Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Corner weight - hur optimera
1796 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Hej

detta gäller min Westfield. Är mitt uppe i corner weight setup av bilen

Till knepigheten hör att jag fått till vikterna som jag ville förut med nästan exakt 50% cross weight, men bilen hängde åt vänster. Detta pga den tunga köttklumpen bakom ratten (långt bak till vänster i bilen)

Nu vill jag ha två saker, en bil i våg horisontellt samt gärna lika cross weight. Det betyder dock att höger fram är lätt och låser alltid först (det är ok kompromiss).

Däremot, hur jag än gör, lyckas jag inte Antingen lutar bilen, eller så är det 50% cross weight...jag fattar inte vad jag gör fel. Så här är datan just nu så bra jag lyckas, är detta ok eller är det något fel på mig som inte får till det, är det så att man inte alltid kan få det exakt 50% kanske? Till saken hör att höger bak fjädersäte är kanske 3cm lägre än på vänster sida...det skiljer alltså massor (mjuka fjädrar antar jag).

kg:

VF 165                    HF 154,5

tot
                   688,5           

VB 203                   HB 166
           cross 51,9%
            rear 53,6%

Ska man stanna så här eller vilket hjul ska jag skruva åt vilket håll?

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Brukar göra så här

1) Ställ bilen i den höjden du vill ha(fram och bak) med alla vikter i ( förare, bensin osv...)

2) Fyll i siffor i detta xls arc -> http://www.924.org/Downloads/carxwt.xls

3 ) Följ sen xls arc rekommendationer slaviskt tills det är bra, bilen kommer se skum ut efter men det funkar thumbs up

Edit

Citat:
Ska man stanna så här eller vilket hjul ska jag skruva åt vilket håll?

Nej det är inte bra, skiljer för mycket mellan diagonalerna , skall ner på 5 kg innan det är godkänt !

VF + HB = 331 vs HF + VB = 357 = 26 kg

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

förutsätter att du släppt krängare ,har plant underlag ,tankad , "raceready skick" osv efter konstens alla regler samt att inga stag ,länkarmar osv tröga i uniballs
spontant tycker jag 3cm låter mycket men är det väldigt mjuka fjädar så .hmm
min erfarenhet är om chassit är rakt och alla fjäderinfästningar stämmer så löser sig höjderna alltefersom bara man är i närheten av tänkt höjd och justerar på rätt fjäder vid x-viktjusteringen

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

ok, ska kolla excel-arket.

Ja, glömde säga, underlaget är så plant det går i ett 3x3m tält på en sluttande grusuppfart har mätt upp att det är hyffsat plant. Bilen är i "race"-skick med betongklossar att simulera min vikt, krängare lösa, halvfull tank och alla vätskor. Dessutom har jag under framhjulen glidplattor med olja och o-oljade glidplattor bak (de rör sig när man släpper ned).

Excel-arket säger att jag är ca 5kg fel runt om. Vänster fram ska ha +5, höger fram -5 och samma situation bak fast omvänt, vänster -5 och höger +5.

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

försök tillbörja med att hitta en bättre plats att vara på om du nu inte kan garantera att plattorna ligger rätt
prova att ha en 3mm masinitskiva/alt plåt och flytta runt under hjulen så ser du vad som händer med vikterna

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ja, jag vet att det är känsligt med underlaget men flera faktorer spelar in att jag måste just nu - jag har ändrat en massa och måste hitta någorlunda rätt. Dessutom Gotland Ring hägrar om fem dagar. Garaget (med helt plan yta) är färdigt om två månader, plattan gjuts nästa vecka . Det är just masonitskivor jag har använt för att hitta vad jag tror är jämna höjder. Det blir ju bara så exakt som 2m vattenpasset är, dvs det är plus minus några mm ändå. Blir bättre i riktiga garaget sen thumbs up Dessutom är bilen ganska mjuk i fjädersättningen (med flit, samt chassi är vekt - det är ju en Sjua). Jag använder krängare för att styva upp i sidled så att nigning under broms är ungefär samma som krängningen vid full fart (ca 1,4g) - detta enligt Fulings recept.

Hursomhelst ska jag ut och hitta de där 5kg runt om så cross weight blir samma.

Men jag tar ditt råd och lägger en skiva fel får vi se vad det ger för effekt. Är det >5kg diff kan jag lika gärna stanna där jag är för det är ju precisionen på underlaget ändå...

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu har jag gjort så att jag fick inte till perfekt cross weight. Däremot är framhjulen lika belastade så när man bromsar blir det i alla fall jämnt.

Så här blev slutresultatet:

2 kg diff höger vänster kan inte märkas. Att lägga en skiva fel betydde ingenting. Två skivor och det slog 10kg. thumbs up Vekt chassi?

Ställde också hjulvinklarna när jag ändå hade "i våg". 0 toe fram, 3mm toe in per sida bak. Hoppas det blir bra Längtar till Gotland Ring!

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

har ingen erfarenhet av "sjuor" men här är värden på en annan bil
halv tank ,fjäderben endast insjusterade med skjutmått
krängare av ,90kg förare ,inga brutala race fjädrar

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Mitt förslag, iof 0,5kg diff på tatalvikten men det spelar cyckelpump.

171 149
197 172

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag kan avslöja att bilen gick utmärkt, trots "fel" cornerweight

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Re:

Westfield skrev:

Hur tror du då den skulle fungerat med "rätt" CW ?

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Westfield skrev:

Hur tror du då den skulle fungerat med "rätt" CW ?

Visste att någon skulle säga så! Det rättar jag till sen under vintern.

Skruva banåkabil
1796 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande