| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med anpassning av styrväxel.
|
3 besök senaste veckan (9963 totalt) |
|
Har styrsnäcka på min bil. Denna tänkte jag byta ut mot en kuggstång istället. Nu är frågan, ska man försöka bibehålla standard geometri, eller passa på att ändra något. Så här ser det ut idag:
Ska jag mäta mellan yttre styrstagens inre styrleder, och försöka hitta en kuggstång med exakt det måttet mellan inre styrlederna? Eller ska jag försöka räkna lite, och se om man kan förbättra något genom att ändra detta mått? Då är kanske risken att man ställer till det, större än chansen att man förbättrar något...
Nån med koll på bumpsteer, ackerman och allt vad de nu heter, kanske har någon synpunkt?? /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Har lagt i en styrväxel som jag tänkte prova lite med...
... Och så var det lite foton på spindeln. (styrleden satt monterad underifrån)
Det sitter "rätt" mycket kortare styrarmar än orginal...
Vill du att jag ska mäta på något, Johan? /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Kuggstången skall sitta ca ca lika mycket över undre innre bärarmsinfästingen som yttre styrleden sitter över yttre kulbulten. Allså styrstaget skall vara ca ca paralelt med undre bärarmen.
Sen skall cc innre leder på kuggstången vara lika mycket kortare som yttre styrleden ligger innanför yttre kulbulten, mao styrstaget skall ca ca ca vara lika långt som under bäramen. Sen ackerman, jag skulle lägga styrarmans förlängingslinjer så de skär ca mitt i bakaxen. Hmm man brukar snacka % ackerman men jag lär mig aldrig var 100% är
Det är vara mäta styrarmsvinken(alfa) + cc för styraxen(ca där styrarmen sitter) på höger till vänster sida. cc/2/tan(alfa) skall vara ca lika med axelavståndet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Parallellt med undre bärarmen. Det ska väl inte vara några bekymmer. Sen kommer vi till längden på kuggstången. Styrleden sitter ca 10 mm innanför nedre spindelled. Alltså skall kuggstångens inre styrleder vara 10mm längre in än bärarmsinfästningarna på vardera sida. Måttet mellan de inre infästningarna på nedre bärarmarna är 520mm. Kuggstången skall alltså vara 520-20mm = 500mm mellan inre lederna. Detta är ju vid 0 grader camber. Vid lite negativ camber blir skillnaden mellan styrled och spindelled större. Då behöver ju kuggstången vara ännu kortare. Men, det kanske är försumbart, eller? Den styrväxeln jag provade med var 575mm. Alltså alldeles för lång... Då var det bara till att besöka skroten igen då... Ackerman har jag inte mätt upp än, får ta det senare. Styrväxelns längd har ju ändå inte någon inverkan på detta. /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Skulle vara mycket intressant att få veta vilken styrväxel som lämpar sig till Bertonen.
|
||||
|
I min Giulia sitter det en från en Mazda 323 och den funkar fint tycker jag.
Har inte bekantat mig mer än en bandag (Sviestad) med den än, men det enda man kanske kunde önska sig var lite lägre utväxlig.
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Ja, jag hade läst det på Alfa Power. Så, det är en sån jag provat med. Den är 570mm mellan inre lederna. Alltså för lång egentligen. Har varit på skroten en liten sväng med tumstocken nu, och hittade ett par lämpliga kanditater. Fiat Uno och Opel Corsa. Ska se om jag hinner åka ut och demontera nån av dem i morgon. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Bör tilläggas att Mazda styrväxeln var väldigt lätt och fin. Typiskt japanskt, kanske...
Den har ungefär samma utväxling som orginal styrsnäcka. Men, det finns ju kortare varianter med servo också. Angående de andra jag tittade på idag, så borde väl styrväxeln från fiaten trivas bäst i alfan... Delar det står GM på i en Alfa...
/Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re:
Vet tyvärr inte. Får forska lite kring det. |
||||
|
Finns det ingen möjlighet att korta 323 styrväxeln då? Eller har den en sån konstruktion så det är svårt/omöjligt att göra.
Volvo 240 styrväxlar används ju av förklarliga skäl i många byggen och de sägs vara lätta att korta upp. Tyvärr är den ju inte användbar i detta fall då din behöver sitta bakom axeln men jag tänkte mest på principen. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Har en extra styrväxel från min Scirocco liggande, kan mäta på den om det är intressant ?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re:
För mej är det konstruktionen som är en av de avgör . Alltså hur lätt den är att korta/bygga om. Men det är också viktigt att det finns snabbare utväxlingar att köpa, för rimliga pengar. Då faller Volvo ZF sig naturlig, för montering framför axeln....och Golf mk1 för montering bakom. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Ja, det får du jättegärna göra. Iof tror jag att jag äntligen har hittat en vinnare... Trotsade regnet idag, och åkte en sväng till skroten. Det var tredje gången den här veckan, som jag var där och skruvade styrväxlar. Så killen som jobbar där börjar att titta lite konstigt på mig... Hur som helst. Jag rev bort styrväxeln från en Fiat Uno, och från en Opel Corsa. Så jag kunde mäta lite noggrannare, och jämföra dem lite. och vinnaren blev.................... (trumvirvel)................ Opel Corsa!! Jag skulle ju ha en som var max 500mm, Opelns var ca 480mm. Men, eftersom jag har lösa styrarmar på mina nav, kan jag ju alltid lägga distanser bakom. Sen är ju frågan, om man ska försöka räkna in cambervinkelns inverkan på skillnaden mellan styrled och undre spindelled, eller om det är försumbart. För då ska ju styrväxeln vara något kortare än 500mm. /Björn
||||
|
Ska vi göra en sticky-tråd med styrväxlar?
Kan kanske se nått sånt här: Frontmonterad Bilmodell-----c/c led-----Rattvarv-----Slaglängd lock to lock Bakmonterad Bilmodell-----c/c led-----Rattvarv-----Slaglängd lock to lock _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Det hade gjort mig lycklig. Sedan tillkommer förstås liknande för bromsok/skivor, kopplingskåpor, etc.
|
||||
|
Re:
Se översta raden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Är jag den ende som är nöjd med styrningen i Bertone:n?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag är nöjd med min - ser mest ett styrväxelbyte som en genväg till att kunna SFRo-besikta. |
||||
|
Efter att ha skissat lite på ny undre bärarmar, så är jag nu på jakt efter en extremt kort styrväxel.
Gärna så kort som 300mm mellan inre styrlederna. Någon som har nåt tips på var man kan hitta en sådan? Låg bakom en Daewoo Matiz, eller vad de nu heter, och det var nog nästan den smalaste bil jag sett. Den borde ha en rätt kort styrväxel... Får väl ta med mig tumstocken till närmaste åf... /Björn
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (9963 totalt) |