Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kraschad Mojo... | 1, 2 >> 5639 besök totalt |
Tjenare,
Det var ju lite diskussioner om Mojo här för ett tag sedan. Här kommer lite bilder på en som kraschade i 50 km/h häromdagen. Jag tror att jag håller mig till ett chassi som har prövats under lite längre tid än Mojon... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Detta är den info som kommit på Sevens.net listan:
---------- Just got back from the 750MC weekend at Cadwell Park. Lots of great track action, as usual, with a good variety of se7ens involved... RGB's, Zetecs, Locosts, Northern sports cars, etc... There was a Sylva Mojo in the Zetec kit car qualifying session, which went off into the tyres on the entry to Charlies. The driver was out straight away and seemed fine. The car hit the tyre wall slightly off-centre at maybe 30mph (guess from where I was watching!). The Mojo folded up in the passenger compartment, along the "sills". The chassis is certainly a write-off - the way it crumpled was a concern to the rescue crew, who photographed the car before it was moved - i took some shots too, which I can post somewhere if anyone is interested? I'd suggest the problem was caused by the significant mass of the (tall) engine behind the driver, but with low sills like a front engine se7en??? If anyone knows a Mojo driver, I suggest they have a look at the photos of this one - maybe one or two extra bars are required in the chassis? Kevin --------- there is no-way a car should fold like that... very concerning. if anybody knows anyone with a mojo, i would suggest they put a full cage on it to brace the chassis up or sell it... fortunately the driver escaped just fine. --------- The driver was Jonathan White, of South Wick, if anyone knows him? I guess he'll have abetter idea how fast he hit the wall? I know there are RGB competitors on the list somewhere...? This was one of several 'car-wrecking' accidents over the two days, with Stock Hatches, Northern saloons and Formula Vee taking a battering on the tricky circuit! Fortunately no-one seemed to be injured in any of them. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Det ser verkligen illa ut. om de som organiserar har något i hjärnan borde Mojo-bilarna inte tillåtas starta tävlingar innan modifieringar gjorts.
En Seven borde teoretiskt kunna vika sig likadant, men konstruktionen är annorlunda med bl.a. en högre förstyvande kardantunnel, något som Mojo har men den ser rätt låt och smal ut. Därtill puttar ju motorns vikt på bakifrån vid en sådan krash. Kollar man på chassits design (bilden ovan) så formligen ber man om att den skall vika sig exakt där de två ca 45 graders rören ansluter i botten på chassit, vid en frontkrock. Slutsatsen är väl som vanligt att skall man rejsa öppna bilar på allvar gäller 6p helbur, med en sådan hade bilen varit spikrak efter främre burfästena. Enklare alternativ är två framåtsträvor på huvudbågen till "instrumentbrädan" a.la. Radical, vilket också funkar (QED)..... Samt spola det låga insteget! /Kristoffer |
||||
I en seven för gata är väl sidebars mera intressant men de är så fula! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Som om hela bilen var en extremt linjeskön, aerodynamisk skapelse Äh, fy, spott och spe, hädelse. Sevens är ju fulländade skapelser med vackra, fluida linjer. Japp, så är det! (Håller med dig) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Precis som Kristoffer skrev så borde det kunna lösas så här enkelt....
Tycker bilen ser rätt mysig ut annars... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Satt och fundrade om jag skulle öppna photoshopen och skissa in samma sak.
Jag kan inte fatta varför de skall ha den att se ut som en seven... Det finns ju inget egenvärde i det. En seven är ju bara en aerodynamisk katastrof. Mojon skulle ju kunna slänga det arvet och satsa på en bättre aerodynamik istället. På köpet (med liknande förstärkningar som dessa) får man dessutom en bättre vridstyvhet. Som jag ser det finns det inget ändamål att ha ett sevenaktigt utseende om det inte står Caterham eller Lotus i fronten... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jamen, den är ju helt tokigt konstruerad just där den vek sig. Det horisontella staget ovanför/i "V:et" ansluter ju mitt på rören i V:et, dom blir ju böjda hur lätt som helst. Såvitt jag fattar så är det totalt grundläggande fel vad gäller fackverkskonstruktion. _________________ Pär Hylander |
||||
Ser ut att vara fyrkantsprofiler i "dörrstagen".
Är detta verkligen bra? En liten knäck på dom och det blir som vi ser på det översta bilderna...eller? Har inte börjat min HÅLF-kurs än, men gör man såhär pass grova missar i rördragningarna inger det iaf inte förtroende för kompetensen på den fabriken. Tror på varianten med ett stort kryss. Ger många fina trianglar som styvar upp med en liten materialåtgång. Men varför inte komplettera med ett horisontellt rör ovanpå oxå. Bilen har ju för bövelen inte tak så jag kan inte se problemet med att inte ta sig in och ur. "Lågt insteg..." Anser man det vara för bökigt att ta sig i bilen pga av det så byt hobby! Eller gå en NASCAR-kurs... |
||||
Hehe, när jag såg topicen, så trodde jag att tråden skulle handla om sårad manlig stolthet. Vilket den kanske gör, men sekundärt.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
När det gäller Mojo så håller jag helt klart med om att denna bilen som frångått själva grundkonstruktionen så finns det ingen anledning att få den att likna en Se7en. Håller själv på att bygga en Locost eftersom jag för väldigt rimliga pengar kan bygga en kul bil med ett, enligt mitt tycke, väldigt trevligt utseende. Jag kommer dock aldrig att hävda att jag har en Lotus och skulle aldrig komma på idén att sätta ett Lotusmärke på noskonen. Det har och kommer nog alltid att vara en avig inställning mot de som kör kopior oavsett om det gäller VW-bagge med 356-kaross, AC Cobra-kopior eller bilar i Se7en-segmentet från de som ha originalen. Självklart förstår jag både Caterham som företag och ägare av Caterham7 o Lotus7 att de tycker att det inte är så roligt när marknaden dränks av alla dessa Se7en-liknande skapelser, men sanningen är ju den att originalen och kopiorna inte har samma kundkrets och därför inte heller konkurrerar med varandra... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag håller med dig Mats. Jag har aldrig och kommer aldrig kalla min bil för en Seven. Det är en Westfield och för oinsatta säger jag att den ser ut som en Lotus Seven (eftersom de flesta oinsatta har en bättre känsla vad det är för nåt). Jag tycker dessutom att alla kopior är ju en bekräftelse av en lyckad design och bör ses som positivt, sen att alla inte har råd att ha originalet är en annan femma och att många kopior inte ser "lika bra ut" som originalet är tyvärr lite negativt, men sån är världen. Hård mot dem mjuka. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Nu måste jag tydliggöra en sak märker jag... Min avsikt var inte att vara märkesrasist. Det jag avsåg var följande:
1. En Seven har världens antagligen sämsta aerodynamik 2. Om man vill bygga en kul bil så borde man bygga med bra aerodynamik (OK jag kan t o m sträcka mig till att säga att man åtminstone kunde bygga utan att ha de idiotiska friliggande framhjulen.) Av detta följer att man med lika enkla medel som man bygger en seven kan bygga en lika rolig bil men med bättre egenskaper. DVS jag tycker att det vore smartare att bygga med en annan design än en gammal Kalle Anka bil... Mojon var ju ett typexempel där man behållit de dåliga sakerna från en seven (trösklarna) i ett mindre genomtänkt utförande och då genom att man satt designbegränsningar byggt än sämre bil än man kunde ha gjort. Exempel på som jag ser det bra ny-utvecklingar på konceptet bil som kan köras till, på och hem från banan är: 1. Radical SR3 2. Westfield XTR2 (visst var det så den hette?) 3. BeBi http://www.laboratoriobebi.com De är koncept som alla gör nånting nytt av ett bra grundkoncept. Själv tycker jag att BeBin kanske är den mest spännande varianten av dem. Nu måste jag ju också försvara Seven efter att ha varit elak mot den (så att jag blir insläppt i garaget igen...) En Seven ÄR kul att köra. Ens egen Seven är alltid den bästa oavsett vad det stå på noskonen... Och det skall mycket till bil till att klå en Seven. Man kan ju bara filosofera över vad en annan bil som är reggad och som kan göra 1.16 på Gelleråsen och 1.08 på Knutan kostar att köpa... (och tänk vilka tider man kunde göra med samma vikt och bättre aerodynamik...) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Allmänt banåkaforum Kraschad Mojo... | 1, 2 >> 5639 besök totalt |