Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrväxelval... Volvo 240?
3 besök senaste veckan (8298 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Lånade detta från speedlabtråden eftersom det kändes lite OT att ta diskussionen där.

Göran Malmberg skrev:
Efter ett letande efter kuggstång eller nån som kunde bygga till en så la jag ner det utlejningsprojektet och gjorde som Butterfly sa, byggde om en Volvotång. Tämligen enkel operation, mindre än en dags jobb. Först tänker jag att jag skall spara tid, men i de flesta fall spar jag både tid o pengar genom att bygga själv från början då det tar timmar att leta efter nån som gör jobbet samt att åka dit o lämna eller hämta.

Jag är på jakt efter en styrväxel att montera framför framaxeln. Bilen är vänsterstyrd och det måste vara ca 450-480mm mellan styrlederna.

Växeln ovan ser ganska trevlig ut (ja, jag är med på att den är kortad och modifierad) och kommer från en Volvo. 240?
Vet någon om servoversionen är lika enkel att modifiera och ser ut på ett liknande sätt?

Kanske till och med någon som har en bild?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag svarar mig själv i brist på annat.

Här var visst en med servostyrning (från en 240).

Ser ju lovande ut.

Saknar dock bild på hela styrväxeln. Någon som har erfarenhet av att korta servomodellen?
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

så här ser min styrväxel ut för tillfället

är det nått speciellt du vill ha nån bild på så kan jag ordna det..
verkar inte vara några större problem att korta den på högersidan men styrutslaget blir lidande då..
inte så bra kanske.. men när man tänker efter kan man ju flytta "klumpen" som sitter mitt på stången med lite trixande..

så ja, det ska nog gå att korta thumbs up

edit:
styrväxeln i 1 del

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Jag svarar mig själv i brist på annat.

Här var visst en med servostyrning (från en 240).

Ser ju lovande ut.

Saknar dock bild på hela styrväxeln. Någon som har erfarenhet av att korta servomodellen?

Sellholm säljer färdiga

Kompletteras lämpligen med elservo från en V50 tex.

Vi har nog lösa om du vill måtta/provmontera lite

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Sellholm säljer färdiga

Kompletteras lämpligen med elservo från en V50 tex.

Vi har nog lösa om du vill måtta/provmontera lite

Sellholm säljer kanske färdiga, men det slutar alltid med att man får modifiera själv ändå.
jag har ingenting att prova på idag eftersom det mesta bara finns på papper, men tack för erbjudandet.

Det är lite svårt att föreställa sig, men det när vid 1 eller 2 som man lämpligtvis kan korta den misstänker jag?

Nåja, det reder nog ut sig, skroten skulle ha en tusenlapp för en styrväxel och annars får man väl se det som läropengar.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re: Styrväxelval... Volvo 240?

Anders Jeppsson skrev:

Jag är på jakt efter en styrväxel att montera framför framaxeln. Bilen är vänsterstyrd och det måste vara ca 450-480mm mellan styrlederna.

Växeln ovan ser ganska trevlig ut (ja, jag är med på att den är kortad och modifierad) och kommer från en Volvo. 240?
Vet någon om servoversionen är lika enkel att modifiera och ser ut på ett liknande sätt?

Kanske till och med någon som har en bild?

Jag är i liknande situation och har varit i kontakt med Göran om den här växeln. Det du ser på bilden är en växel som är kortad några cm, inte två decimeter. En standard 240-växel har omkring 68 cm mellan inre lederna. Om jag skattar måtten efter fotot så skulle huset på bilden kortas till halva längden för att behålla slaglängden på kuggstången när den är kortad till 45-48 cm.

Guson

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
...skroten skulle ha en tusenlapp för en styrväxel och annars får man väl se det som läropengar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...skroten skulle ha en tusenlapp för en styrväxel och annars får man väl se det som läropengar.

Nåja, nu är iaf styrväxel inköpt för 1200 pistoler inkl frakt.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Det är lite svårt att föreställa sig, men det när vid 1 eller 2 som man lämpligtvis kan korta den misstänker jag?

det är vid 2'an.. men det är bara min teori.. jag tycker det känns lite olustigt att modifiera vid 1'an eftersom det är mycket grejjer där..

Nyköping
Här sen Dec 2004

Finns en hel del info om kortade styrväxlar på Locost-forumet.

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php

/Björn

Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Ajabaja Anders, få fart på Alfan först nu innan du börjar på dina andra projekt!

Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (8298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande