Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Byta EVO mot Speedster 2.2?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (10169 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Turbon har kamrem om jag minns rätt (om det spelar dig en roll)...

Fel och svagpunkter kan du läsa om vad som folk har bytt ut på sina bilar, exempelvis:
Alfons: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=276360
Nillet: http://www.nillet.com/bildagbok/bildagbok.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Sliparn skrev:
jag skulle inte tro att det är någon större skillnad på driftsäkerheten mellan N/A och Turbon faktiskt.
och om det skulle vara någon skillnad så är det nog Turbon som är den driftsäkraste.
Iallafall om man få tro den lokala Opelverkstadens mekar här i Tranås.
Enligt dom (ALLA kommer givetvis ut från verkstaden och börjar tjöta när man är där)
så tyckte dom att jag gjorde helt rätt som valde turbon pga den skottsäkra och problemfria motorn.
vad dom tyckte om 2,2:an ska jag inte återge ordagrant, men dom överdrev nog lite tror jag.
fast en sak ska du tänka på om du satsar på en 2,2:a och tänker sug-trimma så är det dyrt,
och kan bli ännu dyrare då höga (för höga) varv kan få vevstakar att fara ut genom motorblocket mm.
"Apex" här på rejsa kan nog intyga detta. kompressor som inte kräver höga varv är nog säkrare då.

En 2,0 turbo trimmar man upp till 300 hk utan någon förändring i motorn, bara turbo och mjukvara.
och lägg till oljespray-bar, andra kolvar och stakar så klarar den 400 hk utan någon större rasrisk.
Klasen motors har ju trimmat en speedster turbo till över 600 hk och 600 mn, visserligen med
ett annat 2,0 Opel block, med lite krafigare gjutningar än LET blocket, men ändå, den och originallådan håller!

Utöver div oplar så har även SAAB 9-3 2,0 T samma motor som speedster turbo,
så kolla gärna upp vad folk säjer om dessa.

Nu är jag givetvis jättepartisk, då jag här fruktansvärt nöjd men min turbo, och är lite "speedsfreak"
men jag hade nog inte varit missnöjd med en N/A heller thumbs up

edit:
AC finns inte! men elise/exige har det i vissa modeller (annars är dom väl osäljbara i USA kan jag tro)


/


Låter nästan för bra för att vara sant att den klarar 300hk driftsäkra hästar med bara uppställt laddtryck och friare andningsvägar?

Nu har jag förvisso inte provkört någon Speedster än. Men något som jag inbillar mig är att för de extra hundra tusen man lägger för att få en turbomodell inte står i paritet med den "extra" prestanda som erbjuds. Vidare så känns det också mentalt illa att lägga 200-230 tusen på en leksak. Just det, en leksak! Då lägger jag hellre överblivet kapital på uppgraderingar

Hur jobbigt är det förresten att plocka av targan?

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Det beror på om du med 'targa' menar hardtop eller softtop?

Softtopen plockar du av på 30 sekunder (okej max en minut då). Hardtopen tar inte så jättemycket längre tid åtminstone inte att ta av. Nackdelen är att när du fått av hardtopen så kan du inte ta den med dig.

Angående ljudnivån överdrivs det lite, eller så har jag dålig hörsel, sträckkörning 40 mil utan stopp längs E4:an är inget större problem. Och då pratar jag oavbrutet mest hela tiden med personen bredvid i de flesta hastigheter, dock kanske inte i normal samtalston.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Förresten, angående effekt skulle jag inte oroa mig speciellt mycket för att det skulle bli för mycket med en turbo.

Jag hade inte kört en meter på bana innan jag köpte min. Min är redan lite masserad och jag skulle gärna tänka mig 100 hästar till! Dock finns det andra saker som skulle förbättra mina varvtider betydligt mer än den extra effekten!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jag har haft min 2.2 i snart 5 år.
Jag ÄLSKAR min bil.
Enda gången jag egentligen har saknat effekt är på långrakorna ute på nån bana.

Men så har jag åkt med den gula Madstern och med Sliparns trimmade blåa 2.0:a.
oj vad fort det går och oj vad jag börjar längta efter mer effekt.
Bilen förtjänar verkligen dessa hästkrafter.
När jag köpte fanns det knappt några turbos och nu har jag väldigt svårt att motivera ett nytt bilinköp plus att det finns fortfarande en hel del att förbättra mellan stolen och ratten.
Jag har ingen aning och hur någon eventuell turbofördröjning och ett liten viktökning påverkar själva körningen.
Men oj vad kul det skulle vara med 260 hk.

Bullret finns där men är inget jag inte skulle köpa en Speedster för.
Frugan älskar att åka iväg på tur ibland. Vi kör inte med proppar när vi kör i lagliga hastigheter.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Min första dubbelpost

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8039



är det din bil jag sett utanför Prototal ?
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jajjamensan. thumbs up

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8039



Misstänkte det, den färgen är ju inte så vanlig. Brukar iofs oftast vara min kollega Stefan (outokumpu) som är där och ränner hos er...
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Angående turbo vs N/A så är det ju en avvägningsak, mer pengar =snabbare bil
på Emmaboda superstage så är en chippad turbo med R-däck ca 4-6 sek snabbare på varvet
än en motsvarande N/A. så det gör rätt mycket! fast som sagt, den kostar ju ganska mycket mer i inköp

Angående ljudnivån i cupén så märker du att det skilljer väldigt mellan vad olika ägare upplever,
och det beror säkert på vad man förväntade sej första gången man satte sej i bilen.
Själv trodde jag nog att den skulle låta som en gammal volvo 240, men ack vad jag bedrog mej.
När jag första gången körde på kullersten genom en liten Tysk by, så klapprade och gnisslade
så jag trodde hela hjulupphängningen satt lös, men som sagt, jag förväntade mej ju Volvo 240 komfort,
140 mil hem från syd-Tyskland var ju faktiskt inga större problem.

Svaga punkter/vanliga fel mm som jag kommer på nu:

Rattglapp (kan bero på tidigare olycka eller dyl)
obra ABS (endast N/A, eller?)
Trasig gummilist vid rutram/tak
Div skador pga vatten på motorn om den stått ute i regn mm,
(allt från misständnig, gnisslande remhjul till motorras förekommer)
Bultar av låg kvalité i hjulupphängning, (har förekommit att de gått av, 8 nya av bra kvalité kostar ca 50 kr)
Div återkallerser, bla en bromsvacumslang och bakfälgar (endast N/A) finns säkert fler.
Gashäng vid varm motor/hård körning (gäller tidiga turbo, försvinner med ny programvara)
Övre motorfästen kan haverera, (haveri kan motverkas med förstärkning av undre fästen)
Bilen håller inte BMW kvalité i cupén direkt, utan mer brittisk racingstandard,
så väldigt lite möda är nerlagt på saker som inredning, knappar och relage, så kolla allt sådant.
Den åttonde (eller var det sjunde) siffran bakifrån i chassinummret visar tillverkningsår.
Är aluchassit reparerat/riktat, så kolla väldigt noga att det är bra utfört! Opel och Lotus själva
tillåter inte att den repareras pga materialutmattnings risk, vid skada ska egentligen hela chassit bytas ut.

Nu har jag väl skrämt dej till att inte köpa en speedster
men får du bara en åktur så ska du se...

Vill du ha en N/A till framförallt bana och inte är så noga med putsen så är ju "Turbo2": s N/A ett tillfälle!
Till Salutråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59035
Biltråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17922
Se till å pruta ordentligt bara thumbs up

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Arson skrev:

Låter nästan för bra för att vara sant att den klarar 300hk driftsäkra hästar med bara uppställt laddtryck och friare andningsvägar?


Ja det är för bra för att vara sant! kanske uttrycket mej lite slarvigt.
byte av turbo, spridare, avgas, IC mm krävs, men inga ingrepp i själva motorn.
Tex så säljer tex vx-performance stage 3,5 på 309 hk/ 494 mn
http://www.vx-performance.de/catalog/index.php?cPath=47_21

och som sagt, vill man ha mer hästar så är det bara att bygga motorn från grunden, med allt vad det innebär.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag vill minnas att jag monterade en slang på urluftningen på växellådan på min Speedster också. Original var det lite kort rör så man spred oljedimma bakom sig.
Nu har jag inte kört speciellt mycket EVo-bilar (nån I och ett par VI), men det är inte samma grej. Man har inte samma kontakt med världen i de EVo-vagnar jag kört som i en Speedster. EVon kan ofta vara mycket snabbare, men det går fort att slå i spik med slägga också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Sliparn skrev:
Angående turbo vs N/A så är det ju en avvägningsak, mer pengar =snabbare bil
på Emmaboda superstage så är en chippad turbo med R-däck ca 4-6 sek snabbare på varvet
än en motsvarande N/A. så det gör rätt mycket! fast som sagt, den kostar ju ganska mycket mer i inköp

Angående ljudnivån i cupén så märker du att det skilljer väldigt mellan vad olika ägare upplever,
och det beror säkert på vad man förväntade sej första gången man satte sej i bilen.
Själv trodde jag nog att den skulle låta som en gammal volvo 240, men ack vad jag bedrog mej.
När jag första gången körde på kullersten genom en liten Tysk by, så klapprade och gnisslade
så jag trodde hela hjulupphängningen satt lös, men som sagt, jag förväntade mej ju Volvo 240 komfort,
140 mil hem från syd-Tyskland var ju faktiskt inga större problem.

Svaga punkter/vanliga fel mm som jag kommer på nu:

Rattglapp (kan bero på tidigare olycka eller dyl)
obra ABS (endast N/A, eller?)
Trasig gummilist vid rutram/tak
Div skador pga vatten på motorn om den stått ute i regn mm,
(allt från misständnig, gnisslande remhjul till motorras förekommer)
Bultar av låg kvalité i hjulupphängning, (har förekommit att de gått av, 8 nya av bra kvalité kostar ca 50 kr)
Div återkallerser, bla en bromsvacumslang och bakfälgar (endast N/A) finns säkert fler.
Gashäng vid varm motor/hård körning (gäller tidiga turbo, försvinner med ny programvara)
Övre motorfästen kan haverera, (haveri kan motverkas med förstärkning av undre fästen)
Bilen håller inte BMW kvalité i cupén direkt, utan mer brittisk racingstandard,
så väldigt lite möda är nerlagt på saker som inredning, knappar och relage, så kolla allt sådant.
Den åttonde (eller var det sjunde) siffran bakifrån i chassinummret visar tillverkningsår.
Är aluchassit reparerat/riktat, så kolla väldigt noga att det är bra utfört! Opel och Lotus själva
tillåter inte att den repareras pga materialutmattnings risk, vid skada ska egentligen hela chassit bytas ut.

Nu har jag väl skrämt dej till att inte köpa en speedster
men får du bara en åktur så ska du se...

Vill du ha en N/A till framförallt bana och inte är så noga med putsen så är ju "Turbo2": s N/A ett tillfälle!
Till Salutråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59035
Biltråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17922
Se till å pruta ordentligt bara thumbs up


Kanonbra och utförligt svar, tack!
Lite avskräckt blir man kanske, men en provkörning skall ju enligt många råda bot på det

Lennart: Kul jämförelse med EVo:n

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Sliparn skrev:

Utöver div oplar så har även SAAB 9-3 2,0 T samma motor som speedster turbo,
så kolla gärna upp vad folk säjer om dessa.


Nej. Speedster Turbon har en gjutjärnsmotor med ursprung från Opel, Saab 9-3 har en turboversion av L850-motorn som sitter i Speedster N/A.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Ragnar skrev:
Sliparn skrev:

Utöver div oplar så har även SAAB 9-3 2,0 T samma motor som speedster turbo,
så kolla gärna upp vad folk säjer om dessa.


Nej. Speedster Turbon har en gjutjärnsmotor med ursprung från Opel, Saab 9-3 har en turboversion av L850-motorn som sitter i Speedster N/A.

Jaha! Då var jag feluderättad, är det ingen saab som kör med den motorn då?

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Har för mig att någon sagt (i depån på sviestad?) att man bör koppla ur ABS-sensorn på ena sidan fram på speedstrar? Någon som har mer info om det?

En kompis funderar på att byta S60R mot tjänstebil + banleksak där då speedster/elise/exige är några intressanta alternativ. thumbs up

Vad gäller driftsäkerhet så håller väl de flesta bilar rätt bra så länge man inte trimmar? Min otrimmade EVo VI har snart gått 11000 mil utan att något rasat i motor eller transmission, 12 banträffar hittills i år.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Vissa (de fletsa?) upplever ABS:en som besvärande på bana och väljer att koppla bort den.
Antingen via att koppla loss givaren vid framhjulet eller via en inklippt knapp.
Jag tycker att ABS:en gör att pedalen känns konstig.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Sliparn skrev:
Ragnar skrev:
Sliparn skrev:

Utöver div oplar så har även SAAB 9-3 2,0 T samma motor som speedster turbo,
så kolla gärna upp vad folk säjer om dessa.


Nej. Speedster Turbon har en gjutjärnsmotor med ursprung från Opel, Saab 9-3 har en turboversion av L850-motorn som sitter i Speedster N/A.

Jaha! Då var jag feluderättad, är det ingen saab som kör med den motorn då?


Sitter däremot i Lotus Europa (den nyare modellen...).

Packning för en vecka fungerar bra med två personer, du får plats med förvånansvärt mycket bakom stolarna. Som nämnts tidigare här är Speedsterinnehavet en attitydfråga. Jag kör med vår bil som bruksbil på sommarhalvåret, ca 9 mil om dagen. I år har det blivit en Englandsresa samt en vecka i Norge.

En hel hög med länkar hittar du på http://speedster1749.com

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Byta EVO mot Speedster 2.2?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (10169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande