Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1750 besök totalt |
Hur ser en optimal fälgdesign ut?
Hur ser en optimal fälgdesign ut? Kriteriet borde vara tillräckligt goda egenskaper till minsta möjliga vikt? Hur ska geometrin då se ut? Tycker vi till stor del kan bortse ifrån materialvalen i denna tråden Antar att det är olika beroende på användningsområde, men vi antar banåka med personbilar. _________________ Pär Hylander |
||||
om vi ser till hobby-banåka med personbilar...
Hur mycket "bättre" är en lättmetallfälg än en plåtfälg med avseende på massa (ofjädrad och inertia), flex, bromskylning etc...? Det är ju inte så lite prisskillnad. ![]() Jag har svårt att tro att jag skulle förbättra min tid med ShoppingClion i t.ex. en konbana märkbart om jag krängde över R888'orna från plåtisarna till OZ Superleggera. Största nackdelen med plåtfälgar från skroten är väl att de som regel är för smala för våra behov. |
||||
På Teknis konstaterade vi många gånger att världens mest underskattade material är stål. För ett antal år sedan visade en designfirma upp en stilstudie på en Ferrari med just plåtfälgar. De var dock fjärran från det som vi tänker på när man säger plåtfälg.
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jag har på känn att Compomotive TH2 är en design som har som främsta mål att vara en stark fälg.
![]() De skulle passa fint på min 911 då det är ingen showbil. Men det görs inga sådana bredare än 8 tum. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Compomotives ser nästan likadana ut, men jag har för mig att centrumet sticker ut lite mer. Det gör det iallafall på dom rallyfälgar jag har sett.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Petitesser
![]() ![]() Visst är dom förvillande lika eller hur?. Jag gjorde en bildsökning på Google http://images.google.com/images?q=%2Bcompomotive+%2Bth2&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv Då får jag ju fram dessa. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Ta fälgarna du så tar jag bilen. Mmm integrale... ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
de där är verkligen sjukt snygga dessutom!!! ![]() var köper man sådana? |
||||
vet inte om de är optimala, men de är de snyggaste fälgar man kan köpa !
OZ-Racing F1 Evo Cup http://www.ozracing.com/shared/car/r _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Tror en vanlig femekers är den bästa kompromissen. Även med breda och starka ekrar så är det gott om luft och behöver inte bli så tung.
en racingfälg typ http://www.ppmotorsport.se/Bilder/20 behöver inte vara så hållbar utan mest lätt? TH fälgen ovan är till för skogen då behöver den tåla mer än den är lätt. Jag har sånna där Ronal fast det är ATS. Flesta firmor har den designen på sitt program. Klart råa ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Vilka egenskaper ska fälgen ha? Den den vara styv i alla riktningar eller lite fjädrande i en del?
Eftersom det inte verkar finnas några fälgar med "ekrar" i helt triangularad uppsättning så förefaller inte maximal styvhet vara eftersträvansvärt, eller? _________________ Pär Hylander |
||||
De där är feta! Satt såna på en race-Alfetta en kompis köpte och det såg tokbra ut! ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
jag sitter här med kontokortet framför mig... svara snabbt så att jag inte ångrar mig!!!!
![]() |
||||
Finns i Tyskland att köpa. Men dom säljs oftast i små dimentioner till små bilar. Det är vad jag brukar kalla "tyskstuks fälgar" _________________ // Jani Hast |
||||
|
||||
http://www.ronal.de/ _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Hur såg dom ut? *nyfiken* _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1750 besök totalt |