Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Denne bilen skal jeg ha en stund".....
1745 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
"Denne bilen skal jeg ha en stund".....

..... sa jeg da jeg kjopte min lille Merce 190E 2.6 fra 87... Det var inntil jeg provekjorte DENNE lille bilen...



..en 1988 944 Turbo S, Silver Rose Limited Edition..

hvis vinden blåser min vei - så blir den kanskje min
Har noen her på forumet kjennskap til denne bilen? Prisforlangende er 129K NOK... noe som skal være ganske billig her i avgiftsgale Norge..

Bilen har forovrig 177KKm på nakken, og er meget velholdt. Denne er visstnok en av to i Norge.
Bilen har huntley racing chip (ca. 300HK) men er ellers original. Den har AC, el.sete, el. speil, el. vindu, sentrallås, M030 understell, lsd og herdet 1.+2. gear.
Nåværende eier har byttet en del slitedeler:
Ny bærekule (og tilhorende bærearm) byttet nylig. Ny registerreim, balansereim og gule koni bak i september 2002, clutch og svinghjul ved 165KKm, vannpumpe og gule koni foran ved 144KKm
Bilen var nylig til check-up hos autotuning i oslo, hvor den kun fikk anmerkning på den nylige byttede bærekula.

Bilen har hatt tre eiere totalt, samme eier siste 5 år. Kjort i Sveits frem til 2000, ikke vinterkjort i Norge.

Hva tror ekspertene, er dette en bil å ta vare på i kommende år?

Jeg er ihvertfall helt solgt

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Ser upp orjan
På detta forumet är du snart övertygad om att:
Däcken bromsarna hjulinställningen... måste förbättras.
Sedan kommmer lättning mera pulver i motorn. Därefter har du drabbats av full kraft. Bilen kommer sedan att kraftigt byggas om med annanhjulupphängning etc.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det där är en speciell bil, en "äkta" Turbo S som inte byggdes i så många exemplar. Den första med dom stora bromsarna från 928 S4. Är den fin får du inte börja bygga om den, den ska bevaras i orginalskick till fromma för framtida generationer Porsche-entusiaster

Jag är inte säker, men jag tror att Carrara RS-73 är en dussinbil jämfört med 944 Turbo S - 88 i silver rose metallic (som är den klassiska turbo S-färgen)

_________________
Pär Hylander
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79



Jag är inte säker, men jag tror att Carrara RS-73 är en dussinbil jämfört med 944 Turbo S - 88 i silver rose metallic (som är den klassiska turbo S-färgen)[/quote]


Nja vet inte hur många RS-73:or dom byggde, men silverrosen byggde dom 1000 st av.

_________________
Leif A
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Leif A skrev:
Pär Hylander skrev:
Jag är inte säker, men jag tror att Carrara RS-73 är en dussinbil jämfört med 944 Turbo S - 88 i silver rose metallic (som är den klassiska turbo S-färgen)



Nja vet inte hur många RS-73:or dom byggde, men silverrosen byggde dom 1000 st av.


1590 RS-73:or. Så dom är i samma härad alltså.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Det där är en speciell bil, en "äkta" Turbo S som inte byggdes i så många exemplar. Den första med dom stora bromsarna från 928 S4. Är den fin får du inte börja bygga om den, den ska bevaras i orginalskick till fromma för framtida generationer Porsche-entusiaster

Jag är inte säker, men jag tror att Carrara RS-73 är en dussinbil jämfört med 944 Turbo S - 88 i silver rose metallic (som är den klassiska turbo S-färgen)


Hei Pär,

bilen ser ut til å være i meget bra tilstand. AC'en må fylles opp med freon, forersetet har slitasje på venstre sidestotte (hvilken 944 har det ikke ) og hovedlysene henger seg opp i mellom, og begynner å gå opp-ned-opp-ned .
Det er lakkrust to steder på karosseriet; under skiltnummerplaten - et område på ca 8x3cm, samt noen bobler på venstre bakskjerm.
På et galvanisert karosseri, så er vel dette ikke spesielt farlig - men det bor nok tas så raskt som mulig.

Selger har alle kvitteringer for alt arbeid som er gjort med bilen de siste 5 år, og det hele virker å være meget ryddig.

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag har alltid envist hävdat att en rostig 944:a är en krockad 944:a...... Jag har förhoppningsvis haft fel (jag brukar ha det ibland, ganska ofta faktiskt).

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



Slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Tor Helge skrev:
Rustbobler på et galvansiert karrosseri er IKKE bra. Det må man ta fra grunnen av. Og som det sies her, det skyldes ofte skade. Dårlig utbredet skade. Kanskje bare et stenskott ned til bart metall men det er jo nok...

Litt fuktighet mellom lakk og metallet er alt som skal til sier lakk-ekspertene. Det skal uansett være en ok sak å reparere.

Tor Helge skrev:

Silver Rose er en sjelden bil men kan på INGEN måte sidestilles og sammenlignes med 73 RS som er en Legende innen bilhistorien. De har sin sjarm, på hver sin måte. Eneste de har felles er at det er laget få av de. Silver Rose vil aldri bli en legende på samme måte.


Jeg har sett påstander om at Porsche må ha satt en slags verdensrekord i å lage forskjellige biler og special editions ut av færrest mulig deler
En legende skapes vel uansett ikke av antallet lagde biler, selv om det kan være en hjelpefaktor.

Tor Helge skrev:

om man oppgraderer en Silver Rose med bedre bremser og understell taper den ikke sin affeksjonsverdi for det. Den er bra standard men vil man kjöre bane trengs det oppgraderinger.

Hvis du tenker på turbo cup og racing så er jeg enig. Til gatekjoring derimot virker den særdeles bra tilpasset, selv om jeg forelopig har minimalt med erfaring med bilen.
Det som skiller turbo S fra turbo cup er vel primært understell, litt motor og bekvemmeligheter som AC ol.

Tor Helge skrev:

Interiöret er veldig spesiellt men jeg liker det. Det som er et problem er at det ikke finnes stoff å få kjöpt fra Porsche lenger. Til å trekke om seter osv hvis de blir slitt.

Mmm... jeg har en skade i forersetet (venstre side ofcoz..). Selger anbefalte meg å sette inn f.eks sort skinn bare i sidestottene på stolen.
Jeg kan også få komplett 968 interior til den for ca 10K NOK, og ta vare på det opprinnelige silver rose interioret for evt. fremtidige feinschmekere.
Kanskje de da har funnet opp noe for å klone originalinterior?

Uansett så er det en viss jobb å bytte ut, så jeg lar den nok være slik den er litt.

Tor Helge skrev:

Men prisen er billig (i Norge) så kjöpet kan forsvares hvis bilen ikke har alvorlig tekniske mangler. Dessverre opskattes ikke en sjelden bil i Norge, prisen burde varit höyere.


Det er vanskelig for meg å vurdere bilens tilstand, men den virker å være i meget bra stand. Alvorlige tekniske mangler burde uansett blitt avdekket på Autotuning's siste checkup vil jeg tro.
Prisen er ikke avskrekkende i det hele tatt, og jeg har fått mange tilbakemeldinger på at det også er billigere enn 87 og 88 standard 951 som er omsatt i det siste.

Jeg kommer nok dessverre til å bli nodt til å la den mote den norske vinteren. Men med litt ekstra care så klarer jeg forhåpentligvis å holde det verste saltet unna.
Godt er det uansett at karosseriet er galvanisert.

Nå må det bare bli mandag slik at jeg får hentet sleden

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Tor Helge skrev:
Jeg har sett påstander om at Porsche må ha satt en slags verdensrekord i å lage forskjellige biler og special editions ut av færrest mulig deler
En legende skapes vel uansett ikke av antallet lagde biler, selv om det kan være en hjelpefaktor.



Det var ikke jeg som bragte frem sammenligningen mellom de 2 bilene.
Ikke antall biler som skaper en legende nei, ikke det jeg skrev heller.

Det sa jeg da heller ikke, og jeg skjonner ikke hvorfor du tror vi er uenige
Jeg provde bare å implisere at det er mange special editions hos Porsche, og at det ikke ligger noen automatikk i at en sådan bil blir en legende bare fordi denne eksakte bilen er produsert i et mindre antall.

orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



Slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5291



fråga även på http://groups.msn.com/porsche944sverige de kan 944or om några thumbs up

jag tycker den verkar rätt bra f.ö, m030 är thumbs up hoppas de kan svara på lite frågor på 944sverige forumet och att du bli lycklig med bilen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nån fler än jag som får en känsla av att norrmännen håller på att ta över forumet...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



Slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare

og DA er Silver Rose'n min.....mmmmmm... en nydelig bil å kjore og en enorm bremsekraft sammenlignet med alt annet jeg har hatt av bil.
Det sitter huntley racing chips i den, men jeg har ikke fått info om hvilke chips som er installert enda. Selger sier det er ca 300HK i bilen - men det tror jeg er litt overdrevet. Kanskje en plass midt i mellom 300 og de originale 250.
Uansett - mer enn jeg kan bruke på Norske stier. Jeg må nok finne tid til en tur til ringen i år.

Jeg kommer tilbake med bilder etterhvert.

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kul!! Dags att byta avatar då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
"Denne bilen skal jeg ha en stund".....
1745 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande