Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad sägs om detta burbygget?
1493 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag tycker det ser vedebörande just varit och handlat en byggställning, alla fall räcker rören till det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



hahahahaahaaha, den ville ikke blitt godkjent for race ihvertfall. Umulig å få foreren ut raskt nok

Fine, blanke og polerte ror da

orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Öpnar man vindrutan när man skall ta sig in/ut?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Rören i dörren är säkert svetsade just i dörren och försedda med gångjärn

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag säger följande:

Konstruktören borde gå en grundläggande kurs i hållfasthetslära med inriktning på fackverksdimensionering.

Som hållfproffs blir jag någonstans mellan livrädd och full i skratt när jag ser detta. I bild 2 är det ett plockepin utan dess like och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Huvva Undrar vad installationen kan väga

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19090



Fredrik - SLC skrev:
Huvva Undrar vad installationen kan väga


De har säkert fyllt rören med helium för att få ner vikten så det är lugnt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



MaZ skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Huvva Undrar vad installationen kan väga


De har säkert fyllt rören med helium för att få ner vikten så det är lugnt...


Tror du det tror snarare det är ett försök att få balans i en annars framtung bil.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Daniel Bengtsson skrev:

och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.


Hur kommer det sig att man , trots detta kända faktum, i princip i alla enklare burkonstruktioner sätter dörr-rörets bakre fästpunkt mitt på huvudbågen.
Även detta är juh ofta krökt så att det lutar svagt uppåt juh längre bak man kommer för att sedan bli horisontellt ca: 20cm före infästningen. Så var min bur från guss krökt iaf.
På mer avancerade burar möter man juh ofta upp med ett rör på motsatt sida som går bakåt mot fjädertornet men inte på enklare.
Det har förbryllat mig ganska länge...

Lägger in ett exempel..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



David Berglund skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.


Hur kommer det sig att man , trots detta kända faktum, i princip i alla enklare burkonstruktioner sätter dörr-rörets bakre fästpunkt mitt på huvudbågen.
Även detta är juh ofta krökt så att det lutar svagt uppåt juh längre bak man kommer för att sedan bli horisontellt ca: 20cm före infästningen. Så var min bur från guss krökt iaf.
På mer avancerade burar möter man juh ofta upp med ett rör på motsatt sida som går bakåt mot fjädertornet men inte på enklare.
Det har förbryllat mig ganska länge...

Lägger in ett exempel..


Jag är ingen expert på burar specifikt, men jag kan säga följande. Så som du beskriver att avancerade burar är byggda ger ju en korrekt lastväg.

Anledningen att röret är positionerat som det är i höjd, beror på att det i princip inte ger någon verkan alls om det skulle sitta i golvplanet, då golvetsstyvhet redan ger ett stort bidrag där. Förmodligen har detta rör mest till funktion att öka skyddet mot sidkrockar. Betänk att det är en skyddsbur först och främst. I det avancerade fallet även en förstyvning av karossen.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Daniel Bengtsson skrev:
David Berglund skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.


Hur kommer det sig att man , trots detta kända faktum, i princip i alla enklare burkonstruktioner sätter dörr-rörets bakre fästpunkt mitt på huvudbågen.
Även detta är juh ofta krökt så att det lutar svagt uppåt juh längre bak man kommer för att sedan bli horisontellt ca: 20cm före infästningen. Så var min bur från guss krökt iaf.
På mer avancerade burar möter man juh ofta upp med ett rör på motsatt sida som går bakåt mot fjädertornet men inte på enklare.
Det har förbryllat mig ganska länge...

Lägger in ett exempel..


Jag är ingen expert på burar specifikt, men jag kan säga följande. Så som du beskriver att avancerade burar är byggda ger ju en korrekt lastväg.

Anledningen att röret är positionerat som det är i höjd, beror på att det i princip inte ger någon verkan alls om det skulle sitta i golvplanet, då golvetsstyvhet redan ger ett stort bidrag där. Förmodligen har detta rör mest till funktion att öka skyddet mot sidkrockar. Betänk att det är en skyddsbur först och främst. I det avancerade fallet även en förstyvning av karossen.


Det beror på SBFs regler...
Funderade på det när jag skissade på min bur och la till några rör för att få en riktig kraftväg (trianglar). Tyvärr var jag tvungen att ha några svagt bockade rör vid infästningen av bakvagnen, tror dock inte dessa små krökar flexar speciellt mycket..


_________________
/Arne Lindgren
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Det ser ut som om det sitter en baslåda nånstans under rörhögen också. Usch!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Tycker det ser ut som om vederbörande gjort sig redo för ett hopp utför Niagarafallen... Eller kanske ett halvt varv runt Ringen. Inte så dumt att ha insikt om sin förmåga iaf... *dööööh*
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946




Vad har killen tänkt med? och vad är syftet med den där buren? Att han ska bli överkörd av en stridsvagn?

om det enbart är för show så har han ju krånglat till det ganska rejält. Måste vara ett h-vete att putsa där plockepinnet.

_________________
Anders Dauner
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Jag tror att buren är till för att skydda allmänheten mot ägaren/föraren

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Dennis Kullman skrev:
Jag tror att buren är till för att skydda allmänheten mot ägaren/föraren



Vi kan ju alltid hoppas att ägaren är inlåst någonstans där inne i buren.

_________________
Anders Dauner
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad sägs om detta burbygget?
1493 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande