| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker en bit 3" rör med tjockt gods? (With happy ending!)
|
1892 besök totalt |
|
Söker en bit 3" rör med tjockt gods? (With happy endin
Så var man där igen som privatperson och ska försöka få tag på ovanligt material... Jag hade behövt typ 1500mm stålrör. Ca 76mm och 4mm gods. Kvalité skall vara minst S355, men gärna högre. Ett sömlöst höghållfast hade ju suttit fint, men jag kan inte riktigt komma på i vilka applikationer sådant används i?
Tibnor och Edstrands åt en när man berättar att sorten är millimeter och inte ton, så frågan är var man vänder sig? Visst, det går ju säkert att handla genom någon annan aktör, men priset lär ju fortfarande bli löjligt högt med tanke på mängden...
|
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Jag skulle försökt med mekaniska verkstäder. 1500 mm är iofs inte direkt en spillbit men det är väl större chans att verkstaden vill avyttra en så liten bit än en grossist. Annars säljer www.meracing.com rör på metervara. De har ett 3,25" rör ser jag.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
http://www.arigoteknik.se/svenska.ht
Inte dina hemtrakter, men en trevlig farbror som säljer "finstål" till rimliga priser och även småsnuttar om det är det man vill ha. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Jag har haft Helens i åtankarna, men inte ringt dem. Än.
Mekaniska verkstäder här i trakterna har jag pratat med, men ingen har haft lämpliga dimensioner på lager. Arigo tänkte jag inte på - det verkar ju iof vara beställningsvara där, men ett samtal dit skadar kanske inte. Är lite dåligt påläst om 4130 dock, men det är ju enkelt ordnat...
Hittills verkar dock staldepan.se vara det säkraste tipset, även om de inte har de mest exotiska materialen. |
||
|
Små kvantiteter kallas hos grossister "varuprov". Dessa efterfrågar man med myndighet & stämma från sitt dagliga värv. Det brukar vara lättare än att köpa...
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Re:
De upparbetade leverantörerna vi har på jobbet, skickar gladeligen faktura på en eller två produkter som vi "ber om" till våra utvecklingsprojekt. Produkter som ofta köps in i femsiffriga antal när projektet väl kommer i massproduktion. Det är väl den där ekonomikrisen...
Men visst, om du vill ringa så kan jag PMa leveransadressen
|
||
|
Det här verkar faktiskt ha löst sig.
Har hittat ett ställe i Halmstadtrakten som till och med hade en kortbit på lager. 15mm längre än vad jag behöver, så det blir gott om spill över.
De kunde tänka sig att gå under minfaktureringen om jag "svängde förbi" och plockade upp den. [Dra en rövare]Finns det någon här som har vägarna förbi Halmstad och sen ner mot Skånetrakten inom den närmaste veckan så får de gärna hojta till. [/Dra en rövare] Annars får jag väl ta bilen till norra Sverige. |
||
|
då blir man genast nyfiken på var det va? (för framtida rör behov...)
Helens? Stålrör? IMAB? HMV? IMAB Halmstad,(som även finns i Helsingborg numer) har hela tibnors sortiment har jag för mig. Jag åker ibland till Helsingborg, då syrran bor där, men vet ej när nästa gång. om det behöver hämtas ut och förvaras tills du hämtar så är det inga problem. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Nu när det är köpt och beställt törs jag avslöja lite mer (ingen risk att någon annan handlar det).
Jag har ringt runt sporadiskt till olika stålleverantörer. Oftast har jag fått kalla handen antingen pga de inte kapar, eller att de inte orkar bemöda sig med så små ordrar. Stena Stål i HBG konstaterade kort och gott att de inte kapade. Helens i Halmstad kopplade mig till en mycket hjälpsam och förstående kvinna på orderavdelningen. Tyvärr hade de inte röret hemma, men kunde kapa och ta hem. Dock blev priset därefter (vilket jag förstår, ingen skugga ska falla över Helens). 2000:- + moms var en grov uppskattning. Stålrör i Halmstad var ännu mer serviceminded och råkade dessutom ha en kortbit liggandes på lager. Hade jag åkt dit, hade jag fått den betydligt billigare än vad jag nu får. Eftersom det hade tagit mig en halv dag + 30 mil att hämta det, konstaterade jag att det var mer ekonomi i att ta det via vår lokala stålleverantör (som då lägger på sina procent etc.). I slutändan blev det typ 700:- inkl moms och frakt till dörren för 1400mm D88,9x4mm (ca 15kg). Tack för erbjudandet om att hämta ut och lagra det. Hade jag läst det några minuter tidigare, hade jag övervägt det. Men som sagt, det kan vara värt några extra hundralappar att ta det direkt till dörren
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Söker en bit 3" rör med tjockt gods? (With happy ending!)
|
1892 besök totalt |