Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
6 besök senaste veckan (412911 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 72, 73, 74  Nästa>>
   
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 22:13     MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar Citera

Nu har projekt "fas t" startat!
Jag antar att en del av er inte har en aning om vad detta skall bli. Det vet jag knappt själv " ". Det jag själv vet, är att en farkost som "Fas T:et" inte kan bli något annat än FANTASTISKT ROLIG och snabb farkost som eventuellt kommer att väcka en "viss" uppmärksamhet när man åker förbi . 160hk och 350-400kg tyder på hyfsad prestanda. T:et kommer att passera SFRo:s händer och skall köras på gatan, men några banmöte vore kanonkul som kompliment.
En del grejor är beställda och en del står i garaget och bara väntar på att bli ihopsatta.
Motorcykeln som skall användas är en Suzuki GSX 1000R -01.
Fälgarna är från TSW 8x17" som skall förhoppningsvis ta hand om understyrnings problemen som "tydligen" denna konstruktion medför.
Framvagnsgeometrin är näst intill klar (läs- 10 timmar vid ritbordet ) och T:et kommer att ha en vändradie på 13,3m.
Stolarna är för närvarande en plastklädd färgburk och en plastbehållare och ett par plankbitar.. Dock så är två TILLETT T250 glasfiber superkart stolar på väg från England, mums- samt mkt lätta 1,5-1,8kg styck!



Tejpningen på golvet symboliserar botten konstruktonen av rör. En 16tons hydralisk rörbock har inhandlats så de 20-30mm x 1,5mm "sfro godkända" sömlösa stålrören kan bockas till rätt form. Största delen av ramkonstruktionen kommer att bestå av triangilering för att den skall bli så styv och stark som möjligt. Framvagnen består av dubbla A-armar och Pushrod fjädring med dubbelt justerbara coilovers med invändig montering samt justerbar "kniv"krängningshämare. Kuggstång från volvo med 2,5varv sida till sida.

Detta är två emenenta garagekamrater- Fredrik och Fredrik som agerar skyltdockor. Visst gör de sig bra på bild?






Tillett T250. Jag besällde utan klädsel, för att de är lättare att hålla rena och torra.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Senast ändrad av Micke Fredriksson, 16 Dec 2006 18:38, ändrad totalt 10 gånger
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lennart Mäkinen
Hjälsta



Här sen Nov 2002
Inlägg: 14972



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 22:27     Citera

Vi räknar med en provkörningsrapport framåt jul eller så!
Vad blir det för hjulbas? Ser liksom lite långt ut...


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eric Josefsson
Skänninge



Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 22:29     Citera

Hmm intressant konstruktion.. Ska bakhjulet vara "vikbart" iom att du har ett mc-hjul eller ska det dit ett "normalt" däck?

Edit: går ju iofs ha ett "stelt" mc däck också men jag tycker att det tjänar man inget på..


_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Senast ändrad av Eric Josefsson, 20 Sep 2003 22:34, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3096



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 22:33     Citera

Man undrade ju efter att man hört om ett nytt projekt vad som kommas skulle??

Vad kan bli galnare en din abarth?

Jo nu har vi fått svaret!!

Keep up the good work thumbs up


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Janne N
Stockholm/Tyresö



Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 22:49     Citera

Garageträff i Umeå på vårkanten


_________________


Jan Nagy
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 22:53     Citera

Måtten är:
Bredd: 210cm
Längd: 410cm
Hjulbas 310cm
Spårvidd:190cm

Joo, den är en aning lång, kan man säga. Kalkylerad lateral kapacitet är 1,4G. Varför jag valde att göra den som tandem, är att om man kör den själv så har den bäst vägegenskaper. Det blir en aning sämre med passagerare, men inte så fasligt- ca 0,3G. Skulle jag bygga den "sida vid sida" har man bästa egenskaperna MED passagerare. Skulle man sitta själv så blir köregenskaperna riktigt bedrövlig, åt ena hållet- men det är ju ensam man skall vara om man skall köra riktigt fort!!!!

En anledning att den ser GIGANTISKT lång ut är att bakdäcket sitter precis längst bak= inget överhäng. Sen blir linjen mellan fram o bakdäck längre "putagoras sats" med tre hjul än med fyra "trekant/fyrkant"


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 23:00     Citera

Eric Josefsson skrev:
Hmm intressant konstruktion.. Ska bakhjulet vara "vikbart" iom att du har ett mc-hjul eller ska det dit ett "normalt" däck?

Edit: går ju iofs ha ett "stelt" mc däck också men jag tycker att det tjänar man inget på..


Bakdäcket skall bytas ut mot bildäck, ev blir det en breddning av fälgen.. Mc ramen kommer att kompletteras med infästningspunkter i alu, där framdelen bultas fast -7st punkter.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33409

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 23:20     Citera



Kommer bli kalaskul o följa ditt nya ännu vansinnigare (i positiv bemärkning ) projekt!!!!


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Arne
Vejbystrand



Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 23:30     Citera

Klart orginellt! thumbs up

Ska du behålla MC ramen intakt?
Hur planerar du att karossen ska se ut? (i stil med F1 att döma av ramen iaf framändan)
Du får nog köra med väldigt hårda fjädrar fram eller kraftig k-fjäder för att inte tappa greppet bak, pga att 0gr. camber bak.


_________________
/Arne Lindgren
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ragnar
Göteborg



Här sen Maj 2003
Inlägg: 3142



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Sep 2003 23:49     Citera

Ser kul ut! thumbs up

Påminner lite om gamle Mjölner som byggdes i mitten av 90-talet:
http://www.mtek.chalmers.se/~johjes/mjolner.html

Där bjöds det iaf på imponerande prestanda rakt fram

mvh/Ragnar


_________________
Ragnar Burenius
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2003 10:36     Citera

Ahh, tackar! Den artikeln har jag letat efter! Jag har en bekant som heter Markus Larsson som känner mannen i fråga "Lennart Zander".
När Markus fick höra om mina planer, berättade han om just denna skapelse som hade våldsam prestanda och kunde faktiskt svänga också. Tydligen var det lite problem med framvagns geometrin.

Jag kan inte förneka att jag tagit en aning inspiration från andra byggen, som tex denna "INDY CYCLE" som byggdes i USA av en privat person.




Denna var den första "tricycle:n" som jag fick syn på. Efter den dagen var inget sig likt- jag var bara TVUNGEN att bygga en egen verson. Jag var helt såld
och ägnade en hel vecka till att ta reda på vad farkosten hette. T-REX hette den och finns att köpa i USA och kostar 43.190 USD Den gör 0-60mph på 4,1sek och klarar lateral acc på 1,9G, den ser ut så här:




_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Lilja
Ängelholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2003 10:48     Citera

Kul att du har startat med projektet .
Det var nästan en sån där jag hade föreställt mig när du berättade det för mig när vi åkte Abarth "karavan" till Emmaboda .

Vad ska du bygga chassit i för material?? Ska du bygga karossen själv i glasfiber eller hur ska du göra det?? Finns det nått att köpa?

Keep on going Micke ....


_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nisse Classon
Lidköping



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4247



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2003 11:21     Citera

Krockzon som i en gammal VW Typ 2...



_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2003 11:38     Citera

Det finns inget jag kan köpa färdigt gällande karosseri. Jag skall tillverka det mesta i glasfiber samt en aning i alu plåt. Ramen kommer att bestå av runda sömlösa (SFRo godända) stålrör i dim 20-30mm X 1,5mm. Ramen beräknas väga 45-55kg + ca 140kg (mc ram med motor o bakhjul) sen tillkommer bärarmar, spindlar, frambromsar(MC), stolar(2x 1,5kg), ratt (gokart mocca 275mm), styrning, framhjul (ca 30-35kg), karosseri (ca 20-30kg), alutank (ca 3kg), mm mm.
Bygga, bygga.. Nu MÅSTE jag till garaget och göra någon uträkning annars spricker jag!!


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2003 11:41     Citera

Nisse Classon skrev:
Krockzon som i en gammal VW Typ 2...



Kolla! du har hittat en sk. TTW (Tilting Three Wheeler)
Denna är bara hur kung som helst!


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mats Karlsson
Vargön



Här sen Feb 2003
Inlägg: 6541



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2003 12:33     Citera

Sweeeeeeeeeet !!!! thumbs up


_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Sep 2003 20:19     Citera

Ikväll skall de första rören kapas till. En fullskalig ritning ligger och bara väntar på att bli till verklighet. Botten ramen blir i fyrkant profil pga att det är mkt lättare att fästa golvplåtarna (runda rör är iofs en aning lättare men ibland måste man kompromissa en aning)..


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Andreas Persson




Här sen Jun 2003
Inlägg: 515



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Sep 2003 06:24     Citera

Coolt projekt herr Abarth, hoppas få se det live nån gång.
En fråga bara hur kommer den uppträda i högre farter när man svänger? Jag inbillar mig att den gärna vill lyfta lite på det inre framhjulet rätt så lätt när det börjar svänga. Jag är kanske är helt ute och cyklar...

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Westfield
Danderyd - Stockholm



Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Sep 2003 17:36     Citera

Arne skrev:
Klart orginellt! thumbs up

Ska du behålla MC ramen intakt?
Hur planerar du att karossen ska se ut? (i stil med F1 att döma av ramen iaf framändan)
Du får nog köra med väldigt hårda fjädrar fram eller kraftig k-fjäder för att inte tappa greppet bak, pga att 0gr. camber bak.


Kan man inte lösa det genom att lägga ett ganska högt rollcenter fram, och då få CG lite under? Så att man får negativ krängning? typ.

Jag ser framför mig bärarmar som sitter högt fästa i chassit, lutar neråt, och därmed får man ju högt RC. Kanske svårt att förstå hur jag menar.


_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Sep 2003 17:58     Citera

Andreas Persson skrev:
Coolt projekt herr Abarth, hoppas få se det live nån gång.
En fråga bara hur kommer den uppträda i högre farter när man svänger? Jag inbillar mig att den gärna vill lyfta lite på det inre framhjulet rätt så lätt när det börjar svänga. Jag är kanske är helt ute och cyklar...


Tjenare!
Man kan säga att allt handlar om viktfördelning. Man måste placera så mkt vikt så nära det bredaste partiet som möjligt. Med mina beräkningar kommer "T:et" att klara 1,4G i lateral acc (sidokraft vid kurvtagning) utan passagerare, och 1,2G med passagerare. Som jag skrev tidigare kommer den att bli 210cm bred- vilket är enormt bred samt en sitthöjd på 15cm från backen. Stolarna är från superkart och har en mkt lutad sittställning vilket ger låg viktfördelning. Högsta punkt på farkosten är 115cm vilket är skyddsbågen bakom passageraren, annars är den 75cm hög thumbs up .

Som sagt så tror jag inte tipprisken är så stor, för vilka bilar klarar mer än 1,4G i kurvorna? Inte allt för många! Sen måste man även ha nog med friktion mot backen för att uppnå detta. Normala gatdäck klarar troligen inte den höga laterala krafterna- åtminstone inte i denna konstruktion då ALL viktförflyttning hamnar på ETT däck (yttre fram). R-däck kanske kommer på plats senare beroende på uppförande. Det är lite svårt att balansera en trehjuling med hjulupphägningen, då det enda man kan göra är att flytta omkring vikt och/eller ändra hjulvinklarna fram.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Sep 2003 18:02     Citera

Westfield skrev:
Arne skrev:
Klart orginellt! thumbs up

Ska du behålla MC ramen intakt?
Hur planerar du att karossen ska se ut? (i stil med F1 att döma av ramen iaf framändan)
Du får nog köra med väldigt hårda fjädrar fram eller kraftig k-fjäder för att inte tappa greppet bak, pga att 0gr. camber bak.


Kan man inte lösa det genom att lägga ett ganska högt rollcenter fram, och då få CG lite under? Så att man får negativ krängning? typ.

Jag ser framför mig bärarmar som sitter högt fästa i chassit, lutar neråt, och därmed får man ju högt RC. Kanske svårt att förstå hur jag menar.


Jo, Det är ju säkert möjligt. Frågan är bara om följsamheten i fjädringen under kurvtagning fram får lida. Lite kul tanke för att få neg camber vinkel bak! thumbs up


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
6 besök senaste veckan (412911 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 72, 73, 74  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.149 sec)
Webbrowser render:
sec