| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla gasvajrar?
|
1 besök senaste veckan (1862 totalt) |
|
Dubbla gasvajrar?
På mina Jenveyspjäll så valde jag till dubbla gasfjädrar, det är hållare för två gasvajrar på dessa. Använder man båda eller räcker det med en? http://www.jenvey.co.uk/Drawings/CLD1.gif _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
På mina Dellortofuggar var det uttag för två vajrar men jag använde bara en.
Fritt val. Säkrare med två wirar såklart |
||||
|
Har för mig att man kör dubbla på många race bilar ifall en skulle gå av. Persbrandt & co svor ju tex. över att det inte satt dubbla på deras Porsche i mindnattsolsrallyt när gasviren brast.
|
||||
|
Re:
Ja du jag har inte en aning. Antar att det får bli hemmameck av DeLuxe modell
|
||||
|
Va mycket man måste ha dubbelt av om man ska vara säker
är det inte bättre att se till att allt
är nytt och i rätt vinkel, då kanske du behöver byta var tredje år för att vara helt säker på att det håller. _________________ Niklas Lövgren |
||||
|
Re:
Hellre stopp pga brusten wire än stopp i ett träd pga hängd gas. Men hur nödvändigt det är beror på upplägget/konstruktionen. I en del Brittiska klasser krävs det dubbla fjädrar (men vi vet ju hur det är med Brittisk mekanik... )
Själv har jag tappat ett tävlingsheat pga gaswirens mothåll hoppade ut sin hållare på plenumet (gummibussning i en klyka), att endast kunna ge stödgas tillbaka till depån (med stortån i durken) funkade ju säkert och fint. Brusten spjällfjäder hade inte varit lika skoj. |
||||
|
ok så då räcker det alltså med en vajer. Har dubbla spjällfjädrar nu, så går en av så kan iaf spjället gå tillbaka.Blev lite konfundersam när det låg två vajrar i kartongen. Men den är så dom kommer från Jenvey tydligen.
Då var det löst tackar. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Re:
Då min returfjäder brast; 'gick det faktiskt förvånandsvärt fort att ställa om sig till den mer lättavtryckta effekten.
Problemen uppstod först, då det var dags att gå i depå. :fly: _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
På min monteringssats till Dellortolänkaget var det förberett för två gasvajrar både vid pedal och fugge. (Samma som Weber) Har ingen bild men det går säkert att söka rätt på. Sen om det är applicerbart på ditt Jenveyspjäll vet jag inte, men principen med länkaget är väl samma.
EDIT: Tog mig faktiskt tid att kika på din bif bild. Ser ju i princip likadant ut som på mina fuggar. Så kör med båda. Kan ju vara lika bra att skruva dit när du ändå håller på. Krångligare senare. |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Det följer med en liten aluminiumbit som man trycker på pedalen med uttag för två wirar. Piece of cake!
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla gasvajrar?
|
1 besök senaste veckan (1862 totalt) |