| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Täta varma gängor
|
2035 besök totalt |
|
Täta varma gängor
Måste ha någon motsvarighet till gängtejp men för varmare användningsområden, på grenröret. Vad ska man ha? Inre gängan är i koppar, ytter i stål, kanske expanderar kopparn så mycket mer att de kommer att täta utan tätning? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
tanken har slagit mig, har lite sånt liggandes dessutom. Tror dock inte de klarar så höga temperaturer? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
|
||
|
Re: Täta varma gängor
Blir nog att lösa på annat sätt. Tätande ring mellan ytorna, eventuellt spår ringen ligger i etc. _________________ Roland Johansson |
||
Vad ska du ha det till då? Förstår inte vad det är för gänga du ska täta på ett grenrör? om det är ett hål med gänga så använder man ju kopparbricka. |
||
|
Hur noga är det med täthet precis vid toppen eg.? vet att en kompis har ett extraktor som inte är helsvetsat vid ansluningar primärrör/fläns mot toppen.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Koppar packning funkar bra, jag tror inte din vvs firma har i den dim utan prova med en välsorterad järnhandlare typ Ferms. Har dom inte kan dom säkert beställa hem _________________ Pelle Persson |
||
|
efter som detta är en bilsida ska jag tippsa om närmsta bilverkstad..
åk dit och be att få köpa en kopparpackning, de flesta brukar ha ett sortiment med sådana då man använder kopparbrickor till oljepluggen. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Beror på motorstyrsystem. Har du ett system med lambdasond är det väldigt viktigt att ha tätt för att det inte ska bli fel bränsle/luftblandning. Många extraktorrör är svetsade inuti eller är tätade med bra passform och endast svetsade sparsamt för hållbarhetens skull. _________________ Roland Johansson |
||
Du menar alltså att du ska täta mellan din genomföring och grenröret? Dels går det ju som nämnt utmärkt med kopparbricka, antagligen gå det utmärkt utan oxo för gängan på genomföringen (mot grenröret) bör vara konisk. _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Täta varma gängor
|
2035 besök totalt |