Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Plåtfälgar på bana?
1, 2, 3   >>
8825 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Plåtfälgar på bana?

Kan man köra med plåtfälgar på bana? De flesta har ju alu eller likn, men de väger ju en del.
Plåtisar o andra sidan väger ju väldigt lite. Plus att de är billiga!

Vad är nackdelen med plåt? Flexar de? Överhettar?
Kommer bara ihåg att min gamla Alfa ju blev betydligt piggare med plåtfälgarna än med de fräcka alufälgarna.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
nz
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 34



Menar du att plåtfälgar skulle vara lättare? Vad bygger du det på?

_________________
Niklas Zetterling
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Re:

nz skrev:
Menar du att plåtfälgar skulle vara lättare? Vad bygger du det på?


Jag lyfte dem

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Vissa storlekar är faktiskt ibland lättare om du gämför med "vanliga" billiga alufälgar.

Vi har kört med R-däck på min sambos Focus med Plåtisar och det enda vi märkte var att bromsarna vart lite varmare. Överhättade ca 1 varv tidigare på moantorp och kom upp i temp ca 1/2 varv tidigare. Detta var 15" plåtisar med runda små hål gämfört med 17" Superleggera, liknande däck på båda, bara lite bredd som slikjde och snitt på 0,1 G i inbromsning och sidogreppsskillnad för superleggeras fördel.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
nz
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 34



Nu är det i och för sig så att de flesta väljer fälg efter utseende och pris. Det torde vara mycket få köpare som frågar efter fälgarnas vikt. Som en följd av detta är fälgarna ofta formgivna på ett sätt som är långt ifrån optimalt ur vikthänseende, samt tillverkade av billiga, svaga alukvaliteter som kräver mer gods, men en alu-fälg som är utformad för att spara vikt blir lättare än en plåtfälg.
Det går med andra ord inte att dra den generalla slutsatsen att plåtfälgar är lättare, även om man hittar exempel där så råkar vara fallet.

_________________
Niklas Zetterling
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
okay... detta måste tagits upp här innan. Men jag hitta ingen bra tråd.
Finns det ingen lista på vikter på fälgar? En uppdaterad helst om man får önska...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Lite att läsa + länkrna i tråden.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29886

Jag skulle inte gräva ner mig så mycket, men lättast är så klart bäst.
Finns viktigare saker att satsa på en +-5kg på fäljarna+däck.

Edit:
Hmm +-5kg känns lite mycket.

Säga att ett hjul, 15" med 195 R-däcka väger runt 15kg.
+-5 skulle ej 10kg och 20kg, detta lär kännas på en 1000kg bil
Men 12,5 eller 17,5 vet fa... Om det märkas.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Lite att läsa + länkrna i tråden.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29886

Jag skulle inte gräva ner mig så mycket, men lättast är så klart bäst.
Finns viktigare saker att satsa på en +-5kg på fäljarna.


Naeh, jag har ju originalfälgarna (CRX original verkar det som thumbs up ) De får duga.
Var bara lite nyfiken.
Tack för länktipset! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Jag har r-däcken på plåtisar. Funkar alldeles utmärkt. Har inte lyckats överhetta mina orginalbromsar än. Inte ens med 1 timmes pass...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Jag åker med r-däck på plåtisar. Klart det funkar. Att det funkar är främst däckens förtjänst.

_________________
/Anders C
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8377



En plåtfälg till en standardbil är i princip alltid lättare än bilens orginal "lättmetallfälg".

Aluminium har lägre densitet än stål men pga lägre E-modul måste man använda mer av det för att uppnå samma hållfasthet/styvhet. Visst finns det lätta alufälgar typ OZ och Lenso osv men då är dom oftast smidda och inte gjutna som biltillverkarnas standardfälgar är.
Citera
nz
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 34



Visserligen är alus E-modul lägre (ganska precis så mycket lägre som skillnaden i densitet), men så fort du blandar in annat än rena drag och sträckdeformationer är det i allmänhet mer gynnsamt (avseende relationen styrka/vikt) med mer gods av ett material med lägre densitet. Med andra ord tror jag inte att en alufälg i allmänhet är tyngre än en plåtfälg, förutsatt lika dimensioner och vettig utformning. Snarare tvärtom.
E-modulen påverkas inte av om fälgen är gjuten eller smidd. Den påverkar elastiska rörelser i materialet. Skillnaden mellan smidd och gjuten är att gränsen när elastisk deformation övergår i bestående deformation flyttas uppåt, samt att beteendet vid plastisk deformation förändras.

_________________
Niklas Zetterling
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Re:

Va ni ska göra allt avancerat!

Svaret är alltså: Det skiljer knappast något - dessutom är plåtfälgen f*n så mycket billigare!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Citat:
Svaret är alltså: Det skiljer knappast något - dessutom är plåtfälgen f*n så mycket billigare!


Ungefär så. Dessutom är ju snygga plåtisar bland det snyggaste man kan ha. Weller FF-hjul på en Ford tex, de har ju förstärkningskant som på en Borranifälg! MMMmmmm!!!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



En kompis visade sina vinterdäck åt mej. Trots att jag kör med relativt lätta alufälgar och hade magnesium tidigare blev jag förvånad.
De var Citron C5 original "plåtisar". Design som plåtis men är dock av alu och kan inte väga mer än 5 kg i 15". De var LÄTTA!
BMW har väl liknande.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
nz
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 34



Ja, BMW 523i från andra halvan av 1990-talet levererades med en alufälg som var designad som en typisk plåtfälg (inklusive plastkåpa för att dölja det fula utseendet). Den är mycket lätt.

_________________
Niklas Zetterling
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

nz skrev:
Ja, BMW 523i från andra halvan av 1990-talet levererades med en alufälg som var designad som en typisk plåtfälg (inklusive plastkåpa för att dölja det fula utseendet). Den är mycket lätt.


Första gången jag lyfte ett sånt hjul slängde jag nästan upp det i taket

_________________
Daniel Steiner
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Svartlock skrev:
nz skrev:
Ja, BMW 523i från andra halvan av 1990-talet levererades med en alufälg som var designad som en typisk plåtfälg (inklusive plastkåpa för att dölja det fula utseendet). Den är mycket lätt.


Första gången jag lyfte ett sånt hjul slängde jag nästan upp det i taket


Finns även i 17" till 330.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Plåtfälgar designas väl för styrka & pris (=lite materialåtgång och enkelhet) så de blir lättare än den gängse alufälgen som designas och prissätts för maximum looks.

Undantag finns såklart. Volvo hade en flerekrad 15" alu till V70N som var svinlätt, men den var enligt ryktena ritad av nån firma som specialiserade sig på lättviktskonstruktioner. Miatans alufälgar designades oxo för låg vikt.

Jag tycker plåtfälgar är coolt. Speciellt med R-däck på.
Breddade plåtfälgar är riktigt coolt. Men sällan lätt....

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dokumenterat på bild

Den här BMWn kördes på slicks och plåtfälgar en större del av SLC-finalen.



Men, vid tankstopp så blev det varmt..



om detta beror på plåtfälgarna enbart kan jag inte svara på, men helt oskyldiga borde dom väl inte vara.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Svaret är alltså: Det skiljer knappast något - dessutom är plåtfälgen f*n så mycket billigare!

Med dagens höga stålpriser tror jag inte att plåtfälgar är billigt längre. Om jag vill köpa en lättmetallfälg kan jag säkert hitta en som är billigare än (original) plåtfälg. Men plåtfälgar är ju såå mycket snyggare!!
Eller hur! thumbs up

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Allmänt banåkaforum
Plåtfälgar på bana?
1, 2, 3   >>
8825 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande