ah, det förklarar min trea. |
Jodå, det är en lite mer "metallisk" skrapande ljud över racebelägg, vanliga skrikande bromsar är mer en "resonans" Var det inte du som någon gång sa att racebelägg är som småbarn?
Dom skriker och skitar ner. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Fösta tanken är nog att kolla vad det är för bil. Men visst hoppas man att det är nån roligare bil än en 740 Gl med slut bromsbelägg.
Tänker mer att där åker en person som har så små skivor och liten beläggarea så att han måste ha racebelägg för att få stopp på skrotet Man borde nog klara sig med lite snällare belägg i många fall. Lite dumt att använda belägg som behöver temperatur för att fungera på gatan och skitar ner nått fruktansvärt. Ska man bara köra bana är det ju strunt samma.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
|
Re: Det gnisslar!
Det där är ju min bil du snackar om . Helt fantastiskt vad det skramlar och gnisslar om Pagidbeläggen. Min svärmor undrade om det inte var dags för service . Jag försökte förklara för henne at de där ljuden var häftiga . Det hade hon lite svårt att förstå .
|
|
Röstar på fjärde alterativet, just min bil som oftast.
I övrigt är jag säker på att de flesta som ser min bil på stan just tycker....Hmmm... synd när folk inte tar hand om sina bilar bättre, den där borde ju verkligen in på service som de skarmlar o gnisslar. Min bil ser ju ut som en vanlig BMW i de flestas ögon och inte en racing bil kan jag tänka mig, just därför reagerar de nog med bestörtning, hur den låter. Hade den sett mer ut som en racebil, hade nog fler hajat kan jag tro Dock är jag på det hela taget lite besviken då de flesta race pads jag använder inte gnisslar alls
Har numera carbotech xp8 och de slammra ju inte ens då de har clips
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
|
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Det gnisslar!
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9191 totalt) |