Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2727 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare

Kolla in mitt reportage på www.sportbilen.se där Jens Edman
skrivit några rader om hur man ska bete sig bakom ratten för att köra fort och säkert.

www.jensedman.com är hans hemsida.



http://www.sjoosandstrom.se/ (om du vill veta mer om klockan)

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare

Erik B skrev:
Kolla in mitt reportage på www.sportbilen.se där Jens Edman
skrivit några rader om hur man ska bete sig bakom ratten för att köra fort och säkert.

www.jensedman.com är hans hemsida.



http://www.sjoosandstrom.se/ (om du vill veta mer om klockan)


Här smyger vi inte direkt med reklam för klockor
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re: Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare

Andrew Petrykowski skrev:
Här smyger vi inte direkt med reklam för klockor


Är inte direkt reklam, bara så att många har frågat och jag förekom frågorna.

De har ju en RACE-klocka om inte annat

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re: Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare

Erik B skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Här smyger vi inte direkt med reklam för klockor


Är inte direkt reklam, bara så att många har frågat och jag förekom frågorna.

De har ju en RACE-klocka om inte annat


Men den ser tung ut!

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



- Erik.
Bar skrivet! (Inga nyheter men alltid skönt att gå igenom då och då. Jag sitter på exakt det sätt Jens rek. eller iaf så nära man kan det i en Vobblo - don't ask!)

En sak som han tar upp är jätteviktig, det här med att inte dra bältet utanpå dunjackan. Jag har tänkt på det i biltestarsammanhang. Har ni märkt hur ofta Jeremy, Tiff, Peter, Kenneth och Joppe m.fl. har jackan på sig när det hårdkör testbilar?
Själv tycker jag att det är närmast obehagligt att ha den på sig för man tar bort så mycket bilkänsla...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bra reportage! thumbs up

Håller med om detta med bältet. En viktig detalj! Jag vet ingen i min närhet (kanske med något undantag) som tar på sig bältet korrekt.
Jag mässar alltid om detta (så till den grad att mina ungar börjat hacka på sina kompisar och deras föräldrar när de gör "fel"). Jag måste vara en hemsk förälder.

Saknar några ord om "rattbehandling". Jag vet att jag åker mycket effektivare, speciellt i konbanan, om jag behandlar ratten på för mig det rätta sättet. Jag gillar att då sitta relativt nära ratten och hålla tjugo i fyra och ibland börja ratta redan från klockan "fem i/över halv", jag skjuter ratten i från mig, d.v.s. jag styr åt höger med vänster arm och vice versa. Det gör att jag inte luras att lyfta ryggen från ryggstödet. Man får mycket info om vad man håller på med via "arslet" och ryggen. Finns nog mer att säga, men detta är en viktig punkt för mig.

_________________

Rice and shine
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



BTG skrev:
- Erik.
Bar skrivet! (Inga nyheter men alltid skönt att gå igenom då och då. Jag sitter på exakt det sätt Jens rek. eller iaf så nära man kan det i en Vobblo - don't ask!)

En sak som han tar upp är jätteviktig, det här med att inte dra bältet utanpå dunjackan. Jag har tänkt på det i biltestarsammanhang. Har ni märkt hur ofta Jeremy, Tiff, Peter, Kenneth och Joppe m.fl. har jackan på sig när det hårdkör testbilar?
Själv tycker jag att det är närmast obehagligt att ha den på sig för man tar bort så mycket bilkänsla...


Jag har aldrig jacka på mig när jag kör, sitter hellre och fryser häcken av mig än kör med jacka på.
Känns något bedrövligt fel med jacka på, nu vet jag nog vad det beror på
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Känns något bedrövligt fel med jacka på, nu vet jag nog vad det beror på


Ja, det är ju som att nulla med kondom. Ingen känsla alls

De flesta vet ju om det här, men Jens nämnde också att i racing så formgjuter man ju stolen för att få så mycket feedback som möjligt från bilen rakt upp i ryggraden.

och om ni tycker folk inte kan sitta rätt och ta på sig ett bälte, spana in hur en del folk har sina ryggstöd...rena giljotinerna!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Min egen blygsamma erfarenhet samt en del andra uttalande lutar mer åt att se till att ratten hamnar närmare kroppen. Har hört att vinkeln mellan under och överarm ska vara ca 90° när man håller kvart i tre. JAg tycker det bra.

Dock antagligen inte möjligt att uppnå med någon standardbil om man är över 165 cm, men en räserbil bygger man ju det passar! T.ex 80 mm rattnavsförlängning

_________________
Pär Hylander
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



har nog 80-90mm nav förlängning + 90mm djup ratt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Andrew Petrykowski skrev:
Jag har aldrig jacka på mig när jag kör, sitter hellre och fryser häcken av mig än kör med jacka på.
Känns något bedrövligt fel med jacka på, nu vet jag nog vad det beror på

Jag gillar inte att köra med handskar, men på bana får man ju inte åka utan.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Dock antagligen inte möjligt att uppnå med någon standardbil om man är över 165 cm


Åhjo, det är bara att fälla upp ryggstödet tillräckligt långt. Tycker man att det känns konstigt så kolla på Marcus Grönholm när det är rally på TV...

Jag kör numer oftast i strumplästen, då kan man flytta fram stolen ett hack.

JohanR (188 cm och Civic inspirerad av Alfa Romeo)

_________________
Johan Rådlund
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tillhör den hemska delen av befolkningen som kör med tjock vinterjacka på när jag kör bil på vintern.
Gör säkert flera tiondelar på bana, men i stockholmstrafiken tror jag inte det har så jättestor betydelse.
Var på IKEA och handlade en hög billybokhyllor för några dagar sedan och då fick jag flytta fram stolen så jag satt en dm ifrån ratten för att få plats med kartongerna i bilen, vilket fick mig att fundera på vad som skulle hända om airbagen utlöste... Man skall nog inte sitta allt för nära.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Jag tillhör den hemska delen av befolkningen som kör med tjock vinterjacka på när jag kör bil på vintern.
Gör säkert flera tiondelar på bana, men i stockholmstrafiken tror jag inte det har så jättestor betydelse.
Var på IKEA och handlade en hög billybokhyllor för några dagar sedan och då fick jag flytta fram stolen så jag satt en dm ifrån ratten för att få plats med kartongerna i bilen, vilket fick mig att fundera på vad som skulle hända om airbagen utlöste... Man skall nog inte sitta allt för nära.


om jag får välja sitter jag nog hellre en aning för nära airbagen med ett ordentligt sträckt bälte när det smäller, än halvligger med bältet 1dm från kroppen svept över dunjackan. Oavsett bana eller Sthlmstrafik...
Men man ska ha klart för sig att det är en dj***la kraft i en airbag. Jag har vart med om att göra det klassiska "skjuta i väg ett reservhjul" testet med en ratt-bag. Hjulet flög långt!

En av mina grannar brukar köra runt kvarteret med sina småungar i knät. 5cm från airbagen. Det tycker jag ser läskigt ut.

Du hade givetvis surrat alla dina tunga IKEA-paket ordentligt.

_________________

Rice and shine
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JohanR skrev:
Citat:
Dock antagligen inte möjligt att uppnå med någon standardbil om man är över 165 cm


Åhjo, det är bara att fälla upp ryggstödet tillräckligt långt. Tycker man att det känns konstigt så kolla på Marcus Grönholm när det är rally på TV...

Jag kör numer oftast i strumplästen, då kan man flytta fram stolen ett hack.

JohanR (188 cm och Civic inspirerad av Alfa Romeo)


Då slår ju hjälmen i taket.... Jag sitter så absolut max upprätt det går vid banåka som inte är i räsern. I min gamla 944t så brukade jag sätta lite masktejp i taket för att inte repa det.

Själv råkar jag vara försedd med rätt så långa ben, speciellt underben, och korta armar. Klart obra för god körställning

_________________
Pär Hylander
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Nyare bilar har ofta pyrotekniska bältessträckare och belastningbegränsare. Jag inbillar mig att det blir mindre kritiskt med rätt "förspänning" på bältet då, eftersom krutladdningen sträcker bältet åt en i krockögonblicket. Självklart är det förstås bättre att ha bältet dikt an mot kroppen redan från början.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



ice skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Jag har aldrig jacka på mig när jag kör, sitter hellre och fryser häcken av mig än kör med jacka på.
Känns något bedrövligt fel med jacka på, nu vet jag nog vad det beror på

Jag gillar inte att köra med handskar, men på bana får man ju inte åka utan.


Jag har visserligen inte kört bil med "raceing handskar", men med mina vinterhandskar kan jag säga att det inte är allt för kul...
Stickade handskar + läderratt = mycket rattande lite rörelse på ratten




Airbag? Vad är det?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Pär Hylander skrev:

...Själv råkar jag vara försedd med rätt så långa ben, speciellt underben, och korta armar. Klart obra för god körställning...



Låter som du kör Alfa till vardags?

Det är ju lite av bekymret i nuvarande bruksräcern, när han har ratten bekvämt så sitter man för nära pedalerna

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Varför stoppar Jens in tummarna i ratten?
De kanske är proteser redan

_________________


Jan Nagy
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag tyckte jag fick bättre fäste kring ratten med handskar än utan så jag gillar det.. behöver inte hålla så hårt för att ratten ska följa med när det rattas..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



mina racinghandskar greppar inte särskilt bra på audins plast?ratt eller vad det är

men på gokartens mocka så behöver man knappt hålla i ratten för att få hur mycket fäste som helst.

på hyrkartarnas gummi?rattar , är det inte så mycket bättre, men lite.. speciellt när man börjar bli lite svettig =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Allmänt banåkaforum
Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2727 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande