Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C 32 AMG -02
1, 2   >>
13961 besök totalt
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
En udda fågel i dessa salonger är numera i min ägo.

En riktig komforträser. Med extra allt... Inklusive ett rejält trimkit från MKB. Enligt gamla bromspapper som medföljde bilen ska stallet innehålla 442,9 hästar. Men det litar jag inte riktigt på. Jag tänkte kolla upp det i sommar, nån som kan rekommendera vart man borde vända sig?


Hur som helst, den kommer inte klara sig undan bankörning! Ska bli mycket spännande att testa den ordentligt. Och sen får jag se vad som ska uppgraderas. Bromsar och chassi får man anta.

Under tiden får det bli lite kosmetiska förändringar.

Längtan till torra vägar och sommardäck är stor!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Ha, de var en oväntad bil här inne!

Jag kan nästa säga dig direkt att chassi + belägg bör bytas innan,
Att sedan få tag i ngn esp-dödare eller liknande är nox oxå ett plus.

Sen de du skulle uppskatta mest är nog en riktig diff i klumpen bak...

Skall bli kul att se vad som blir av detta!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Kul val som sagt. Har själv varit sugen på touringen. Automatlåda i kombination med tung bil kan nog påfresta bromsarna en del, men det är ju inga dåliga standardbromsar. Rejält med pulver i motorn!

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Det första lilla projektet blir att byta ett missljudande lager i kompressorn.
Mercedes-verkstäderna byter inte lager, utan hela kompressorn till det facila priset av 15-20000:-
Lagret går däremot att få tag på i Sverige (samma som original) för 490:- +moms, och bytet av lager tar enligt uppgift 10 minuter.
Gissa vilket alternativ jag väljer...

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Tjonken skrev:
Det första lilla projektet blir att byta ett missljudande lager i kompressorn.
Mercedes-verkstäderna byter inte lager, utan hela kompressorn till det facila priset av 15-20000:-
Lagret går däremot att få tag på i Sverige (samma som original) för 490:- +moms, och bytet av lager tar enligt uppgift 10 minuter.
Gissa vilket alternativ jag väljer...

Du gör nog rätt val med ny kompressor, är så jobbigt att få bort olja och skit under naglarna

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Lagret i kompressorn är nu bytt. Och vilken skillnad det blev! Bilen är numera tyst som en mus. Nåja, kanske inte riktigt, men det blev stor skillnad! Nu hör man ju själva moroten.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3676



kul bilval.
Var och provade en C32 kombi för några år sedan då jag letade ny familjebil. Kan hålla med om, och intyga att, det är en riktig komfortracer. Även otrimmad. Bara det att automatlådan växlar ned vid hård inbromsning, och att bilen känner av att man kör i en kurva och därför håller kvar samma växel tycker jag är ett tecken på AMG:s filosofi.
Sen är den denna töntsköna USA reklam talande: http://www.youtube.com/watch?v=Yka7n-V_C14

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Då har man smiskat amg:n lite på bana! Riktigt kul var det, och bilen klarde sig med bravur!
Jag hade trott att bromsarna skulle mattas rejält efter ett par varv, men efter 10-12 varv (jag körde bara c:a 15 minuter åt gången) bettade dom fortfarande ordentligt.
Men det märks att det är en hel del kilon som först ska hejdas, och sedan fås att byta riktning, det tog ett par varv att vänja sig. En viss skillnad var det mot vår 1000kg "lätta" Porsche 924 jag rattade runt på Mantorp i lördags. :-D Däremot ut ur kurvorna går den som skjuten ur en kanon! Lite jobbigt att få ner kraften i backen var det, men när jag väl fått det så drar det iväg ordentligt. Även när man passerat 100km/h så bara fortsätter den att accelerera med samma kraft! Jag körde ifatt rätt många på långa rakan... 8) Tydligen låter den en hel del, men det hör man inget av inne i bilen. Men det var enligt uppgift ett "bra" ljud. :-D
Att köra automat på bana var intressant, men bekvämt. Som sagt, den känner av sidokrafter så det inte blir konstiga växlingar i kurvor, samt att den hjälper till med motorbroms. Och det funkade riktigt bra!

Jag har nu även bekräftat "myten" om att oken byter färg (permanent, tror jag) när dom blivit ordentligt varma. Nu har jag guldfärgade bromsok! (Jämför med bild i första inlägget)


Det får nog bli vassare belägg ändå, när det är dags att byta. Har blivit rekommenderad EBC Redstuff av andra C32-ägare, så dom får det nog bli.

En kalaskul eftermiddag med lagom mycket bilar, strålande solsken, 20 härliga grader och mycket trevligt folk!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Helt rätt, bilar är till för att användas!

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Köp ferrodo Ds2500 alt 3000 istället

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Jovani skrev:
Köp ferrodo Ds2500 alt 3000 istället

Jag tror inte dom finns till min bil. Jag har inte lyckats hitta dom iaf, men gör du det får du gärna meddela mig.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tjonken skrev:
Jovani skrev:
Köp ferrodo Ds2500 alt 3000 istället

Jag tror inte dom finns till min bil. Jag har inte lyckats hitta dom iaf, men gör du det får du gärna meddela mig.


3000 FTW

http://www.ferodoracing.com/catalogue/search.php?search=car_racing_veh . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Dignell skrev:
Tjonken skrev:
Jovani skrev:
Köp ferrodo Ds2500 alt 3000 istället

Jag tror inte dom finns till min bil. Jag har inte lyckats hitta dom iaf, men gör du det får du gärna meddela mig.


3000 FTW

http://www.ferodoracing.com/catalogue/search.php?search=car_racing_veh . . . .


Men där finns ju inga belägg till C32:an... Eller har jag blivit helt blind?

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006




_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



om du tar å finner ut vad Brembo oket heter lär du finna "rätt" belägg.
Eller som vi MB-ägare gör: Leta rätt på rätt stomme å slipa in belägget i oket

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Men vänta här nu. Innan det här barkar iväg totalt.. Till och början med ska jag ju ha bilen till vardags, och ta ut den på lite banevent emellanåt. Så några fullracebelägg ska jag inte ha (än...).
Fast det är lockande...

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Tjonken skrev:
Men vänta här nu. Innan det här barkar iväg totalt.. Till och början med ska jag ju ha bilen till vardags, och ta ut den på lite banevent emellanåt. Så några fullracebelägg ska jag inte ha (än...).
Fast det är lockande...

Med tung bil och tung gasfot tycker jag att några "lite snällare" fullracebelägg låter som en bra kompromiss.

Har en kompis som åkt med XP8 på sin bruks-S60R i två år nu.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tjonken skrev:
Dignell skrev:
Tjonken skrev:
Jovani skrev:
Köp ferrodo Ds2500 alt 3000 istället

Jag tror inte dom finns till min bil. Jag har inte lyckats hitta dom iaf, men gör du det får du gärna meddela mig.


3000 FTW

http://www.ferodoracing.com/catalogue/search.php?search=car_racing_veh . . . .


Men där finns ju inga belägg till C32:an... Eller har jag blivit helt blind?


Kanske är så, men är nog kanska troligt att det finns andra modeller som har samma ok som på din kärra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Efter en del e-mailande ut i Europa så har jag lyckats få lite bakgrundsinfo om bilen.
Första ägaren (och enda, innan bilen tog till Sverige juni 2010) var en diamanthandlarfirma i Antwerpen.
Jag fick även svar från tuningfirman MKB, som bekräftade att dom trimmade bilen på uppdrag av firman i Antwerpen.
Detta är enligt uppgift gjort med bilen:
MKB skrev:
Modification:

high performance camshafts with valve springs, exhaust manifold s/s, catalytic converters

supercharger clutch, optimized air intake with sports air filters, adaptation of ECU


Skönt att ha äntligen ha fått lite klarhet i vad som är gjort.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Då var intercoolerpumpen bytt till en Johnson-pump. Av den enkla anledningen att orginalpumpen la av i söndags, och 200hk försvann... Så nu ska det vara lite bättre flöde och lite bättre hållbarhet.
I helgen ska jag även försöka hinna få dit dom nya bromsskivorna och beläggen. Det blev EBC Yellowstuff till slut. Vi får se hur det funkar.
Första testet blir förhoppningsvis på Sviestad på måndag.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Tjonken skrev:
Då var intercoolerpumpen bytt till en Johnson-pump. Av den enkla anledningen att orginalpumpen la av i söndags, och 200hk försvann... Så nu ska det vara lite bättre flöde och lite bättre hållbarhet.
I helgen ska jag även försöka hinna få dit dom nya bromsskivorna och beläggen. Det blev EBC Yellowstuff till slut. Vi får se hur det funkar.
Första testet blir förhoppningsvis på Sviestad på måndag.

Spännande bil, men vad är en intercoolerpump? thumbs up thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes C 32 AMG -02
1, 2   >>
13961 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande