Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2316 besök totalt |
Många bilder och mycket text!
Då är man äntligen hemma igen efter ännu en 1000-mila resa runt USA. Denna gång bär det av till Las Vegas och sen ut till Pahrump, Nevada vid Californiagränsen för att medverka på SEMA och sen tävla i optima Ultimate Street Car Invitational! Film från eventet! 2010 Camaro @ optima Ultimate Street Car Invitational by TORQ - YouTube [CENTER] ![]() Jag skrev tidigare här - http://www.zatzy.com/allmaent/379580-torq-klar-foer-sema-optima-ultimate-street-car-invitational.html - om hur jag blev uttagen till eventet och vidare till SEMA. Eventet var som Forza 4 på riktigt, the best of the best av gatbilar i landet som inte endast ser bra ut, men går minst lika bra. Att se dessa bilar på en och samma plats var heeeeelt galet. Meningen med eventet var just att visa vad vi inom eftermarknadsindustrin gör för att förbättra dessa bilar, och anpassa dom för bana, stripp, gata mm. Men just det med gatbil är väldigt viktigt som nu kommer få se längre ner. Denna bild sammanfattar allt tycker jag :P [CENTER] ![]() Inbjudna och kvalificerade bilar varierade allt från nya Camaro's och Corvetter, till old school jänkejärn med moderna chassin samt Euro/JDM byggen! Fanns t.o.m en riktig Vallåkra Volvo 240 på plats! Bilarna stod på SEMA showen under hela veckan där vi intervjuades för det komman timmeslånga TV programmet på SPEED och Discovery Channel, samt att mässdeltagarna fick prata med oss som byggt och ska köra bilarna. Det var helt sjukt att få hänga med Bill Goldberg, Josh Barnett, Matt Farah, Sam Hubbinette mfl som var med, uppleva SEMA och sen köra ett av dom häftigaste eventet någonsin! Parkeringen där bilarna stod under veckan [CENTER] ![]() ![]() För första gången körde jag faktiskt inte bilen hela vägen dit, eventet var allt för viktigt för att det skulle hända nåt på vägen så jag tog min nyinköpta Silverado, kopplade på släpet och satte kurs not Vegas! [CENTER] ![]() Höll på att glömma att det inte finns 98 oktan (93 i USA) borta på västkusten så jag tankade pärlan full i Alabama någonstans. såg ju lite kul ut haha [CENTER] ![]() Åkte en annan väg en 10:an den här gången, och körde upp förbi Dallas och sen I-40 hela vägen över. 5 mil kortare än att köra 10-an, men lite fler berg. Jag ville helst bara köra en annan väg då jag kört till Arizona 2 ggr senaste året och kände för att se lite nytt. 500 mil kan bli rätt tradigt att köra själv så jag vill ha nåt nytt att se ![]() Dallas vid skymning [CENTER] ![]() ![]() ![]() ![]() Körde en bit på anrika Route 66 t.o.m! [CENTER] ![]() ![]() Sen vart det roliga att köra över Rocky Mountains, holy hell vilken underbar väg! Inte bästa vägen att kör med släp kanske, men WOW. Körde in i Vegas från Hoover Damn och nya brobygget så det var ju riktigt skoj. [CENTER] ![]() ![]() ![]() ![]() [/CENTER] VEGAS BABY!!! Jag lyckades köra, helt själv, MED släp, 2789 miles (462 mil) på ofattbara 48h. Det innebär en snitthastighet 96km/h vilket inkluderar stopp för lite power naps, tanka, äta mm. Inte illa får jag lov att säga! [CENTER] ![]() Bodde på The Mirage första dagarna som tur var hade oversize parking på baksidan. Lastade av bilen och åkte iväg för att leta självtvätt! [CENTER] ![]() Kändes helt galet att köra bilen på Las Vegas Mark, het underbart att cruisa ner på Strippen och bränna lite däck lol [CENTER] ![]() Brukar inte köra Valet med Camaron, men man var ju bara tvungen i Vegas ![]() [CENTER] ![]() Tog en liten kvällspromenad efter incheck, hade ju suttit ner i en bil 2 dygn så det var skönt att röra på sig. Mina killar från Miami skulle inte landa förrän dagen efter så jag tog min tid och njöt av tillvaron [CENTER] ![]() ![]() Dagen efter så var det uppställning på mässan, och sen var det bara följa med strömmen. Träffade sjukt mycket nya leverantörer, kunder, och allmänt roligt folk. SEMA förtjänar en helt egen tråd så det enda jag säger är att SEMA är 100ggr sjukare än ni någonsin kan tänka er. Ord finns inte att förklara hur galet SEMA är, punkt. [CENTER] ![]() Putsa putsa putsa [CENTER] ![]() Det var faktiskt lite skoj att helt slumpartat se sin bil på 100st TV-skärmar i ena mässhallen då Vossen Wheels körde lite reklam, otippat! ![]() [CENTER] ![]() En av våra och Redline's bilar stod i American Racing montern, 800hp funkar rätt bra! [CENTER] ![]() Jag, Paul och Howard (mer om vem han är kommer lite senare...) [CENTER] ![]() Det var mycket presskonferenser mm för optima eventet under hela veckan, här var officiella mötet som spelades in. Richard Petty själv var konferencier, hysteriskt Amerikansk snubbe detdära haha [CENTER] ![]() Paul och Howard sprang runt och skötte allt med nya kontrakt, kollade upp nya produkter mm medan jag fick leka rejserförare och TV-kändis, helt OK i min bok ![]() [CENTER] ![]() TV-Intervjuer och annat skoj [CENTER] ![]() Var sen tvungen att byta hotell då det var fullbokat, men hotellet lyckades fixa ett helt OK rum till mig på Trump Towers... Vilket jävla hotell asså, underbart! [CENTER] ![]() Körde Valet på lastbilen och släp hahaha, man får vara lite lat ibland ![]() [CENTER] ![]() obs! obligatoriska frukost bilden! [CENTER] ![]() På fredagen var det då dags för själva eventet, eller del 1 i alla fall. Vi skulle samlas vid bilarna för förarmöte för att då få reda på vad som skulle hända, spännande! Datsun med 2JZ motor i, 620rwhp på 1000kg [CENTER] ![]() ![]() ![]() Sen började det regna vid förarmötet, skoj! Men som han sa, det här är GATBILAR så vad gör lite regn? MEN sen fick vi reda på att bergspasset ut till Pahrump var täckt med snö så vi helt enkelt lösa en annan väg dit. 3" snö med dessa bilar kanske var lite mycket [CENTER] ![]() Matt Farah på The Smoking Tire och tv serien The Car Show var lagom nöjd att han lämnade sitt tak kvar i LA! [CENTER] ![]() Så det vi skulle göra denna dag var en Road Rally/Poker Run genom Vegas och sen ut till banan. Man behövde ju en co-driver för att få tag på alla saker på resan, så vem bättre att hjälpa en än Johan Eriksson på Bilsport ![]() [CENTER] ![]() Vi fick leda karavanen/SEMA cruise från mässan ut på Strippen, sinnesjukt kul! Tusentals längs med gatorna som tar bilder, filmar osv. TV crew nissarna sa det mååånga gånger, "Remember, be safe BUT this is TV......." [CENTER] ![]() ![]() ![]() ![]() Sen ute på strippen visste vi var kameramännen skulle stå så man kunde showa lite, körde lite rödljusrace mot min konkurrent Dave Mikels i LPE Camaron (Dave är han som körde Camaro ZL-1 till 7.41 tiden på ringen f.ö...) [CENTER] ![]() ![]() ![]() Som sagt så var det flera Stationer runt Vegas som skulle träffas, och här kan jag tacka erfarenheten från Night Run hemma i Sverige ![]() På väg från MGM Grand [CENTER] ![]() Golden Nugget [CENTER] ![]() Sen var det dags att fara ut mot banan i "lagom" hastighet, men vi fick som sagt köra en ganska lång omväg på sisådär 6 mil för att köra runt bergen. Vi "cruisade" ut med snötäckta väggrenar ihop med ett par andra bilar, kändes lite som Mad Max filmen! [CENTER] ![]() Tankning på vägen, old School vs New School! [CENTER] ![]() Sen var det bara att hitta till hotellet, sova ett par timmar och sen upp i ottan och åka ut till banan. Jag såg verkligen fram emot att få köra på Spring Mountain, en privatägd "Ranch" med lägenheter och en helt underbar bana. Blåste om en snut i 200+ utan regskylt på bilen på vägen ut men han verkade inte bry sig nämnvärt, med tanke på att vi var ett 20-tal bilar så kände nog han att han inte hade mycket att komma med [CENTER] ![]() ![]() Det var under nollan på morgonen så man höll på att frysa röven av sig, var inte riktigt med på att det skulle vara så kallt. Jag kastade in bilen i kön att besikta bilen och satte på stolsvärmen för typ andra gången någonsin i denna bil. Att få höra dessa mullrande bestar omkring sig och veta att man snart skulle ut på banan var en underbar känsla, som sagt så var det som Forza på riktigt! [CENTER] ![]() ![]() Mullrande LS7 Racemotor i denna pärla, snyggaste bilen på eventet utan tvekan. Sitter ett modernt Corvettechassi undertill! [CENTER] ![]() ![]() ![]() Första deltävlingen var Auto-X banan, 3 varv utan uppvärmning på förbannat kalla däck. Greppet visste man skulle vara lite sisådär med. Men men, var bara att ladda på och köra hårt! [CENTER] ![]() Samuel Hubbinette ute i Mario Andretti's och Magnaflows 2010 Camaro [CENTER] ![]() ![]() Vallåkra Volvon! [CENTER] ![]() ![]() Eventet efter det var Speed Stop Challenge, kortfattat så är det ett accelerations och bromsmoment. Snabbast in i boxen helt enkelt! Ett superkul sätt att visa att bilarna kan göra mer än att åka rakt fram! [CENTER] ![]() ![]() ![]() Bill Goldbergs LS9 Trans Am, sjukt brutal bil byggd av Hendricks Motorsports [CENTER] ![]() ![]() Efter dom eventen så pågick bedömningen för hur bilarna såg ut och var designade. AJ från overhaulin och Rick från 2-Guys Garage var domarna, fy faaaaan vad AJ är snygg IRL... Själv så fixade jag lite justeringar på Camaro'n innan bankörningen och Time Attack tävlingen, fick lite hjälp av mina goda vänner Kim och Stefan som flög ut till Vegas för att hjälpa till samt hålla mig lite sällskap på vägen hem! [CENTER] ![]() ![]() ![]() ![]() Tyskarna från Renntech var på plats också, Helmut bor granne med mig här i Florida faktiskt. Riktigt nice bil dom hade med sig, deras C74 AMG demobil. [CENTER] ![]() ![]() På eftermiddagen var det dags för track attack momentet. 3 varv utan nån form av uppvärmning på banan, liiiite småsurt att inte ens få några testvarv på banan innan så att man vet var den går men men, så är det. Vi körde en liten runa på morgonen i 5kmh runt banan men det hjälpte ju inte mycket. Det sura var att en hel del tävlande hade kört här innan, flera gånger, och hade en ganska stor fördel i detta moment. Att köra max attack med endast 3 varv är inte helt enkelt! Vi fick en genomgång på banan innan körningen av förra årets vinnare, Mark Stiloew. en GM ingenjör som har byggt en 69 Camaro med LS9 och mängder med godis i. [CENTER] ![]() och sen var det dags för uppställning [CENTER] ![]() ![]() Johan fotar på! ![]() ![]() Ubercool RSI replika med AWD och TT motor och ett monster chassi! [CENTER] ![]() Go baby go! [CENTER] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() När banåkningen var väl klar så körde vi en liten photo shoot med bergen i bakgrunden, vore nästan ett brott att INTE göra det när man väl var här. Utsikten var nåt helt underbart [CENTER] ![]() ![]() Sen var det dags för uppställning på banan för filmning och foto för TV programmet, så mycket coola bilar på en o samma plats händer fan inte ofta [CENTER] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vinnaren, min goda vän Danny Popp körde sönder master cylindern på Vetten, men lånade en av Pete Callaway för att kunna slutföra tävlingen. Sportsmanship heter det på Engelska! Fy faaaan vad bilen gick, och han är en av dom bästa förarna jag känner. Kamerabilen (en G37 ren racebil på slicks) kunde inte ens hålla takten efter honom, och vi körde på gatdäck! [CENTER] ![]() ![]() [/CENTER] Det gick riktigt jävla bra med tanke på vilka bilar och förare man körde mot. Rena racerförare, testförare, amatörer mfl. Jag körde snabbare än Sam Hubbinette i Auto-X i allafall, och var bara 3 sek efter GM's egna testförare i LPE's 689hk starka 2010 Camaro som hade ett par hundra varv på banan. Körde även snabbare än dom flesta "nyare" muskelbilarna, bilen höll hela tävlingen, fick mängder med bra PR, men mest av allt hade så förbannat skoj så det finns inte. Man får nästan ångest för att ha så skoj på arbetstid haha! Mitt mål var att köra under 2min (allt under 2min ÄR snabbt, oavsett bad man kör för bil) och jag lyckades köra 1.59.87 efter endast ett varv..ETT VARV! om man bara fick 3-4 varv till....aaaaaahhhh..... Nästa år? Mer HK (en 700hk motor håller på att byggas just nu) och lägre vikt. Då jävlar ska det köras ännu hårdare, man har ju lite mer kött på benen om hur banan går så det blir nog bra. Sen var det bara att tvätta bilen, lasta på släpet, och styra kosan Österut igen! [CENTER] ![]() När vägen börjar bli tråkig ![]() [CENTER] ![]() ![]() oooooooch efter 500 mil och 55h så står bilen hemma i FL igen! Hon har fan sett mer av USA än 90% av bilarna där ute! [CENTER] ![]() Jag kommer säkerligen komma på mer att skriva, men nu är det slut i huvudet och jag måste ut och fila på framtida planerna för bilen! Glöm inte att kolla på filmen, en ganska enkel produktion av yours truly, men en kort sammanfattning med lite kul banåka i alla fall, klart sevärd om man får säga så själv! 2010 Camaro @ optima Ultimate Street Car Invitational by TORQ - YouTube P.s. Beklagar om man missat lite på grammatiken och stavning, spell check funkar inte på Svenska och jag kan ha missat lite... /Erik |
||
Kul att läsa och se! Det ser ut som ni hade otur med vädret... Jag var på SEMA förra året och då var det varmt och skönt. Du har helt rätt i att det inte går att beskriva SEMA, det måste upplevas. Jag vill tillbaka och jag rekommenderar alla som ens ser den minsta möjlighet - ta den!
Mässan är bara för branschfolk men det brukar man kunna lösa från Sverige om man är lite smart. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack för att du tar dig tid att skriva och visa bilder, heeeelt galet kul att läsa !
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tackar alla, kul att det uppskattas!
Det var kanonväder hela veckan, men på fredagen så gick det över till regn och snålblåst. Men som tur var så var det fint på lördagen igen när vi var ute på banan! Fast jag hade nästan velat haft lite regn, finns inte många jänkare som kan köra fort i regn som oss Svenskar ![]() /Erik |
||
Mycket trevlig läsning, kul att allt gått bra. Får passa på att gratulera till att du är med också, riktigt kul. Nu skall jag ut i garaget och skruva på min Clio
![]() ![]() _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||
|
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2316 besök totalt |