Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg CC8S betygssätts
1, 2   >>
2991 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Koenigsegg CC8S betygssätts

Koenigsegg CC8S betygssätts

"Neither we nor Koenigsegg were happy with the figures we extracted from the CC8S. This may seem an odd thing to say about a car that hits 150mph (241 km/h) from rest in 17.6sec, but when the McLaren F1 needed just 12.8sec it's clear something was not right.

There was no way it possessed its claimed 655bhp..."

Nu kan man ju vara elak och ställa sig frågan.
Vem var det nu som utvecklade motorelektroniken?

386 km/h ska den göra enligt tillverkaren.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Re: Koenigsegg CC8S betygssätts

Erik B skrev:

Nu kan man ju vara elak och ställa sig frågan.
Vem var det nu som utvecklade motorelektroniken?


Microsoft?
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



En av dom första som utvecklade motorelektroniken på ägget hoppade över till Mercedes har jag för mej? Vilket jag hört var en stor förlust, och är det inte ett välkänt trimföretag som utvecklat programvaran på sistonde?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re: Koenigsegg CC8S betygssätts

hovang skrev:
Erik B skrev:

Nu kan man ju vara elak och ställa sig frågan.
Vem var det nu som utvecklade motorelektroniken?


Microsoft?


En ledtråd finns här...

http://www.bsrab.se/aktuellt/nr11.html

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Re: Koenigsegg CC8S betygssätts

Erik B skrev:
hovang skrev:
Erik B skrev:

Nu kan man ju vara elak och ställa sig frågan.
Vem var det nu som utvecklade motorelektroniken?


Microsoft?


En ledtråd finns här...

http://www.bsrab.se/aktuellt/nr11.html


Blir genast intresserad av vilka unika kunskaper dom besitter (med tanke på första artikeln )
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Det är inte så att dom har fått provköra den där demo ex. som fått stå ut med b.la felaktiga nedväxlingar och beräknas ha förlorat över 100hk?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Det är inte så att dom har fått provköra den där demo ex. som fått stå ut med b.la felaktiga nedväxlingar och beräknas ha förlorat över 100hk?


Det verkar ju i så fall väldigt klantigt av leverantören.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kan väl vara förståligt att dom inte ger en helt ny bil till varje reporter som vill testköra?

Ska se vart jag läste om bilen.. men så här i efterhand tror jag det var en av dom med gamla karrosen

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Eric Josefsson skrev:
Det är inte så att dom har fått provköra den där demo ex. som fått stå ut med b.la felaktiga nedväxlingar och beräknas ha förlorat över 100hk?


Skulle kunna vara den bilen, den är iaf svart också...
Bilen på bilden nedan är den bil som provats av journalister mm, Magnus J här på forumet demostrerade den på en BMW-träff förra helgen. Ljudet är thumbs up kan jag förtälja..


Fler bilder finns på http://medlem.spray.se/bmwdriver/div/sydschleife/bilder.htm

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Koenigsegg CC8S betygssätts

Erik B skrev:
Koenigsegg CC8S betygssätts

"Neither we nor Koenigsegg were happy with the figures we extracted from the CC8S. This may seem an odd thing to say about a car that hits 150mph (241 km/h) from rest in 17.6sec, but when the McLaren F1 needed just 12.8sec it's clear something was not right.

There was no way it possessed its claimed 655bhp..."

Nu kan man ju vara elak och ställa sig frågan.
Vem var det nu som utvecklade motorelektroniken?

386 km/h ska den göra enligt tillverkaren.


Som jämförelse åkte Björn Carapi runt 236 på Mantorp, "Sveriges snabbaste sportbil", och jag vågar påstå att den gör det på 10 sec.

386 km/tim är MYCKET. Jag vill nog se hur den siffran kom till.

Dom säger att den klarar "1,3 g i lateral G" sidokraft. Jag frågade dem om hur detta var uppmätt, men utan resultat. Dom har i.f.s. ingen anledning att svara på mina frågor. Är ju ingen kund. Men frågan kvarstår.
Kan detta verkligen vara upmätt på skid padden?

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17958



Top Gear har tydligen provat den igen:
http://www.topgear.com/content/news/stories/452/

Utdrag:
Mph - Time (secs)

0-30 - 1.9
0-40 - 2.4
0-50 - 2.9
0-60 - 3.8
0-70 - 4.5 **
0-80 - 5.3 *
0-90 - 7.0
0-100 - 8.1
0-110 - 9.3
0-120 - 11.0
0-130 - 12.7***
0-140 - 14.6*
0-150 - 16.6*

Standing quarter mile - 11.9***

30-70 thru gears - 2.6*

* fastest ever tested by Top Gear
** equal fastest with Caterham R500
*** equal fastest with Pagani Zonda C12S

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Lennart Mäkinen skrev:

0-120 - 11.0
0-130 - 12.7***

Standing quarter mile - 11.9***



Det där låter ju helt rimligt. 11,9 och uppskattningsvis 205km/tim i slutfart.
Synd bara att "road testen" inte förtäljde något av värde.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Top Gear har tydligen provat den igen:
http://www.topgear.com/content/news/stories/452/

Utdrag:
Mph - Time (secs)

0-30 - 1.9
0-40 - 2.4
0-50 - 2.9
0-60 - 3.8
0-70 - 4.5 **
0-80 - 5.3 *
0-90 - 7.0
0-100 - 8.1
0-110 - 9.3
0-120 - 11.0
0-130 - 12.7***
0-140 - 14.6*
0-150 - 16.6*

Standing quarter mile - 11.9***

30-70 thru gears - 2.6*

* fastest ever tested by Top Gear
** equal fastest with Caterham R500
*** equal fastest with Pagani Zonda C12S


Kan man inte mha den här listan extrapolera toppfarten lite grovt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17958



Magnus Thomé skrev:
Kan man inte mha den här listan extrapolera toppfarten lite grovt?
Man vet ju inte om bilen tappar andan precis ovanför där de mätt. En del bilar känns som om de "går i väggen med ett brak" rätt som det är.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



vad har den för cv värde?

om ni skriver ner alla värden ni vet såsåom utväxling däckdim, höjd på bilen så kan jag knappa in dom i ett dataprogram jag har så kan vi se vad det säger. Det har stämt rätt bra innan med andra bilar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Lotus Samuel skrev:
vad har den för cv värde?

om ni skriver ner alla värden ni vet såsåom utväxling däckdim, höjd på bilen så kan jag knappa in dom i ett dataprogram jag har så kan vi se vad det säger. Det har stämt rätt bra innan med andra bilar.


Saxat från officiella hemsidan:

Aeodynamic Cd value: 0,29 with down force

Gear ratios; 1st 2.875:1,
2nd 1.772:1, 3rd 1.266:1,
4th 1:1, 5th 0.830:1,

Michelin pilot sport 2
Front: 265/35 19" (y)
Rear: 335/30 20" (y)

Hittade inget om maxvarv eller utväxling tyvärr.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:

Kan man inte mha den här listan extrapolera toppfarten lite grovt?


Dom anger Cd 0,29, men vi har ingen frontyta. Jag uppskattar den till 1,9m2. Så vi har därmed ett luftmotstånd. Sen får vi hitta på ett rimligt rullmotstånd också, Men det låter sig göra. Jag skulle tro att Carapi har en liknande effekt i sin 8,2 liters motor. Den väger något mindre och har en Cd på 0,34 men 1,71 i frontyta. Nära nog exakt samma utväxling, men Carapi större och riktiga hastighetsdäck.

Koenigsegg anger maxeffekten vid 6800 rpm vilket blir samma med den kam Björne har. Den har 2,392 i total utväxling, vilket med däcken ger 50 km/tim (jag räknar 660mm dim). Då gör den 340 vid 6800 rpm. Effekten faller rätt brant efter max effekt.

Det är inte så enkelt att man bara kan utgå från ovanstående. Man ska ÅKA i den farten också!! och då tillstöter vissa problem med saker och ting. En för stor huvspringa kan spränga bort huven när lufttrycket kommer in där. Osv.

Vi såg att kvartsmilen gick på 11,9 sec (och jag estimerade 205km/tim) . Medan den anges till 10 blankt och 217km/tim på hemsidan.
Att uppnå 213 km/tim tog ju 12,7 sek enligt testet, att jämföra med 10 sek 217 km tim.

Med 500 bakhjulshästar, så skulle bilen göra kvartsmilen på 10 sek och 221 km tim.

Men det kräver dragracingslicks och 60 fotstider nedåt 1,4 sek. Alltså rätt skapliga förhållanden. 250 hästar ger 12,7 sek.men bara 175 km tim. Vi har alltså 250 "ET-hästar" och 400 "km/tim-hkr".
Vilket indikerar 2,2 sek 60 footstider. Vilket styrks av de lågfartstider som testet visar. Bilen har alltså mer effekt än vad 0-50 km tim visar. Men inte mycket mer än vad slutfarten visar. (om inte föraren är dålig). Nu tyckte testarna att bilen var startsnabb, men i mina ögon är det i starten dom har mest problem. Bilen greppar inte alls upp.

För att ta en annan känd bil så åker Jocce med sin Evo nedåt 1,5 sekunders 60 foots tider.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Vad menar dom med detta? Räknar dom med backen eller?
Vad har man för nytta av att veta utväxlingen på lådan när man inte vet utväxlingen på bakaxeln. hmm.


Citat:
Six-speed transaxle gearbox with
internal oil pump and external
Setrab air to oil cooler, torque
sensetive limited slip differential.

Gear ratios; 1st 2.875:1,
2nd 1.772:1, 3rd 1.266:1,
4th 1:1, 5th 0.830:1,



Är det nån som kan räkna ut den teoretiska bakaxelutväxlingen om man räknar med att den ska göra 386km/h vid 7200varv med 0,830:1 på 5:an

Sen behöver jag veta rullomkrets och diameter på ett 335/30 20" hjul. samt hjulbasen på bilen. Sen tror jag att jag har det viktigaste.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Detta är ju rätt intressant också. Jag vet inte riktigt hur dom fick luft i däcken.

Citat:
Wheels
Special Koenigsegg magnesium alloy wheels.
Front: Center bolt 18∑ x 9.0∑
Rear: Center bolt 18∑ x 11.5∑

Tires
Michelin pilot sport 2
Front: 265/35 19" (y)
Rear: 335/30 20" (y)

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Lotus Samuel skrev:



Är det nån som kan räkna ut den teoretiska bakaxelutväxlingen om man räknar med att den ska göra 386km/h vid 7200varv med 0,830:1 på 5:an

Sen behöver jag veta rullomkrets och diameter på ett 335/30 20" hjul. samt hjulbasen på bilen. Sen tror jag att jag har det viktigaste.


Det blir 2,8:1 i slutväxel. Sen har dom angivit en låda med utväxlingen 3,3 och 0,711 på sin hemsida. Det blir 2,34 tot. Medan 0,83*2,8=2,32.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mycket intressant tråd! Fortsätt gärna räkna

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg CC8S betygssätts
1, 2   >>
2991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande