Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1052 besök totalt |
Vridstyvhet på Super Seven och liknande
Jag har tittat lite på konstruktionen av rörramarna till diverse sevenkopior och det ser ofta väldigt dåligt triangulerat ut. Det, tillsammans med dom låga dörrsidorna, får mig att misstänka att vridstyvheten är ganska dålig. Men är det någon som har några siffor på den typen av bil? _________________ Mikael Arnberg |
||
Chassiet ligger på 1187 ftlbs per grads vridning och väger ca 70 kg.
Lägger man på ett extra stag bakom instrumentpanelen så ökar det till ca.1400. Sen kan man ytterligare göra en del saker som tex. att ersätta Alugolvet och kardantunneln med ett komplett golv med kardantunnel i plåt (1,25mm) och en plåtförstärkning vid främre hjulupphängning, då ökar det till det dubbla, 2449 ftlbs per grads vridning och kommer att väga lite mindre. Caper ![]() _________________ Jörgen Bock |
||
Tack! Precis ett sådant svar som jag ville ha. ![]() _________________ Mikael Arnberg |
||
http://www.locost7.info/site_map.php
under files/chassis/aussie mods/ lowcostmods.doc ![]() Spendera inte alltför många timmar på denna site nu! ![]() Edit en mer utförlig analys finns under kitcar analysis.doc direkt under chassis _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1052 besök totalt |