Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa rostfritt avgassystem (DP)
5 besök senaste veckan (3727 totalt)
H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare

Sitter och kollar i mina böcker från KTH, men de har ju naturligtvis inte med de materialen i fråga...

Kollar i Ahlsell katalogen
SS2333 brukar man ju använda, dock finns dem bara i 84mm och inte de 76.1mm jag vill ha

SS2343 - sägs vara ganska känsligt för sprickbildning

SS2352 - har ingen info...

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Hej!

Jag har precis byggt ett avgassystem helt i rostfritt med delar från Rakarör. Här är en direktlänk till universaldelar http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm

Delarna är gjorda av SiS2333 och finns i flera storlekar:
51mm
63mm
76mm

Sen finns rostfria längder även i större storlekar, som
89mm
102mm
127mm

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är ingen metallurg på något sätt... men jag svetsar mycket "syrafast" 2343 på mitt jobb..
Jag har aldrig uppmärksammat några tendenser till sprickbildning oavsett dimensioner på rör eller plåt med TIG eller pinne.

Varför sägs det vara sprickbenäget? Är det pga miljöpåverkan, värme eller kanske vibrationer, eller helt enkelt pga av svetsförloppet materialet utsätts för?

Normalt sätt beställer jag RF från Tibnor till jobbet.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Jag har oxå hört massa bubbel om att RF skall spricka eller gå sönder på annat vis pga värme eller vad det nu kan vara.
Har dock aldrig sett att det skulle vara någon substans i detta.
om man är säker på om det går att använda RF som material till genrör eller DP:s kan man ju alltid besöka http://www.burnsstainless.com .

Beställde hem deras katalog, det är ju en porrtidning i jämförelse...
thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

På livsmedelssidan t.ex mejerier är det syrafast som gäller. Man får hålla tungan rätt i mun när man konstruerar för sånt. Det syrafasta åldras och blir sprött med tiden, trots moderata temperaturer vid diskning (hetvatten).
Konstruerar man ett avgas i samma material så torde åldrandet gå betydligt fortare.

Därmed inte sagt att det spricker. Tar man hänsyn till värmeutvidgning, speciellt på grenröret. (lika långa rör eller mjuka långa böjer) samt hänger upp systemet ordentligt, så borde det finnas god chans att det klarar sig utmärkt.

Kumla
Här sen Jul 2006

Hej!
Med reservation för fel, jag är inte någon metalurg

Man kan läsa en hel del på faktasidorn på burnsstainless.com.

ofta i sammanhan med turbo så vill man ha titanstabiliserat RF, detta gör
att kolatomerna i metallen ligger kvar där de gör trots värmen. Har man inte
detta så kommer man får krypningar av kolet vilket gissningsvis gör metallen skör
och den spricker då metallen utarmas på kol.

I turbosammanhan vill man inte ha in kolet i turbon men det råder dock ganska stora
delade meningar om hurvida de kolflagor som utsöndras skulle ha någon som hellst
påverkan på avgasimpellern.

Många säger att det går lika bra med svartstål som med RF andra tappar hakan när detta sägs.

Angående sprickbildningen så misstänker jag som jag skrev på grund av att kolet vandrar
ur metallen så blir det skört och kan spricka.

Hmm, nu har jag tjatat nog. hoppas det kan vara till någon hjälp/ledtråd

Vargön
Här sen Feb 2003

Är det downpipen som avses så spelar det juh knappast nån roll om det är svartstål eller rostfritt. Det är juh efter turbon och risken för glödskalssläpp som skadar impellern är obefintlig. Grenrör däremot vill man gärna ha rostfritt Det ultimata materialet vore nog SS2368 (253MA) men det kostar därefter.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är man inne på prisligan där 253MA ligger så är Inconel ett intressant val..
353MA har jag för mig att vi har diskuterat tidigare gällande just grenrör osv.. Sök på det för mer info.

Norrköping
Här sen Jun 2003

När det gäller rostfritt stål och sprickbilning så finns det många myter. Vad som orsakar sprickbilning hos grenrör/avgassytem är termisk utmattning, alltså upprepade värmecykler med varierande temperaturer. Skulle man få för sig att använda svartstål så har de förstås samma problem, dvs termisk utmattning men de har också stora problem med låg hållfasthet vid höga temperaturer, dåligt krypmotstånd och korrosionsmotstånd. Livslängden för ett rör i svartstål blir mao mycket kort. Tyskarna hade svartstål i sina jetmotorer under andra världskriget i kallare komponenter medans enklare nickellegeringar och rostfria stål användes i de varmare komponenterna; livslängden för en sådan motor var i regel ett fåtal timmar.

Det stål man ska använda ska helst vara avsett för "heat and creep", dvs bland austenitiska rostfria stålen så är de vanligaste alternativen 2333, 2337, 2361, 2372 (153 MA), 2368 (253 MA) och 353 MA.

Det finns en liten sammanfattning om deras egenskaper här (notera dock att de inte anges med beteckning enligt svensk standard):
http://www.outokumpu.com/20259.epibrw

Det billigaste rostfria alternativet brukar vara 2333, det mer en duger för de flesta applikationer. Biltillverkare brukar använda kromstål i deras avgasystem, det är i princip järn med ca 12% krom. Detta material kan rosta, men klarar sig i regel ganska bra, dessutom klarar det termisk utmattning ganska bra. Det ger mao ok livslängd tillsammans med låg kostnad. När det gäller vissa utsatta detaljer kan dock bättre legeringar användas. Ja även inconel förekommer ( http://www.specialmetals.com/documents/automotive.pdf ).
Citera
Skruva banåkabil
5 besök senaste veckan (3727 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande