Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2727 totalt) |
Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare
Kolla in mitt reportage på www.sportbilen.se där Jens Edman skrivit några rader om hur man ska bete sig bakom ratten för att köra fort och säkert. www.jensedman.com är hans hemsida. ![]() http://www.sjoosandstrom.se/ (om du vill veta mer om klockan) ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re: Jens Edman tipsar om hur du blir en bättre förare
Här smyger vi inte direkt med reklam för klockor ![]() ![]() |
||||
Är inte direkt reklam, bara så att många har frågat och jag förekom frågorna. De har ju en RACE-klocka om inte annat ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Men den ser tung ut! ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
- Erik.
Bar skrivet! (Inga nyheter men alltid skönt att gå igenom då och då. Jag sitter på exakt det sätt Jens rek. eller iaf så nära man kan det i en Vobblo - don't ask!) En sak som han tar upp är jätteviktig, det här med att inte dra bältet utanpå dunjackan. Jag har tänkt på det i biltestarsammanhang. Har ni märkt hur ofta Jeremy, Tiff, Peter, Kenneth och Joppe m.fl. har jackan på sig när det hårdkör testbilar? Själv tycker jag att det är närmast obehagligt att ha den på sig för man tar bort så mycket bilkänsla... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Bra reportage!
![]() Håller med om detta med bältet. En viktig detalj! Jag vet ingen i min närhet (kanske med något undantag) som tar på sig bältet korrekt. Jag mässar alltid om detta (så till den grad att mina ungar börjat hacka på sina kompisar och deras föräldrar när de gör "fel"). Jag måste vara en hemsk förälder. ![]() Saknar några ord om "rattbehandling". Jag vet att jag åker mycket effektivare, speciellt i konbanan, om jag behandlar ratten på för mig det rätta sättet. Jag gillar att då sitta relativt nära ratten och hålla tjugo i fyra och ibland börja ratta redan från klockan "fem i/över halv", jag skjuter ratten i från mig, d.v.s. jag styr åt höger med vänster arm och vice versa. Det gör att jag inte luras att lyfta ryggen från ryggstödet. Man får mycket info om vad man håller på med via "arslet" och ryggen. Finns nog mer att säga, men detta är en viktig punkt för mig. |
||||
Jag har aldrig jacka på mig när jag kör, sitter hellre och fryser häcken av mig än kör med jacka på. Känns något bedrövligt fel med jacka på, nu vet jag nog vad det beror på ![]() |
||||
Ja, det är ju som att nulla med kondom. Ingen känsla alls ![]() De flesta vet ju om det här, men Jens nämnde också att i racing så formgjuter man ju stolen för att få så mycket feedback som möjligt från bilen rakt upp i ryggraden. och om ni tycker folk inte kan sitta rätt och ta på sig ett bälte, spana in hur en del folk har sina ryggstöd...rena giljotinerna! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Min egen blygsamma erfarenhet samt en del andra uttalande lutar mer åt att se till att ratten hamnar närmare kroppen. Har hört att vinkeln mellan under och överarm ska vara ca 90° när man håller kvart i tre. JAg tycker det bra.
Dock antagligen inte möjligt att uppnå med någon standardbil om man är över 165 cm, men en räserbil bygger man ju det passar! T.ex 80 mm rattnavsförlängning ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag gillar inte att köra med handskar, men på bana får man ju inte åka utan. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Åhjo, det är bara att fälla upp ryggstödet tillräckligt långt. Tycker man att det känns konstigt så kolla på Marcus Grönholm när det är rally på TV... Jag kör numer oftast i strumplästen, då kan man flytta fram stolen ett hack. JohanR (188 cm och Civic inspirerad av Alfa Romeo) _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag tillhör den hemska delen av befolkningen som kör med tjock vinterjacka på när jag kör bil på vintern.
![]() Gör säkert flera tiondelar på bana, men i stockholmstrafiken tror jag inte det har så jättestor betydelse. ![]() Var på IKEA och handlade en hög billybokhyllor för några dagar sedan och då fick jag flytta fram stolen så jag satt en dm ifrån ratten för att få plats med kartongerna i bilen, vilket fick mig att fundera på vad som skulle hända om airbagen utlöste... Man skall nog inte sitta allt för nära. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
om jag får välja sitter jag nog hellre en aning för nära airbagen med ett ordentligt sträckt bälte när det smäller, än halvligger med bältet 1dm från kroppen svept över dunjackan. Oavsett bana eller Sthlmstrafik... Men man ska ha klart för sig att det är en dj***la kraft i en airbag. Jag har vart med om att göra det klassiska "skjuta i väg ett reservhjul" testet med en ratt-bag. Hjulet flög långt! En av mina grannar brukar köra runt kvarteret med sina småungar i knät. 5cm från airbagen. Det tycker jag ser läskigt ut. Du hade givetvis surrat alla dina tunga IKEA-paket ordentligt. ![]() |
||||
Då slår ju hjälmen i taket.... ![]() Själv råkar jag vara försedd med rätt så långa ben, speciellt underben, och korta armar. Klart obra för god körställning _________________ Pär Hylander |
||||
Nyare bilar har ofta pyrotekniska bältessträckare och belastningbegränsare. Jag inbillar mig att det blir mindre kritiskt med rätt "förspänning" på bältet då, eftersom krutladdningen sträcker bältet åt en i krockögonblicket. Självklart är det förstås bättre att ha bältet dikt an mot kroppen redan från början.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Jag har visserligen inte kört bil med "raceing handskar", men med mina vinterhandskar kan jag säga att det inte är allt för kul... Stickade handskar + läderratt = mycket rattande lite rörelse på ratten ![]() Airbag? Vad är det? ![]() |
||||
Låter som du kör Alfa till vardags? ![]() Det är ju lite av bekymret i nuvarande bruksräcern, när han har ratten bekvämt så sitter man för nära pedalerna ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag tyckte jag fick bättre fäste kring ratten med handskar än utan så jag gillar det.. behöver inte hålla så hårt för att ratten ska följa med när det rattas..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
mina racinghandskar greppar inte särskilt bra på audins plast?ratt eller vad det är
![]() men på gokartens mocka så behöver man knappt hålla i ratten för att få hur mycket fäste som helst. på hyrkartarnas gummi?rattar , är det inte så mycket bättre, men lite.. speciellt när man börjar bli lite svettig =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2727 totalt) |