Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testat: Keramiska bromsar vs. standard (Audi RS4)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11558 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Testat: Keramiska bromsar vs. standard (Audi RS4)

En spansk tidning gjorde nyligen ett test med en RS4 Avant med keramiska bromsar mot en RS4 Cab med vanliga bromsar.

De gjorde 10 hårda inbromsningar 160 km/h - 0.

RS 4 Avant med keramiska:

1º 100,8 mts
2º 96,4 mts
3º 97,8 mts
4º 95,3 mts
5º 93,4 mts
6º 92,2 mts
7º 92,2 mts
8º 92,2 mts
9º 92,3 mts
10º 91,9 mts



RS4 Cab Standard bromsar


1º 95,82 mts
2º 96,4 mts
3º 97,62 mts
4º 94,22 mts
5º 97,06 mts
6º 94,47 mts
7º 102,43 mts
8º 101,71 mts
9º 104,83 mts
10º 107,96 mts

Ser ni någon skillnad?


- Ceramics: 380 mm front discs, 38mm, vikt 5,5 kg / st.
- Standard: 365 mm front discs, 34 mm, vikt 11kg / st.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8376



om jag förstod vad det stod i dina tabeller så vore det mycket intressantare....

Edit: gissar att gradtecknet inte har nåt med temperaturer att göra som jag trodde först och att mts är en udda förkortning för meter ? Bromssträckan blir kortare och kortare med keramiska bromsarna medans den blir längre och längre med dom vanliga? Undrar när dom keramiska bromsarna nåt sitt minimum...?

Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Dom keramiska bromsarna verkar nypa bättre ju mer man använder dom :-)

_________________
/Anders C
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Samma däck på bilarna????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Kurvorna lutar ju åt lite olika håll:
Kortare sträcka allteftersom sakerna blir varma med keramiska och längre med stålskivor.

Men hur var vikten på de båda bilarna och det vore ett bättre test om skivorna haft samma diameter.
Men nu är ju inte keramiska skivor direkt bolt-on eftermarknadstillbehör man köper på Biltema så testet mellan olika verkliga val är nog bättre.
Hoppas att det är samma däck iaf (det om något hade varit enkelt att fixa samma).

Det är iaf inte kortare bromssträcka vid första inbromsningen man betalar för, det är kortare bromssträcka vid tionde (stor nytta på landsväg då... Om man inte har Autobahnköer på vägen till jobbet varje dag)

Edit: Samma ABS-tuning?

Förmodligen borde mycket vara liknande när bägge var RS4or iofs.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
om jag förstod vad det stod i dina tabeller så vore det mycket intressantare....


mts = meter (meters)

º = Körning nr 1, 2, 3 osv.

Ang. vikt.

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?t=11235

Riktlinje: "In sport auto magazine, avant weight was 1770 kg and cabrio 1916 kg.Cabrio is 150 kg heavier..."

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Samma däck på bilarna????


Michelin Sport Pilot in 19" wheels

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Intressant, har haft funderingar på att köpa keramiska till min RS4, men Pean tycker att jag inte ska köpa dessa....

Han pratade nånting om att Porsche ägare som kör mycket bana byter till stål skivor...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Re:

Särås skrev:
Intressant, har haft funderingar på att köpa keramiska till min RS4, men Pean tycker att jag inte ska köpa dessa....

Han pratade nånting om att Porsche ägare som kör mycket bana byter till stål skivor...
/J


om jag fattat de Porscheägare jag talat med rätt så byter de inte från keramiska till stål för att få bättre bromsar utan för att de inte vill slita på de svindyra keramiska skivorna utan hellre sliter ut stålskivor på banan. Helt enkelt ett ekonomiskt val och inte prestandabaserat.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Re:

Kenson skrev:
Särås skrev:
Intressant, har haft funderingar på att köpa keramiska till min RS4, men Pean tycker att jag inte ska köpa dessa....

Han pratade nånting om att Porsche ägare som kör mycket bana byter till stål skivor...
/J


om jag fattat de Porscheägare jag talat med rätt så byter de inte från keramiska till stål för att få bättre bromsar utan för att de inte vill slita på de svindyra keramiska skivorna utan hellre sliter ut stålskivor på banan. Helt enkelt ett ekonomiskt val och inte prestandabaserat.


Då kan inte prestandavinsten vara särskilt stor heller. Annars skulle ju dom med keramiska skivor vinna flera meter varje varv bara på bromsa och dominera, men så är det väl inte riktigt, eller ?
Enligt det där testet så tror jag mellanskillnaden lätt skulle ätas upp om man hade samma vikter på bilarna, samt lite hetare belägg på stålskivorna, då borde dom ju få en karaktär lite mer lik den som dom keramiska uppvisar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hur vanligt är keramiskt på racebilar?

(eller finns det reglementen som sätter stopp för det?)

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Då jag var nere hos RUF för en tid sedan fick jag under tiden jag provkörde en RT12 pratat en del med Hans Petter Lieb, han satt bredvid, då jag inte satt bredvid honom

Vi kom att prata en hel del om just PCCB, Porsches keramiska. Kort sade han att på PCCB klarar han sig dubbelt så länge på Hockenheim vs stål skivorna. De håller mycket längre, och bromsar absolut inte sämre.

Enda saken med dom är att de kräver att man kyler dom riktigt efter hårdkörning. Han menade att han haft flera fall där folk helt enkelt struntar i detta, därav förkortas livslängden på dom, i övrigt inte. Stål skivor kräver inte denna behandling i samma utsträckning, men det är dessto viktigare med just PCCB.

H-P Lieb(verkmästare RUF) har i övrigt varit hos Porsche länge samt Techart Porsche och RUF.

Personligen har jag ingen erfarenhet av dessa bromsar, men min personliga tro är att de med allsäkerhet inte alls är något fel på dom. Lika lite som det är fel på CSLens orginal bromsar. Det enda som oroar mig är varför inte BMW har några, de har ju trots all gjort ordentliga tester med dom, uppenbraligen kom dom till andra slutsatser än Porsche

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Tja. Efter 10 bromsningar så vinner man 16 meter per bromsning. Anta att det är 4 sådana per varv och att man kör 20 varv. Det blir cirka 1,3 kilometer eller halva knutan. Bara på bromsarna. Imponerande. Å andra sidan kan man köpa en hel banpreppad Alfa till samma kostnad som keramiska bromsar.

Ska man tävla och har pengar är det inget snack. Har man inga pengar men vill ha kul ändå är det heller inget snack. Alla som är däremellan har ångest som vanligt.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Någonstans (minns tyvärr inte var) har jag läst att proffsteam kan åka en hel säsong på
de keramiska skivorna och på så sätt spara en hel del pengar (trots ett högt inköpspris).
Kanske någon kan bekräfta/dementera? Jag ska se om jag hittar tillbaka till uppgiften.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Kan man gissa att vid en enda inbromsning från 100-0 skulle skillnaden vara ännu större till järnskivornas fördel?
Slutsats:
-Vid inbromsning för en älg på landsvägen välj järnskivor.
-Vid inbromsning för ett dussin älgar placerade med 1 km mellanrum eller bankörning, båda fallen förutsatt att budgeten är stor, välj keramiska skivor.

Hmm, glömde nästan blingfaktorn med keramiska bromsar....

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Re:

Corsa skrev:


Ska man tävla och har pengar är det inget snack. Har man inga pengar men vill ha kul ändå är det heller inget snack. Alla som är däremellan har ångest som vanligt.



_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är prisskillnden mellan de två alternativen? Motsvarar de varandra i dimensionerna?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re:

Corsa skrev:
Tja. Efter 10 bromsningar så vinner man 16 meter per bromsning. Anta att det är 4 sådana per varv och att man kör 20 varv. Det blir cirka 1,3 kilometer eller halva knutan. Bara på bromsarna. Imponerande. Å andra sidan kan man köpa en hel banpreppad Alfa till samma kostnad som keramiska bromsar.


Den här beräkningen haltar högst väsentligt. Även om vi bortser från det faktum att bilarna bromsar till stillastående i exemplet och antar att bilen med bra bromsar behöver 16 meter mindre vid en fullinbromsning inför en kurva så får man göra en beräkning på de båda bilarnas snittfart under sträckan från det att bilen med stålskivor börjar bromsa tills dess att bägge bilarna har samma fart vid inbromsningens slut. Den skillnaden blir betydligt mindre.

oavsett detta så är det i exemplet en mycket stor skillnad men den påverkas ju, som tidigare sagt, av flera faktorer, bla skivans storlek. En för testet bättre optimerad stålskiveuppsättning skulle säkert prestera bättre. Speciellt om den tilläts vara så "rejsig" så den ibland gnisslar vid lätt ansättning (vilket jag har förstått att PCCB gör ibland).

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag kan ju utala mig jag testat samma bil me doch utan PCCB, min åsikt är att dom inte är bättre alls, tycker dom är lite okänsliga faktiskt...

Sen är det som kenson säger dom flesta porsche ägare som har PCCB lägger undan dom då det är dyrt med bromsar som kostar 60 000kr per skiva, så det är inget nån vill köra sönder...

Det man förlorar mest på vid keramiska till stål bytet är vikten, den är mycket stor och sitter på ett dåligt ställe..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Typ 5,5kg ofjädrat på en blysläde som väger 1500-2000kg är i prinsip ointresankt.
Så viktmiskningen är mer bling än go.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

fuling skrev:
Typ 5,5kg ofjädrat på en blysläde som väger 1500-2000kg är i prinsip ointresankt.
Så viktmiskningen är mer bling än go.


Jag tycker man känner av det allefall, vad säger du har du testat en gt2 med eller utan på bana..?

PS: Du menar ca 5 kilo per hjul va..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Testat: Keramiska bromsar vs. standard (Audi RS4)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande