Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa F2 Brabham till banträffarna? Bilder! (splittad tråd)
2042 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns en kille som kör mycket GPL som har en riktig Brabham som han kör en hel del med!!!!

1967 Brabham BT 21 Ch. #23 F2/B spec (orig. F3 1000cc)
Engine 1600cc Lotus Twin Cam; all steel internals; full race cam design; dry sump; electronic ignition; BHP est @ 180
5 sp Hewland Mk 9 gearbox/transaxle
Total restoration by Peter Denty (Norfolk) in 2000

http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=35453
http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=71317

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Uppsala
Här sen Jan 2003

och Renoverad av Peter Denty. En man som lämnar ifrån sig perfekta bilar i ordets mest tyska bemärkelse.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jo, det har man ju funderat på! Brukar finnas annonser i Motorsport, tyvärr kostar de lite för mycket.

MEN, när jag körde F1-bil så "övade" vi ju först formel Opel Lotus bilar, jag frågade Rajamäki vad en sån kunde kosta, han svarade runt 60000:-.
Det är ju rätt överkomligt, och då får man ju en modern racerbil med vingar och grejer (har man racerbil vill man ju inte bli frånåkt av någon upptrimmad gatbil). Dessutom vanlig standard Opelmotor, inget krångel där. Däremot verkade växellådorna rätt "gå sönder" benägen.

Fäckt vore det i alla fall

JohanR

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jösses det var den "renaste" och snyggaste racerbil jag sett!!! thumbs up

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För vad en nyare Volvo kostar får man en riktig häftig och fin räser....

Men en nyare Volvo kostar gasnka mycket pengar

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Lägg inte upp såna här länkar... jag kommer att bli ruinerad kanske skulle ta ett litet lån

En sån här ser lite rolig ut
http://www.tigerracing.com/cars/eramain.htm

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

läst inte ovan

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Jo, det har man ju funderat på! Brukar finnas annonser i Motorsport, tyvärr kostar de lite för mycket.

MEN, när jag körde F1-bil så "övade" vi ju först formel Opel Lotus bilar, jag frågade Rajamäki vad en sån kunde kosta, han svarade runt 60000:-.
Det är ju rätt överkomligt, och då får man ju en modern racerbil med vingar och grejer (har man racerbil vill man ju inte bli frånåkt av någon upptrimmad gatbil). Dessutom vanlig standard Opelmotor, inget krångel där. Däremot verkade växellådorna rätt "gå sönder" benägen.

JohanR

Vad var det för lådor på Opel-Lotusarna?
Satt det inte förgasare på motorerna också förresten, har för mig att det var så?

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

JohanR skrev:

JohanR

Jag har själv en Formel Ford Zetec 1800 från -97 tillsammans med "Borg" och det är den ni kan se i våra "bild-tags". Den är f_n i mej det roligaste jag kört, så j_a brutal (sorry för svordommarna men superlativ räcker inte=). Prismässigt så går det att hitta formelbilar från 30-60.000 utan problem. Vad som är lite struligt är:
1) De enda körtilfällena är tävling eller träning med SBF klubb. Detta kräver licens speciellt för Formelbil. För att ta formelbilslicens så får man antingen gå kurser för många sköna 1000-lappar eller så får man först köpa/låna/hyra bil och köra upp på en vanlig racingkurs.

2) De formelbilar som är billiga är A) inte konkurrenskraftiga i de serier som går+ att det kan vara dyra serier ex. SM för Zetec med STCC. B) Inte tillräckligt gamla för att vara historiska (-85) C) Det finns ingen serier att köra i sverige(eller utomlands).

3) En formelbil sätter man sig intebara i och kör. Man släpar den till banan med trailer, lastar ur etc. Sedan börjar man med att gå igenom hela bilen, byta från transportdäck till slicks, olja, hjulupphägningar, pumpa rätt tryck(däcken läcker ofta) etc. etc. För att göra detta måste man oftast ta av alla "bodypanels på bilen. Sedan behöver man varmköra bilen, använda extra hjälpbatteri, En liten process som kräver minst en medhjälpare.

4) Även om de inte är så dyra i inköp så är de dyra i drift. En Formelbil är designad att hålla ca 30min drifttid utan service. En till två totala delningar/sammansättningar av bilen per år kan man nog räkna med. Något går alltid sönder. Räkna med 100-400 SEK per körd banmil i snitt.

MEN om man kan acceptera ovanstående så är det nog det roliga, lärorika, grymmaste man kan köra på denna sidan om miljonen(för jämförbar gatbil) tillsammans med lite radicalbilar etc.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Porschedriver - näst bäst då efter denna sorts bil, och som kan köras även till och från, är ju en Seven

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
MEN om man kan acceptera ovanstående så är det nog det roliga, lärorika, grymmaste man kan köra på denna sidan om miljonen(för jämförbar gatbil) tillsammans med lite radicalbilar etc.

Christian, tack för denna dos av realism. thumbs up
(Jag var inne på Forex och räknade på dem som fanns till salu här: http://www.tigerracing.com/fully.htm )

Nu är jag inte riktigt lika het längre....
Förutom att jag inte kan meka, inte har någon plats till det och ser de begränsade möjligheterna att få använda bilen undrar jag om det är något för mig? Jo, ja just det - jag har inte råd heller.

Mvh / Micke

Malmö
Här sen Maj 2003

Westfield skrev:
Porschedriver - näst bäst då efter denna sorts bil, och som kan köras även till och från, är ju en Seven

Huvudet på spiken. Dock är en formelbil rätt mycket mer "brute".

Bygger man sin 7:a för att bli lika "brute" monoballs 4 cm markfrigång, motor/låda bultat i chassi, doglåda, mycket hästar, unibals överallt, racedämoare etc. etc. så råkar man nog ut för samma driftkostnader där, skillnaden är nog mest att motorn sitter fram i den ena och att man kan ta passagerare i densamma.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

porschedriver skrev:
Westfield skrev:

Huvudet på spiken. Dock är en formelbil rätt mycket mer "brute".

Bygger man sin 7:a för att bli lika "brute" monoballs 4 cm markfrigång, motor/låda bultat i chassi, doglåda, mycket hästar, unibals överallt, racedämoare etc. etc. så råkar man nog ut för samma driftkostnader där, skillnaden är nog mest att motorn sitter fram i den ena och att man kan ta passagerare i densamma.

Absolut, instämmer helt! Kan man inte ha en formelbil får man ju nöja sig med näst bästa då (sånär som på aerodynamiken där den hamnar ett antal hästlängder efter).

Var och besökte en bekant genom Miata-världen i somras. Han hade fyra stycken Formel Ford i varierande körbarhet stående i källaren thumbs up, men var dock lite äldre med Pinto-motorer osv, fast en var nyare med Zetec motor av något slag tror jag. Klart roliga bilar, men lite väl kompromisslösa kanske

Allmänt banåkaforum
Köpa F2 Brabham till banträffarna? Bilder! (splittad tråd)
2042 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande