Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krockad Mercedes SLR
1129 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Krockad Mercedes SLR

och inte en synlig skada direkt??

http://www.iol.co.za/index.php?click_id=13&art_id=vn20031119015143 . . . .

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Lite spännande detdär. Borde det inte bli farligt att åka i en sådan bil och krocka i lägre farter då karossen inte verkar ha mycket till deformationszoner som skall göra krocken "mjuk" så att säga så organen i kroppen inte tar skada av G-kraften?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Var hittar man bilder på en sådan bil i normala förhållanden?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



MrTurbo skrev:
Var hittar man bilder på en sådan bil i normala förhållanden?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4775&highlight=slr

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Claes Haglund skrev:
Lite spännande detdär. Borde det inte bli farligt att åka i en sådan bil och krocka i lägre farter då karossen inte verkar ha mycket till deformationszoner som skall göra krocken "mjuk" så att säga så organen i kroppen inte tar skada av G-kraften?



Kan det inte vara så att karossplåtarna har flexat tillbaka efter krocken?
Jag såg en videosnutt när en kille demonstrerar hur flexibel en kolfiberhuv är genom att stå och hoppa på den. Den flexade ganska mycket utan att förlora formen.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



dubbelpost

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ThomasT skrev:
Claes Haglund skrev:
Lite spännande detdär. Borde det inte bli farligt att åka i en sådan bil och krocka i lägre farter då karossen inte verkar ha mycket till deformationszoner som skall göra krocken "mjuk" så att säga så organen i kroppen inte tar skada av G-kraften?



Kan det inte vara så att karossplåtarna har flexat tillbaka efter krocken?
Jag såg en videosnutt när en kille demonstrerar hur flexibel en kolfiberhuv är genom att stå och hoppa på den. Den flexade ganska mycket utan att förlora formen.


Hmmm, skummt, du tänker inte på aramidfiber (kevlar), det är segt och tål mycket innan det spricker eller liknande. Kolfiber är sprött och styvt, böjer sig inte så lätt men spricker lätt om det böjs. Sen beror det klart på hur detaljer ser ut oxo

_________________
Pär Hylander
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Pär Hylander skrev:
ThomasT skrev:
Claes Haglund skrev:
Lite spännande detdär. Borde det inte bli farligt att åka i en sådan bil och krocka i lägre farter då karossen inte verkar ha mycket till deformationszoner som skall göra krocken "mjuk" så att säga så organen i kroppen inte tar skada av G-kraften?



Kan det inte vara så att karossplåtarna har flexat tillbaka efter krocken?
Jag såg en videosnutt när en kille demonstrerar hur flexibel en kolfiberhuv är genom att stå och hoppa på den. Den flexade ganska mycket utan att förlora formen.


Hmmm, skummt, du tänker inte på aramidfiber (kevlar), det är segt och tål mycket innan det spricker eller liknande. Kolfiber är sprött och styvt, böjer sig inte så lätt men spricker lätt om det böjs. Sen beror det klart på hur detaljer ser ut oxo



Nu snurrade det runt riktigt i huvudet... Jag kanske blandat ihop materialen, är inte kevlar gult? På Elmia i våras så låg det lite svarta mattor på en Elise som jag antog var kolfiber de var väldigt mjuka och hade lite seg karaktär.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ThomasT skrev:



Nu snurrade det runt riktigt i huvudet... Jag kanske blandat ihop materialen, är inte kevlar gult? På Elmia i våras så låg det lite svarta mattor på en Elise som jag antog var kolfiber de var väldigt mjuka och hade lite seg karaktär.


Jo, aramid är naturligt gult (vet ej det går att färga in). Egenskaperna jag pratar om är i laminerat tillstånd. Om det var en matta (vävd t.ex) innan den är laminerad så är det nästan som en vanlig textil i känslan

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Krockad Mercedes SLR
1129 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande