Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (20803 totalt)
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Hej!
Jag provar att blotta strupen i detta forum som jag läst ingående under några månader.
Jag förstår en del, men inte allt som skrivs här. Därför behöver jag råd och hjälp.



Jag har jobbat med bilar hela vuxna livet (dagtid och kvällstid )
Jag har bra koll på "dom vanliga" hjulvinklarna och hur dom påverkar köregenskaperna på allmän väg.
Jag har liten näsa, så var snäll och skriv inte på den



Förutsättningarna är:
Renault Dauphine 1962 med 30 kusar (svansmotor) 760 kg tjänstevikt.
Bilen ska besiktigas som ombyggt fordon hos SFRo, och ska inte tävlas med.
Däremot avser jag att följa banreglementet för störtburen bl.a.
Motor, växellåda och framvagn kommer från Audi 1,8t årsm.2000 (Subframen syns på bilden ovan.)
Hela hjulupphängningen och drivaxlar, bromsar följer med in i baken på Renaulten.
Spårvidden bak är därmed 1500 mm.



Renaultens framvagn har original dubbla a-armar och ska ha så framöver också.



Nu har jag skapat förutsättningar för valfria infästningspunkter.


Det röda är tillfälliga förstärkningar.

Jag har upptäckt att chassimåtten inte är helt olika Ferrari 355 som analyserats här i forumet. Analysen säger jag ingenting om men måtten intresserar mig, eftersom spårvidd, hjulbas och drivlinans placering är väldigt lik dom som min bil ska få.


Hjulbas f355 2450mm hjulbas Dauphine 2270 mm.

Fråga 1: Är det en lämplig målsättning att sikta mot Ferrarins chassigeometri ?
Fråga 2: om jag använder en omräkningsfaktor på 0,9 på alla mått så blir hjulbas, spårvidd identiska. Kan man göra så ? En skalenlig modell bord väl behålla egenskaperna om vikten följer efter i motsvarande grad ?
Fråga 3: Det finns visserligen 2 Ferrarispindlar att köpa i Sverige, men dom kostar lika mycket som resten av min bil, finns det någon värdig ersättare ? Volvo 140-spindlar ger för hög rideheight, tror jag.

Fråga 3:Kan audins framvagn läggas in i t.ex casim-programmet för animation ? Audin kommer ju få låst styrning därbak i Renaulten och jag bedömer att den kommer agera som dubbla a-armar därför.


Det finns såklart fler frågor men jag stoppar här. puuh
tack på förhand

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Mattias Jonsson skrev:
Hej!

Bilen ska besiktigas som ombyggt fordon hos SFRo, och ska inte tävlas med.


Hej!
Inte för att jag kan svara på din fråga, men jag tror tyvärr inte du kan få den som ombyggt fordon när du kör mittmotor istället för motorn bak. Jag hoppades att man skulle kunna göra så då jag precis köpt en Bubbla som jag tänkt göra en liknande operation på.
Men enligt Bosse bildoktorn så blir det tyvärr amatörbyggt fordon om man ändrar så pass mycket. Lite surt att bli av med skattefriheten och de gamla papprerna.

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Hej Gordon
Jag har en dialog med min SFRo-besiktningsman som inte har pekat i den riktningen. Jag har kört med full öppenhet med bilder och annan information. Bl.a dubbelkollade jag innan jag gick och köpte donatorbilen (som faktiskt är en Passat).

om du har sett ett drivlinepaket från en Audi A4 1,8t, så vet du att motorn är väldigt kompakt och vikten ganska centrerad över drivaxelcentrum.
Jag har också presenterat mina tankar om störtburens infästningar och ny framvagnsstruktur, möjligen har det lugnat honom något.

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Läckert bygge! thumbs up Älskar gamla Dåffar!

Men är det bara jag som vill ha detta bygge under 'Våra race- och banåkarbilar'?

_________________
Calle Olsson
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



+1, det är nog fler som vill följa detta thumbs up

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
tommyhjortasen
Ulricehamn
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Hej

Tänker du behålla vevstarten?

Har ägt en sådan i samma färg som din.

_________________
Tommy Mårtensson
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
tommyhjortasen skrev:
Hej

Tänker du behålla vevstarten?

Har ägt en sådan i samma färg som din.


hehe. Det hade jag väl inte tänkt, men hålet i bakstammen är fortfarande kvar. Växelväljarstången hamnar ungefär där, vilket är ett bekymmer i sig. Jag kanske kan dra växelväljarstången utvändigt. Man kanske kunde bli först med hängande växelspak som kommer ner genom taket.
Stående pedaler, släng er i väggen

Med tanke på svarsfrekvensen så borde jag nog ligga i ett annat forum, hade hoppats på lite tyckande från chassi-eliten, därför lade jag mig här. Jag blir nog flyttad snart, misstänker jag.

Tack för dom glada tillropen hur som helst...

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Du kan sannolikt mata in din Ådi-framvagn (som blivit bakvagn) i CASIM med bra resultat. Förmodligen kan di på så sätt få lite idéer om vad du behöver ändra på (om du nu behöver) för att förbättra den.
Tycker det läter som bbra planer de du har. Gällande framvagnen så tycker jag du kan ta och räkna på 140-spindeln i CASIm och se vad du för för möjligheter. Eftersom du ändå kapat ur de ursprunglöiga infästningarna så finns det ju möjligheter till förändringar. Kolla även på tex. Mustan-spindlar och spindlar från Fårrd Sierra. Bultmönster etc. går ju att ändra.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
ezroller skrev:
Du kan sannolikt mata in din Ådi-framvagn (som blivit bakvagn) i CASIM med bra resultat. Förmodligen kan di på så sätt få lite idéer om vad du behöver ändra på (om du nu behöver) för att förbättra den.
Tycker det läter som bbra planer de du har. Gällande framvagnen så tycker jag du kan ta och räkna på 140-spindeln i CASIm och se vad du för för möjligheter. Eftersom du ändå kapat ur de ursprunglöiga infästningarna så finns det ju möjligheter till förändringar. Kolla även på tex. Mustan-spindlar och spindlar från Fårrd Sierra. Bultmönster etc. går ju att ändra.


Tack för det ! Det är den typen av feedback jag behöver mest.
Jag har inga planer på att ändra audi-upphängningen nu, men jag skulle vilja ha siffror på den från Casim för att se att det lirar med framvagnen.
Jag har testat lite med 140-spindeln i Casim, men länkarmarna pekar upp i himlen då. hjulaxeln behöver vara mer centrerad på spindeln. Bra förslag på spindlar, jag kollar runt lite.

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Mattias Jonsson skrev:
Med tanke på svarsfrekvensen så borde jag nog ligga i ett annat forum, hade hoppats på lite tyckande från chassi-eliten, därför lade jag mig här.

Men du kan ställa frågor i 'Racetech' och 'Skruva banåkabil' även om du har en projekttråd. Och om du går in på 'Inställningar' uppe till höger så kan du kopiera in din projekttrådsadress så att 'bilen'-länken blir med i alla dina inlägg.

_________________
Calle Olsson
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
calle_o skrev:
Mattias Jonsson skrev:
Med tanke på svarsfrekvensen så borde jag nog ligga i ett annat forum, hade hoppats på lite tyckande från chassi-eliten, därför lade jag mig här.

Men du kan ställa frågor i 'Racetech' och 'Skruva banåkabil' även om du har en projekttråd. Och om du går in på 'Inställningar' uppe till höger så kan du kopiera in din projekttrådsadress så att 'bilen'-länken blir med i alla dina inlägg.


Se där. Jag misstänkte att jag skulle lära mig nåt idag också
Tack för infon, jag ska genomföra flytten senare...

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Mattias Jonsson skrev:
calle_o skrev:
Mattias Jonsson skrev:
Med tanke på svarsfrekvensen så borde jag nog ligga i ett annat forum, hade hoppats på lite tyckande från chassi-eliten, därför lade jag mig här.

Men du kan ställa frågor i 'Racetech' och 'Skruva banåkabil' även om du har en projekttråd. Och om du går in på 'Inställningar' uppe till höger så kan du kopiera in din projekttrådsadress så att 'bilen'-länken blir med i alla dina inlägg.


Se där. Jag misstänkte att jag skulle lära mig nåt idag också
Tack för infon, jag ska genomföra flytten senare...

Ska du flytta på tråden igen? Den har ju redan flyttats till 'Våra race- och banåkarbilar'.
Eller vad har jag missförstått denna gång?

_________________
Calle Olsson
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Du har rätt, jag hade missat den detaljen...

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Kolla R25 spindlar, de sitter på Alpine av nyare modeller.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Skoj ! hörde av andra mathias att du skulle köra med audimotor och bygga om rejält istället för att fega som jag gjort hursom kul att du vågar och att du bygger på en Doffe:) detta blir en självklart en tråd som jag kommer att följa..... blev nästan lite sugen på att även lägga in min räcer blans banåkarbilarna här

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Skoj ! hörde av andra mathias att du skulle köra med audimotor och bygga om rejält istället för att fega som jag gjort hursom kul att du vågar och att du bygger på en Doffe:) detta blir en självklart en tråd som jag kommer att följa..... blev nästan lite sugen på att även lägga in min räcer blans banåkarbilarna här


Hej Magnus. Jo det har väl spårat ur lite, men jag är fast besluten att löpa linan ut. Den r10 framvagn vi pratade om kommer troligen inte till användning hos mig som du förstår.
Visst ska du lägga upp din bil här. Du har ju (till skillnad från mig) faktiskt kört din bil
Jag tror det skulle gillas, det skapar väl lite bredd i forumet.

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Dennis H skrev:
Kolla R25 spindlar, de sitter på Alpine av nyare modeller.


Tack för tipset Dennis. Det känns inte som några mängdbilar du nämner, men man kan ju ha tur.
Beg. ferrarispindlar finns för 4000 kr st., så det är ju värt att leta efter alternativ

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Mattias Jonsson skrev:
Det känns inte som några mängdbilar du nämner, men man kan ju ha tur.
Beg. ferrarispindlar finns för 4000 kr st., så det är ju värt att leta efter alternativ

Nä ok R25 byggdes bara i lite mer än dubbelt så många som vovvlo 850 och dessutom så sitter samma spindel fast med annat bromsok, givetvis skruvat, på samtliga espace från -84-96. Så det är ingen dussinvara

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Dennis H skrev:
Mattias Jonsson skrev:
Det känns inte som några mängdbilar du nämner, men man kan ju ha tur.
Beg. ferrarispindlar finns för 4000 kr st., så det är ju värt att leta efter alternativ

Nä ok R25 byggdes bara i lite mer än dubbelt så många som vovvlo 850 och dessutom så sitter samma spindel fast med annat bromsok, givetvis skruvat, på samtliga espace från -84-96. Så det är ingen dussinvara


Haha, när jag redan bevisat min okunskap om olika Renaultmodeller så kan jag späda på med att jag inte ens vetat om modellen R25 .
Espace är ju garanterat sökbart i laga-basen, troligen R25 också .
Bromsok och bultdelning kommer ju ändå bli kustomiserat, så där är jag ju inte låst vid nåt speciellt.
Jättebra att du hjälper till med information, tack för det

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Mattias Jonsson skrev:
Magnus Janard skrev:
Skoj ! hörde av andra mathias att du skulle köra med audimotor och bygga om rejält istället för att fega som jag gjort hursom kul att du vågar och att du bygger på en Doffe:) detta blir en självklart en tråd som jag kommer att följa..... blev nästan lite sugen på att även lägga in min räcer blans banåkarbilarna här


Hej Magnus. Jo det har väl spårat ur lite, men jag är fast besluten att löpa linan ut. Den r10 framvagn vi pratade om kommer troligen inte till användning hos mig som du förstår.
Visst ska du lägga upp din bil här. Du har ju (till skillnad från mig) faktiskt kört din bil
Jag tror det skulle gillas, det skapar väl lite bredd i forumet.


Jag får väl knåpa ihop en tråd

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Hur går det här då?

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (20803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande