Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Porsche 998 PDK i Nürburgring-riggen
2163 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Spana in videon på sidan 6!

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=grdfp&preview=1&_x=1#/page6/

och fler videos i "tidningen".

Då kanske man kan köra med r-däck i Carrerorna. Äntligen, kanske man kan säga?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Men har de tagit droger där nere i Weissach? Hur i hela friden kan de låta växelväljaren arbeta bakvänt? Enligt artikeln (tack för den f ö) så skulle Water Röhrl vara den drivande kraften bakom beslutet ifråga, vilket förefaller mer än märkligt.

Att låta växelväljarens rörelse vid en uppväxling (2-3-4 osv) följa fysikens lagar, dvs bakåt vid acceleration samt att spaken förs framåt vid inbromsning och medföljande nedväxling (5-4-3 osv) är ju det som känns naturligt (såklart)!!!

När de nu äntligen har fixat en schysst låda, så ska de göra en sån här korkad pryl! Jämrans korkskallar!

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Man kan undra om det är VAG som äger Porsche, eller tvärtom.

Kan bara hålla med, men det ger ju oss trimmare nåt att bygga om

Jag gissar att det kommer sitta paddlar på ratten?

Hoppas höger är upp och vänster ner, eller kanske tvärtom där också?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Peter Gutniak skrev:
Men har de tagit droger där nere i Weissach? Hur i hela friden kan de låta växelväljaren arbeta bakvänt? Enligt artikeln (tack för den f ö) så skulle Water Röhrl vara den drivande kraften bakom beslutet ifråga, vilket förefaller mer än märkligt.

Att låta växelväljarens rörelse vid en uppväxling (2-3-4 osv) följa fysikens lagar, dvs bakåt vid acceleration samt att spaken förs framåt vid inbromsning och medföljande nedväxling (5-4-3 osv) är ju det som känns naturligt (såklart)!!!

När de nu äntligen har fixat en schysst låda, så ska de göra en sån här korkad pryl! Jämrans korkskallar!


Håller med till 110%! Man undrar vad de siffat på för något.
Även DSG lådorna i VW bilarna jobbar åt detta hållet o jag fattar inte att inte pressen uppmärksamat detta mer!
Här har ni ett stort jobb på Automobil att lobba för att de vänder växelväljaren på alla DSG lådor, även Porsches. I princip så måste det väll bara vara två brytare som ska byta plats...eller?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8173



Fredrik C skrev:
I princip så måste det väll bara vara två brytare som ska byta plats...eller?

Det tanken har även slagit mig. Blir så sjukt störd när det är felvänt

Känns som att detta borde vara något för eftermarknadsföretagen.
Tror att många skulle nappa på att få det fixat.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Erik B skrev:
Jag gissar att det kommer sitta paddlar på ratten?

Hoppas höger är upp och vänster ner, eller kanske tvärtom där också?


Styod det inte något om att det var vanliga knappar och att båda knapparna har upp och ner-växlingsfunktioner.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Så här gör Ruf (997TT Tiptronic).

Någon som tycker det känns bättre än de irriternade knapparna på framsidan av ratten?


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Styod det inte något om att det var vanliga knappar och att båda knapparna har upp och ner-växlingsfunktioner.


Såg det nu. Katastrof, för till tiptronicen tycker jag inte det är speciellt bra ens på landsväg, de sitter ju där man har tumgreppet.

Hur många svordomar det kommer bli för ofrivillga växlingar?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3453



Va gör de med den där "motor-vaggaren"? testar att olja finns i varje kurva eller

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8173



Jovani skrev:
Va gör de med den där "motor-vaggaren"? testar att olja finns i varje kurva eller
Simulerar G krafter uppfattade jag det som.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
C Corradin
Lugano/Västerås
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52



Ruf -paddlarna är ju helt klart att föredra kontra knapparna tycker jag, på Golf Gti sitter de perfekt varpå det blir helt ointressant hur du väljer med spaken, den använder man väl inte om det finns paddlar/knappar!?

_________________
Calle Corradin
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10551



om man lyckas pränta in ett H-mönster i reptilhjärnan borde väl upp och ner vara ett mindre problem?

Även om jag håller med i sak så känns det ganska logiskt att Porsche valt att följa samma standard som de haft sedan introduktionen av tiptroniclådorna och som hela branschen följt. En modern 911 är en fantasktisk bil, men så länge den är i någorlunda originalskick är den ganska långt ifrån en räserbil i karaktär. IMHo så klart.

Sedan kan man så klart diskutera om det är på gott och ont. Jag gillar RUF-paddlarna, men om man satt sådana i en originalporsche från fabrik hade säkert Paris Hilton hängt handväskan på den, krashat och stämt Porsche ut ur den nordamerikanska marknaden..

_________________
Anders Hansson
Citera
Bilder o videos
Film: Porsche 998 PDK i Nürburgring-riggen
2163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande