| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Distansring kardan?
|
1 besök senaste veckan (3681 totalt) |
|
Distansring kardan?
Har en liten fundering ang kardan till mitt bygge. Har visat sig att kardanaxeln jag har är en aningens för kort. Så jag funderar på om man skulle kunna svarva en distansring och montera imellan kardanaxeln och bakaxelns medbringare. Distansen borde bli någonstans mellan 20-35mm tjock. Kan man göra så eller kommer det ställa till problem på något sätt? Vad tycker SFRo? Tack på förhand. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||||
|
Bara en tanke som slog mig. Varför inte förlänga kardanen? Annars så tror jag inte att distansen skulle ställa till några större problem. Utan att ha räknat på det förståss. Fråga SFRo vetja dom har säkert fått frågan förr.
_________________ Claes-Olof Strand |
||||||||
|
Re:
Känns som att det är ett enklare alternativ att montera en distans istället för att förlänga kardan. Det drar ju med sig lite annat så som balansering mm. Sen har jag inte någon koll om det finns någon lokal firma som kan balansera en kardan. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||||
|
Re: Distansring kardan?
Jag har kört så i nått år, bara du gör bra styrningar så att allt centreras. Anledning att jag körde så var att det satt volvo knut på mellanaxeln och ford diffklump. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Centrum styrning är väll ett måste, tror att det skulle vara svårt att få det exakt med bara bultarna. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||||
|
När jag byggbesiktigade min bil så var det inga konstigheter, presenterade mina ideer för SFRo.
Gjorde en övergång på min medbringare på klumpen (M3) till M5ans knut och då gjorde jag den i 7075T6 aluminium med styrningar på båda hållen. Får väl se till sommaren om det håller ( jo jag har tre kardanringar )
|
||||||||
|
Bästa torde vara om du kan skruva fast distansen i bakaxeln och sedan kardanen i distansen. Då har du inga långa skruvar. Tror de gör på detta sätt ibland i rally med framhjulsdrivna bilar som tex golf och suzuki swift för att få 'lika' långa drivaxlar. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Bild på medbringaren.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Fast långa skruvar ger bättre inspänning, så jag hade gått på genomgående _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
Kanon, då borde det inte bli något bekymmer för mig heller..
Tack för bilden
Det är samma hålbild på bakaxelns medbringare och kardanen så kommer förmodligen att köra långa skruvar. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||||
|
Långa skruvar är fördelaktigt i många fall då längden ger skruven större möjlighet att "fjädra" och ta upp rörelser i förbandet utan att utmattas.
I detta fall känns det dock som att långa skruvar kan vara lite riskabelt. Medbringaren kommer antagligen inte att ha några styrstift som tar upp vridmomentet som ska föras över. Med långa skruvar som ska ta upp momentet kan de lätt böjas av. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||||
|
Bättre inspänning men i liknande fall har jag varit med om att långa skruvar böjs och går av. Omkonstruktion och korta skruvar så lirar allting. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
I ett sånt här fall förlitar man sig väl på friktionen mellan ytorna, inte att skruvarna ska ta upp momentet?
Jag hade kört på korta skruvar för att maximera kraften och därmed friktionen mellan ytorna. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
Re:
Du får i princip alltid rörelse i förbandet på en kardan som sitter bakom växellådan, men för det mesta så "skär" ytorna efter ett tag och då blir det still.
Varför får du mer kraft med kortare skruvar? Jag håller med Dude om at man får ett förband som inte relaxerar lika lätt med långa skruvar. Edit: Har sett lösningen med spacer på en clubman, kanske alla har det så? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Distansring kardan?
|
1 besök senaste veckan (3681 totalt) |