Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 "Vita Faran" (såld)
5283 besök totalt
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Jag kände att det börjar bli dags att presentera min Slalom-, ban-, leksaks- och glass-vagn efter att ha lurkat här ett par år med ytterst få poster gjorda.

2007 spenderades på grund av jobb på diverse konstiga ställen som iallafall innebar traktamente och detta sammantaget innebar att jag våren 2008 efter en del letande gick och blev ägare till en Porsche 944 S2.

Alternativen som kikades på var Miator och Z3 coupe, men miatorna var aldeles för små för att jag skulle sitta gott och samtliga bmx Z3:or såg ut som om de snarare använts av hantverkare som kört virke, betong och verktyg i bilarna än körts av bilentusiaster.







Såhär såg den alltså ut när den hämtades.

Sen dess har det hänt en del med bilen, bland det första som gjordes var att den fick sig en rejäl service av Sanden med kamremsbyte, kamkedjebyte, service och växellådsolja.

08 avhandlades ett banmöte på kinnekulle och ett antal slalomkörningar. summa summarum första året fick hon gå 6-700 mil och vissa småfix gjordes.


Här på liten tur i Dalsland med en god vän.


och det kom tillslut också på en av Sandens "Gembella" spoilers fram.


och en omklädning av växelspaksknoppen skedde också med Elmoläder av bästa kvalisort.


Mats "Falcor" och Tobbe är ute och kikar på bilen.
Här syns även de nya bättre begagnade fälgarna som köptes in. Tyvärr har det visat sig att ena framhjulet är ganska hårt åtgånget. Om någon har en 16x7 et 52 Telefonfälg till övers är jag intressead.

Vid första banmötet insåg jag att jag vare sig är trummis eller har långa ap-armar så det fick bli att investera i en riktig ratt som flyttades tillbaka ca 70mm i bilen.

Klart bättre!


Frontläppen är numera vit också.







och som avslutning lite Slalombilder.

Hitills i år så har Vita Faran fått nya bromsskivor fram då de gamla avled under pcs banmöte på kullen och hon har även fått en ny drivknut då damasken var vidöppen.

Mvh Pontus

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Vita Porschar är snabbast thumbs up

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Ser juh bra ut det där, nya stötdämpare, krängningshämmare och R-däck så börjar det likna nåt.
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Ser juh bra ut det där, nya stötdämpare, krängningshämmare och R-däck så börjar det likna nåt.


Jag trodde att det var AC du skulle säga efter förra fredagen...



d_b skrev:
Vita Porschar är snabbast thumbs up

Det är kanske en sanning med modifikation, iaf i mitt fall än länge även om jag kämpar för att det skall gå snabbare...

/Pontus

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Med en nyrenoverad generator verkar mitt otrevliga elfel ha löst sig. så nu är Vita faran på gång igen.

Tack till herr Karlsson för redigt verktygsräckande, sarkasmer och hjälp vid skruvningen!

/Pontus

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



oj, denna hade jag missat, alltid snyggt med en vit 944 thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Lägesrapport:

Elfelet verkar inte helt ha löst sig med ny generator. Eller iaf inte det som jag trodde. det kommer bli en tur med 2-26 och liten borste för att jaga rätt på det vid tillfälle.

Bromsarna tålde inte riktigt behandlingen på kullen i söndags utan ligger nu i en balja i bruksbilen och väntar på att få komma till sjuklingen som skall svarva och fixa till dem igen.
Chauffören behöver nog sig en kurs i bromsteknik samt eventuellt en omgång bromskylning monterad i fronten.

Så just nu är hon precis som så många andra bilar här på rejsa en Pallbocksräcer.



Till helgen skall hon nog få komma ner på egna hjul igen.

/Pontus

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Vita faran står nu och sover sin djupa skönhetssömn en dryg timmes resa norröver.
Vid sista slalomen i höstas gjordes affär upp på "nytt" chassie. Fjäderben från 944turbo med coilovers och nya dämpare monterade samt 968bakdämpare med hjälpfjädrar skall åter få bilen att gå som det är tänkt. De dämpare som sitter på har gjort lång och trogen tjänst.

I övrigt skall bilen få ny vattenpump (igen) och en vanlig service och hjulinställning, och detta ganska fort efter att hon får komma ut den kommande vårvärmen (som för tillfället känns väldigt, väldigt långt borta...).

Nya bromsbelägg fram är även på planering samt att höger skiva fram skall få sig en lätt omgång i svarven igen för att komma åt ett pyttewobbel som fortfarnade finns där.

Mer om detta kommer jag veta framåt april när det är dags att purra Vita faran.



Som en anekdot kan jag även berätta att inför avställningen så lade jag på de slitna däcken som satt bak när jag köpte bilen. Dessa däck körde jag första säsongen och sen har de legat lagrade svalt och mörkt över sommaren.
Det var som att det låg en cm snö på vägen. Jag spann loss redan när jag hade backat ut från garageuppfarten och lyckades ställa bilen i en vanlig gatkurva i 20 knyck utan att provocera.
Det blev aningens bättre på vägen till vinterförvaringen men inte bättre än att jag plockar med mig domkraft och andra bakdäck när jag skall hämta hem bilen.

Förhoppningsvis håller de däck (Bridgestone S-02) som sitter på "finfälgarna" hela kommande säsong för de var alldeles underbara i greppet.


Slut på vinterrapport för denna gången.

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tux skrev:


Gött. Behövs nog lite fastare chassie. Ser ju ut som du har punka på vänster fram här.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Naqref skrev:


Gött. Behövs nog lite fastare chassie. Ser ju ut som du har punka på vänster fram här.



Totalfärdiga stötdämpare runt om så rullar det ganska ordentligt ja...
Den gick ändå igenom besiktningen utan någonsomhelst anmärkning.

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare


Nu borde Vita faran minsann sluta kränga sådär hemskens mycket...

944 turbo m030fjäderben med ställbara coilovers, h&r hårdare sänkfjädrar samt Sandens bilsteindämpare fram och 968 gula konisar med hjälpfjädrar bak samt skapligt sänkt i bägge ändar.

Lite vettigare hjulvinklar är också ställda.

innan justering var det:
camber fram: +0.3 +0.5
Toe out fram: 4mm
camber bak: +0 -0.2
Toe out bak: 3mm

Efter:
camber fram: -0.8 -0.8
Toe in fram: 3mm
camber bak: -1.1 -1.0
Toe in bak: 2mm

Hjulinställningen är för gatdäck.

Hon fick sig även olja, oljefilter och stift när hon ändå var hos doktorn.

Nu inväntar jag bara att slalomen skall börja.


/P

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Vid årets första slalomkörning så högg det en hemskens massa i kopplingen vid försök till krypkörning, så det var bara att boka tid hos Dr Sanden igen.
Sen blev det minsann en sansad madame att köra igen.

Vad plänboken hade om mitt tilltag att säga är en helt annan sak och den stackarn skriker fortfarande av skräck.

Vårträffen på Hasslösa avlöpte väl och jag tog 4:e platsen i klass standard.

Nu är det uppladdning inför kommande slalomkörningar och jag har dessutom fått lite bukt med den knaggliga tomgången och grinigheten vid kallstarter. Lite 2-26 på kontakterna till spjälllägetsgivaren, tomgångsmotorn och luftmassemätaren gjorde en hel del faktiskt.

/P

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Glöm inte att ta med mig på nästa övning. :-)
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120


Trådstartare
Vita faran såldes till 08-land i våras. Jag hoppas att nya ägaren njutit så mycket av bilen som jag gjorde!

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 "Vita Faran" (såld)
5283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande