| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bältesstag, håller dessa?
|
3670 besök totalt |
|
Jag har sett att de finns "harness bars" att köpa till flera olika bilar för att montera fyrpunktsbälten utan bur. Är detta ett säkert sett att montera 4punkts bälten? Kommer ett sådant stag att hålla ifall man kör av ordentligt in i ett räcke? om man bygger ett eget stag i 40*2mm stålrör och inte kan bygga ett rakt stag som på första bilden utan bygger med ett bockat eller kapat/svetsat rör vad ska man då ha för tjocklek på stagen till undre bältesinfästningen?
_________________ //StaffanEdvardsson |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Formelbilar och racersportvagnar etc. har väl ännu kortare bälten?
om man har slack så får ju kroppen rörelseenergi och "krockar" med bältena med följd att de töjs ut betydligt mer. Borde vara samma princip som vid lastsäkring med spännband, långa bälten men hårt åtdragna låter mer vettigt i mina öron. Eller tänker jag fel nu? |
||||
|
Re:
FIAbälten fjädrar betydligt mer än lastsäkringar. Med långa bälten blir det inte så bekvämt att spänna åt så hårt att fjädringen vid smäll bli "lagom", det är ju bra om man kan andas .
|
||||
|
Re:
Jag brukar spänna mina axelremmar så det nästan gör ont i axlarna då sitter man ju i alla fall still
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
ok.
|
||||
|
I en del fall kallas dessa rör även för "harness guide bars" och då är de enbart till för att styra bältena rätt från en infästning som inte sitter i rätt position för att gå igenom stolen. Då kan man använda infästningen för bakre säkerhetsbältet nere vid sittdynan och låta bältet passera över röret och in i stolen.
Från detta:
Till detta:
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3670 besök totalt |