Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Hillclimb Bergrennen Cours de cöte Salita 2010.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3874 totalt)
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



och inte så lite skrotningar av ganska sällsynta raceråkdon heller, tyvärr.
Men annars är backe en kul tävlignsform (men jag vete sjutton jag skulle välja att köra en mer exklusiv historisk racer bär, med allt vad reservdelstillgången på gamla racerbilar kan medföra)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42291

Forumägare
Forumägare



Bergrennen är en klar favorit! Tyckte moderna/halvmoderna (korta) småbilar stod för en stor procentandel snurrningar. Och en faslig mängd tillbud sker där de faktiskt hängt ut varningsflagg för "skit-på-banan". Men den flaggan verkar få notera. De har fullt upp med annat? Underbar film! Underbara motorljud! Underbara bilar!

_________________
Magnus Thomé
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Härligt klipp de där! men tråkigt att så många bilar vart skrotade, såg riktigt halt ut på sina ställen?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



thumbs up

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Ajajaj, det filmen skär i hjärtat.

Speciellt när man ser en fin bil köra ut och sedan sitta och hoppas på att inget händer med den

Bertone-volten gör ont psykiskt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8326



dvorak skrev:
Ajajaj, det filmen skär i hjärtat.

Speciellt när man ser en fin bil köra ut och sedan sitta och hoppas på att inget händer med den

Bertone-volten gör ont psykiskt


Håller med....Bertonen gjorde ondast i hjärtat....
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17839



I min värld är det bättre att bilarna går åt när de används än att de ska stå och ruttna bort i nåns garage. Det räcker att det finns en kvar av varje sort.

Verkar totalt livsfarligt att åka framhjulsdrivet att döma av filmen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Slicks och framhjulsdrivet är livsfarligt


Slicks överhuvudtaget..

_________________
Daniel Steiner
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lennart Mäkinen skrev:
I min värld är det bättre att bilarna går åt när de används än att de ska stå och ruttna bort i nåns garage. Det räcker att det finns en kvar av varje sort.

Verkar totalt livsfarligt att åka framhjulsdrivet att döma av filmen.


I din värld ryms inte historisk racing
edit:
Vad har du förresten för världsunik bil som står och ruttnar bort i ditt garage då?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Svartlock skrev:
Slicks och framhjulsdrivet är livsfarligt


Slicks överhuvudtaget..


Ät det
Har jag aldrig märkt.
Backe och rally utan avåkninssoner verkar betyligt farligare än slicks och Fwd.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42291

Forumägare
Forumägare

Svartlock skrev:
Slicks och framhjulsdrivet är livsfarligt


Slicks överhuvudtaget..


Jag tycker de fyra - fem olika bilar jag kört på slicks har varit väldigt kul, absolut lika snälla som rdäck att köra och bara mer grepp thumbs up Men på riktigt riktigt korta småbilar kan det kanske bli intressant Allt jag kört med slicks har dessutom varit bakhjulsdrivet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Attans vad prototyp-bilarna gick (eller vad man nu kallar dem), de hade ju lika bra fäste utanför asfalten som på med all downforce

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17839



Bosse L skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
I min värld är det bättre att bilarna går åt när de används än att de ska stå och ruttna bort i nåns garage. Det räcker att det finns en kvar av varje sort.


I din värld ryms inte historisk racing
edit:
Vad har du förresten för världsunik bil som står och ruttnar bort i ditt garage då?
Jag har inget unikt alls, men inte sjutton blir det mycket racing om man kör utan att riskera bilarna. Det värsta som kan hända en tävlingsbil är att den parkeras i ett museum och aldrig används till det den är byggd för.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lennart Mäkinen skrev:
Bosse L skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
I min värld är det bättre att bilarna går åt när de används än att de ska stå och ruttna bort i nåns garage. Det räcker att det finns en kvar av varje sort.


I din värld ryms inte historisk racing
edit:
Vad har du förresten för världsunik bil som står och ruttnar bort i ditt garage då?
Jag har inget unikt alls, men inte sjutton blir det mycket racing om man kör utan att riskera bilarna. Det värsta som kan hända en tävlingsbil är att den parkeras i ett museum och aldrig används till det den är byggd för.


Det håller jag med dig helt om, bilarna ska användas till det de är byggda för! och visst måste man vara beredd att riskera bilen i racing, även hsitorisk racing.
Fast i filmen ovan tycker jag nog en del bilval är rätt märkliga för backtävling, oavsett. T.ex. en DTM-Merca. Hur väl kan man göra den bilens chassi körbart för backtävling? och hur lätt är det att ersätta all rätt unika one off delar på en sådan när det smäller?.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Fråga Lennart har du varit på någon historisk race ?
Citat: inte sjutton blir det mycket racing om man kör utan att riskera bilarna.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Tror folk tolkar risk lite olika.

och alla bilar är gjorda av alu/stål/plast/gummi etc och går att laga.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Svartlock skrev:
Tror folk tolkar risk lite olika.

och alla bilar är gjorda av alu/stål/plast/gummi etc och går att laga.


om bilägarens plånbok och övriga resurser är tillräckligt dimensionerade ja. Det har en tendens att bli "något" dyrare med en mera ovanlig historisk bil, än en modern holk. Men å andra sidan är det trots allt större chans att räkna hem det i slutänden, då dessa bilar inte tappar något iv ärde pga ålder. Snarare tvärt om.
Sedan så kan man ju fundera på hur "historisk" en bil är som ägaren smällt bit för bit och bytt ut varenda pryl i. För mig är det snarare då en replika.
Men jag ska inte bli för filosofisk beträffande historiska tävlignsbilar. Är nog fel forum för det, även om Per Fågelberg och några till är med på vad jag menar...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 480



Jag trodde motorsport var förbjudet i Schweiz, men om nu Bergrennen är ok så är det ju inte så konstigt om man riskerar även unika bilar för att få åka lite.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17839



RCM skrev:
Fråga Lennart har du varit på någon historisk race ?
Citat: inte sjutton blir det mycket racing om man kör utan att riskera bilarna.
Jag har sett historisk racing, men du rycker citatet ur sitt sammanhang.
Det jag menade var att bilar ska användas och att jag hellre ser att de skrotas när du brukas än att de står och bara står. Bosse svarade då att jag det inte fanns plats för historisk racing i min värld, men det det gör det så länge bilarna körs ordentligt. Körs de inte för fullt är det inte racing och då kan de lika gärna låta bli.
Jag har sett rally med gamla bilar där man kört sjukt sakta enligt regularityregler och det är ungefär som att se på när gräs växer.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Då har vi nog inte varit på samma racing och Rally tävlingar !
Regularity är en helt annan tävlingsform info finns på SBF.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bilder o videos
Hillclimb Bergrennen Cours de cöte Salita 2010.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande