| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Öppningstryck kylarlock
|
1994 besök totalt |
|
Öppningstryck kylarlock
Detta gäller BMW:s lilla 24V sexa, M50, som har 2bar öppningstryck original. Funderar nu på om 1,2bar kan räcka. Kör 80° termostat, originalet är 92°. Anledningen är att jag vill använda ett expansionskärl som bara finns med 1,2 bars lock, inga andra passar tyvärr. Alternativet blir annars att bygga ett eget så man får mer valfrihet. Vill ju ha lite marginal också, inte bra om det bildas bubblor om tempen stiger efter att man stängt av och så. Elfläkten kommer starta vid 87° och slå ifrån igen vid 82°. Tycker 2,0bar verkar vara i högsta laget från början, inte många andra konstruktioner som kör så högt öppningstryck. Kanske blir höga lokala temperaturer på M50 som gör att högt tryck är ett krav? Samtidigt hjälper ju vattenpumpen till att bygga tryck när man belastar på höga varv, så det kokar nog inte i toppen ändå? Vågar man prova eller är det bara dumt? _________________ Markus Fors |
|
Många brukar ju åka med expansionskärl från volvo 240 och jag har för mig att de locken öppnar vid 1,5 eller 1,75 bar.
Annars finns det ju lock och lösa halsar att köpa om du vill bygga expansionskärl i alu, vet dock inte på vilket tryck de öppnar: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_w _________________ Jonas Edling |
|
Lutar nog åt att jag bygger nytt kärl.
Det är ju typiskt att BMW bytte utförande på locken bara för att slå undan benen på mig
M52x3 verkar det vara på det gamla, sen har dom ändrat till M52x4 + lite andra skillnader som gör att det inte tätar. En annan fråga, när amerikanska tillverkare av kylarlock anger t.ex. 28-31psi på ett lock, kan det vara för att precisionen inte är bättre? Eller är det hänglse och livrem så dom inte kan bli stämda eller vad?
_________________ Markus Fors |
![]() |
Skruva banåkabil
Öppningstryck kylarlock
|
1994 besök totalt |