Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kraschad Mojo...
1, 2   >>
5639 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Tjenare,

Det var ju lite diskussioner om Mojo här för ett tag sedan.
Här kommer lite bilder på en som kraschade i 50 km/h häromdagen.

Jag tror att jag håller mig till ett chassi som har prövats under lite längre tid än Mojon...






_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Vridstyvheten ska vi nog inte snacka om längre
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Hej Peter

En bil struken från listan Har du mer info om kraschen? lämk?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Detta är den info som kommit på Sevens.net listan:
----------
Just got back from the 750MC weekend at Cadwell Park. Lots of great track
action, as usual, with a good variety of se7ens involved... RGB's, Zetecs,
Locosts, Northern sports cars, etc...

There was a Sylva Mojo in the Zetec kit car qualifying session, which went
off into the tyres on the entry to Charlies. The driver was out straight
away and seemed fine. The car hit the tyre wall slightly off-centre at maybe
30mph (guess from where I was watching!). The Mojo folded up in the
passenger compartment, along the "sills". The chassis is certainly a
write-off - the way it crumpled was a concern to the rescue crew, who
photographed the car before it was moved - i took some shots too, which I
can post somewhere if anyone is interested? I'd suggest the problem was
caused by the significant mass of the (tall) engine behind the driver, but
with low sills like a front engine se7en??? If anyone knows a Mojo driver, I
suggest they have a look at the photos of this one - maybe one or two extra
bars are required in the chassis?

Kevin
---------
there is no-way a car should fold like that... very concerning. if anybody
knows anyone with a mojo, i would suggest they put a full cage on it to
brace the chassis up or sell it... fortunately the driver escaped just
fine.
---------
The driver was Jonathan White, of South Wick, if anyone knows him? I guess
he'll have abetter idea how fast he hit the wall? I know there are RGB
competitors on the list somewhere...? This was one of several 'car-wrecking'
accidents over the two days, with Stock Hatches, Northern saloons and
Formula Vee taking a battering on the tricky circuit! Fortunately no-one
seemed to be injured in any of them.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



50 km/h ? Ser ut som om det gått fortare än så.. hoppas föraren inte blev alltför mörbultad, men några blessyrer har han ju säkert fått..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Det ser verkligen illa ut. om de som organiserar har något i hjärnan borde Mojo-bilarna inte tillåtas starta tävlingar innan modifieringar gjorts.

En Seven borde teoretiskt kunna vika sig likadant, men konstruktionen är annorlunda med bl.a. en högre förstyvande kardantunnel, något som Mojo har men den ser rätt låt och smal ut. Därtill puttar ju motorns vikt på bakifrån vid en sådan krash. thumbs down



Kollar man på chassits design (bilden ovan) så formligen ber man om att den skall vika sig exakt där de två ca 45 graders rören ansluter i botten på chassit, vid en frontkrock.

Slutsatsen är väl som vanligt att skall man rejsa öppna bilar på allvar gäller 6p helbur, med en sådan hade bilen varit spikrak efter främre burfästena. Enklare alternativ är två framåtsträvor på huvudbågen till "instrumentbrädan" a.la. Radical, vilket också funkar (QED).....
Samt spola det låga insteget!

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Shit...ser läskigt ut

Man kanske skulle fundera på en 6p bur...(oops, där rök pengarna som skulle gått till ett SPA tacho/speedo ).

on second thought, Nah, sånt där händer aldrig mig

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

En bananbil

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Westfield skrev:
Shit...ser läskigt ut

Man kanske skulle fundera på en 6p bur...(oops, där rök pengarna som skulle gått till ett SPA tacho/speedo ).

on second thought, Nah, sånt där händer aldrig mig


I en seven för gata är väl sidebars mera intressant men de är så fula!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



cat7even skrev:

I en seven för gata är väl sidebars mera intressant men de är så fula!


Som om hela bilen var en extremt linjeskön, aerodynamisk skapelse

Äh, fy, spott och spe, hädelse. Sevens är ju fulländade skapelser med vackra, fluida linjer. Japp, så är det!

(Håller med dig)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Precis som Kristoffer skrev så borde det kunna lösas så här enkelt....




Tycker bilen ser rätt mysig ut annars... thumbs up
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Satt och fundrade om jag skulle öppna photoshopen och skissa in samma sak.

Jag kan inte fatta varför de skall ha den att se ut som en seven... Det finns ju inget egenvärde i det. En seven är ju bara en aerodynamisk katastrof. Mojon skulle ju kunna slänga det arvet och satsa på en bättre aerodynamik istället. På köpet (med liknande förstärkningar som dessa) får man dessutom en bättre vridstyvhet.

Som jag ser det finns det inget ändamål att ha ett sevenaktigt utseende om det inte står Caterham eller Lotus i fronten...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Westfield skrev:
cat7even skrev:

I en seven för gata är väl sidebars mera intressant men de är så fula!


Som om hela bilen var en extremt linjeskön, aerodynamisk skapelse

Äh, fy, spott och spe, hädelse. Sevens är ju fulländade skapelser med vackra, fluida linjer. Japp, så är det!
(Håller med dig)
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kristoffer R skrev:





Jamen, den är ju helt tokigt konstruerad just där den vek sig. Det horisontella staget ovanför/i "V:et" ansluter ju mitt på rören i V:et, dom blir ju böjda hur lätt som helst. Såvitt jag fattar så är det totalt grundläggande fel vad gäller fackverkskonstruktion.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Även om det inte är bra, så tror jag nedan lösning är bättre. Om man nu tvunget ska ha ett lågt insteg alltså. Utan lågt insteg går det nog att göra mycket bättre.


_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ser ut att vara fyrkantsprofiler i "dörrstagen".
Är detta verkligen bra? En liten knäck på dom och det blir som vi ser på det översta bilderna...eller?

Har inte börjat min HÅLF-kurs än, men gör man såhär pass grova missar i rördragningarna inger det iaf inte förtroende för kompetensen på den fabriken.

Tror på varianten med ett stort kryss. Ger många fina trianglar som styvar upp med en liten materialåtgång. Men varför inte komplettera med ett horisontellt rör ovanpå oxå. Bilen har ju för bövelen inte tak så jag kan inte se problemet med att inte ta sig in och ur. "Lågt insteg..." Anser man det vara för bökigt att ta sig i bilen pga av det så byt hobby! Eller gå en NASCAR-kurs...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Hehe, när jag såg topicen, så trodde jag att tråden skulle handla om sårad manlig stolthet. Vilket den kanske gör, men sekundärt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009



Hmm... kanske skulle ge bilderna till hållf-läraren i hållf, det är ju ett utmärkt exempel på mindre genomtänkta lösningar...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



LittleBlue skrev:
Som jag ser det finns det inget ändamål att ha ett sevenaktigt utseende om det inte står Caterham eller Lotus i fronten...

När det gäller Mojo så håller jag helt klart med om att denna bilen som frångått själva grundkonstruktionen så finns det ingen anledning att få den att likna en Se7en.

Håller själv på att bygga en Locost eftersom jag för väldigt rimliga pengar kan bygga en kul bil med ett, enligt mitt tycke, väldigt trevligt utseende. Jag kommer dock aldrig att hävda att jag har en Lotus och skulle aldrig komma på idén att sätta ett Lotusmärke på noskonen.

Det har och kommer nog alltid att vara en avig inställning mot de som kör kopior oavsett om det gäller VW-bagge med 356-kaross, AC Cobra-kopior eller bilar i Se7en-segmentet från de som ha originalen. Självklart förstår jag både Caterham som företag och ägare av Caterham7 o Lotus7 att de tycker att det inte är så roligt när marknaden dränks av alla dessa Se7en-liknande skapelser, men sanningen är ju den att originalen och kopiorna inte har samma kundkrets och därför inte heller konkurrerar med varandra...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Mats Friberg skrev:
LittleBlue skrev:
Som jag ser det finns det inget ändamål att ha ett sevenaktigt utseende om det inte står Caterham eller Lotus i fronten...

När det gäller Mojo så håller jag helt klart med om att denna bilen som frångått själva grundkonstruktionen så finns det ingen anledning att få den att likna en Se7en.

Håller själv på att bygga en Locost eftersom jag för väldigt rimliga pengar kan bygga en kul bil med ett, enligt mitt tycke, väldigt trevligt utseende. Jag kommer dock aldrig att hävda att jag har en Lotus och skulle aldrig komma på idén att sätta ett Lotusmärke på noskonen.

Det har och kommer nog alltid att vara en avig inställning mot de som kör kopior oavsett om det gäller VW-bagge med 356-kaross, AC Cobra-kopior eller bilar i Se7en-segmentet från de som ha originalen. Självklart förstår jag både Caterham som företag och ägare av Caterham7 o Lotus7 att de tycker att det inte är så roligt när marknaden dränks av alla dessa Se7en-liknande skapelser, men sanningen är ju den att originalen och kopiorna inte har samma kundkrets och därför inte heller konkurrerar med varandra...


Jag håller med dig Mats. Jag har aldrig och kommer aldrig kalla min bil för en Seven. Det är en Westfield och för oinsatta säger jag att den ser ut som en Lotus Seven (eftersom de flesta oinsatta har en bättre känsla vad det är för nåt). Jag tycker dessutom att alla kopior är ju en bekräftelse av en lyckad design och bör ses som positivt, sen att alla inte har råd att ha originalet är en annan femma och att många kopior inte ser "lika bra ut" som originalet är tyvärr lite negativt, men sån är världen. Hård mot dem mjuka.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Nu måste jag tydliggöra en sak märker jag... Min avsikt var inte att vara märkesrasist. Det jag avsåg var följande:
1. En Seven har världens antagligen sämsta aerodynamik
2. Om man vill bygga en kul bil så borde man bygga med bra aerodynamik (OK jag kan t o m sträcka mig till att säga att man åtminstone kunde bygga utan att ha de idiotiska friliggande framhjulen.)

Av detta följer att man med lika enkla medel som man bygger en seven kan bygga en lika rolig bil men med bättre egenskaper. DVS jag tycker att det vore smartare att bygga med en annan design än en gammal Kalle Anka bil...

Mojon var ju ett typexempel där man behållit de dåliga sakerna från en seven (trösklarna) i ett mindre genomtänkt utförande och då genom att man satt designbegränsningar byggt än sämre bil än man kunde ha gjort.

Exempel på som jag ser det bra ny-utvecklingar på konceptet bil som kan köras till, på och hem från banan är:
1. Radical SR3
2. Westfield XTR2 (visst var det så den hette?)
3. BeBi http://www.laboratoriobebi.com

De är koncept som alla gör nånting nytt av ett bra grundkoncept. Själv tycker jag att BeBin kanske är den mest spännande varianten av dem.

Nu måste jag ju också försvara Seven efter att ha varit elak mot den (så att jag blir insläppt i garaget igen...) En Seven ÄR kul att köra. Ens egen Seven är alltid den bästa oavsett vad det stå på noskonen... Och det skall mycket till bil till att klå en Seven. Man kan ju bara filosofera över vad en annan bil som är reggad och som kan göra 1.16 på Gelleråsen och 1.08 på Knutan kostar att köpa...

(och tänk vilka tider man kunde göra med samma vikt och bättre aerodynamik...)

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Allmänt banåkaforum
Kraschad Mojo...
1, 2   >>
5639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande