Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
raderat
2 besök senaste veckan (2044 totalt)
Emil Jungmar
Barkarby
Här sen Aug 2007

Trådstartare
raderat

raderat

stockholm täby
Här sen Feb 2006

jag skulle bli väldigt förvånad om du märkte något alls facktist ..

Barkarby
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Raderat

Avesta
Här sen Dec 2004

Du kommer inte märka någon som helst skillnad.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Ser likadan ut, eller väldigt snarlik vår S40 JTCC och det funkar bra. Finns säkert bättre lösningar men bilen har knappast pulver nog att komma upp i farter där det börja flyta.

Barkarby
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

raderat

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fast är det ett "golv" i fronten då? Brukar det ju aldrig vara på stylinggrejer.

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

sEiKo skrev:
Du kommer inte märka någon som helst skillnad.

... men om du åker av ska du naturligtvis skylla på fronten

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Re:

MaZ skrev:
Fast är det ett "golv" i fronten då? Brukar det ju aldrig vara på stylinggrejer.

Precis, hur stor är den lyftande (felvinklade) ytan?

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Emil Jungmar
Barkarby
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Raderat

Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Emil Jungmar skrev:
om vi säger att jag skulle kapa bort en tårtbit bakifrån och framåt på fronten, och sedan bygga in ett golv, skulle jag då få någon positiv effekt?
om jag hade varit beredd på att bygga om den där fronten hade jag hellre gjort den där uppdragningen i underkanten mindre markerad, fixat ett "golv" samt minskat storleken på det där stora gapet under grillen (förutsatt att det inte sitter vitala kylare bakom). Det finns ingen större vits med att ha en massa luftintag om det saknas vettig evakuering. De två mindre hålen vid sidan om den stora munnen skulle väl passa bra för dragning av bromskylning?

Göteborg
Här sen Jun 2005

om arean på på den felvinklade ytan inte är större än vad det ser ut som på bilden, kommer du inte märka någon skillnad.

Jag har även sett flera S60:s utrustade med eftermarknadsvinge som är felvinklad

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Nej det där går aldrig, detta är vad som du kan vänta dig: http://www.youtube.com/watch?v=SFN_Gp1eHN0

Accord -04
Citera
ekish
Västerås
Här sen Maj 2007

Re:

Asse skrev:
Nej det där går aldrig, detta är vad som du kan vänta dig: http://www.youtube.com/watch?v=SFN_Gp1eHN0

Haha, nu överdrivet du väl lite Asse??

Barkarby
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Raderat

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Emil Jungmar skrev:
inget golv i fronten. Det som syns nedan är det som finns

om vi säger att jag skulle kapa bort en tårtbit bakifrån och framåt på fronten, och sedan bygga in ett golv, skulle jag då få någon positiv effekt?

Den där fronten är ju tydligt inspirerad av supertouring. Men det finns ett par ganska väsentliga skillnader.

En supertouringfront är gjord för att högtrycket som bildas i mitten av fronten ska kunna verka på en horisontell area i nedåtgående rikning. I detta fall kan det ökade trycket också verka på arean under stötfångaren och det vill man undvika då detta ger lyftkrafter. Långt utstick rekommenderas för den undre arean medans avsaknad av area uppåt rekommenderas.

Att fronten är lägre vid sidorna och högre i mitten beror på att man har ett "golv" med en förträngning (venturi) på supertouringcar bilarna i mitten i den höga delen. Denna skapar extra marktryck och genom att täta med sidorna med den lägre markfrigången samtidigt som man minskar luftströmmarna till framhjulen. Den "höga" delen bör förmodligen vara lite smalare än vad den är här.

Hålen på sidorna är egentligen luftutsläpp. På en riktig front skulle leda all luft som tas in i det nedra kylluftintaget i grillen mata kylaren genom en tätslutande kanal (så luften inte kan ta vägen någon annanstant än genom kylaren). En annan kanal från kylaren matar luftutsläppen på sidorna med luft

Luftintagen brevid det stora intaget i fronten är onödiga och bör pluggas om man inte använder dem för ex. bromskylning.
Citera
Skruva banåkabil
raderat
2 besök senaste veckan (2044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande