Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljetråg
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10381 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Oljetråg

Ett nytt oljetråg för !!##%6777 gången i ordningen, men de e spännande
med oljetråg. Det är som vanligt våtsump till min motor, och anledningen
är att jag tycker det är spännande med våtsump. För att få bra utkast för
oljan så är det bra om tråget är utbyggt åt sidan, men för att få lite mer
volym så byggde jag ut det åt bägge sidor. Sedan vill jag se hur det blir
med större golvyta mot undersidan av bilen, rent kylmässigt mot hur det
var tidigare. Nu blir ytan jäms med undersidan på bilen (i stort sett). För att
kunna skruva fast tråget så fick det bli genomföringar i form av rör och
jättelånga bultar.

Undersida med försänkning för huvudet på bulten. Bulten är skarvad mot jängad
stång 8,8 kvalitet.

När man svetsar ett plåt tråg så slår sig ofta kanten och det blir inte riktigt tätt
mot motorn. Nu fick jag iden att prova med tennspackling på kanten som sedan
jämnas av med mitt favoritverktyg pansarfil. Plant blev det i alla fall.

Nu vidtar jobbet med baffling, där jag har en ny kombination på gång. Men det jobbet blir efter julen.
Göran

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Kul att du ständigt vidareutvecklar!

Det hade ju gått att göra större rör så du slapp så långa bultar

har du aldrig funderat på rörliga klaffar?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

LuddeR skrev:
Kul att du ständigt vidareutvecklar!

Det hade ju gått att göra större rör så du slapp så långa bultar

har du aldrig funderat på rörliga klaffar?

Rörliga klaffar har jag gjort under många år, det kommer till detta tråget också i och med den stora bottenytan.
Det blir även en vindplåt med louvers. Bilder senare.
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
En bild på vindplåten under veven som jag gjorde i dag.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bafflingen med fälldörrar för oljan, små fjädrar håller dörrarna lätt stängda vid stillastående.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då har jag kommit en liten bit till. Det blev Sieverts skruv, rena rånet som vanligt,
och någon timmas jobb med att borra hål i bultskallar för låstråd. Men den första
bilden är på picuppen och röret upp til AN kopplingen. Det är en delad aluminium
kloss med två gummipackningar på var sida om väggen i tråget. Själva silen är en
tesil som alltid har rostfritt nät.

Här är klafflådan och väggarna på plats. Jag har testat med vatten och lutar man
tråget åt olika håll så stiger oljenivån i det klaffade utrymmet.

Olje picupp på plats, översidan på silen gjord i vanlig 0,9 plåt.

Båda översidorna på sin plats och säkerhestråd dragen.

Nu skall bara vindplåten, som är avbildat tidigare, skruvas dit över alltihop. Sen blir
det målning av utsidan.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag ser att du använder popnit tidigare i tråden och skruv senare. Byter du nit mot skruv eller låter du nitarna sitta kvar?

Guson

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Jag ser att du använder popnit tidigare i tråden och skruv senare. Byter du nit mot skruv eller låter du nitarna sitta kvar?

Guson

Skruven är för att kunna demontera delarna. Plåtarna-locket över picuppen måste vara demonterbara, annars får man inte den picuppen vid rengöring, det är gängat direkt i stålväggen under för att slippa muttrar. Detaljer som vindplåten är för tunn aluminium för att gängas och mutternit blir kaka på kaka där skruvar kan skaka loss samt att det blir onödigt mycket delar. De popnitar som används brukar vara rostfria eller så extrapressar jag dom från baksidan för att eliminera loss skakning. Det som har hänt någon gång är att aluminiumnät bitvis lossnat från nitning, då har själva nätet gått sönder, inte niten.

Norge
Här sen Aug 2006

istellet för stål klaffor så kunne du kanskje ha brukt gummi? Men kommer oljan inn i "lådan" lett?
Jag har sett liknande byggen. jag mins nogon tok en generator från en hiace med en oljepump på och anvende den til at fylla "lådan" med olje som en säkerhet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det en liten bit av ett originaltråg man ser på kortändarna på tråget?

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Är det en liten bit av ett originaltråg man ser på kortändarna på tråget?

Själva övre kanten med bulthålen är ett orginaltråg. Kanten slår sig dock en del så jag har tennspacklat kanten för ändarna och slipat plant.
mvh
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Krishell skrev:
istellet för stål klaffor så kunne du kanskje ha brukt gummi? Men kommer oljan inn i "lådan" lett?
Jag har sett liknande byggen. jag mins nogon tok en generator från en hiace med en oljepump på och anvende den til at fylla "lådan" med olje som en säkerhet.

Jag har haft gummi i tankarna men valte aluminium och enn mycket lätt fjäder som bara hindrar att klaffen öppnar av liten lutnings skäl. Den minsta nivåskilnad i olja utanför uppsamlingsutrymmet öppnar en lucka. Lutar man tråget åt olika håll några gånger så blir oljenivån högre i uppsamlingsutrymmet. Det slutliga beviset hur det fungerar blir vid provkörningar. En (flera) kamera i tråget vore önskvärt.
mvh
Göran

Stockholm
Här sen Dec 2004

Tror det kommer fungera ypperligt Göran, du har tänkt på allt känns det som.

Det enda jag funderar över är tätheten mellan luckorna och baffelväggen, är den för bra kanske oljan inte rinner in där tillräckligt fort på tomgång säg en kall morgon.

Beror såklart på viskositet på Oljan och hur mycket olja pumpen suger vid tomgång.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Tror det kommer fungera ypperligt Göran, du har tänkt på allt känns det som.

Det enda jag funderar över är tätheten mellan luckorna och baffelväggen, är den för bra kanske oljan inte rinner in där tillräckligt fort på tomgång säg en kall morgon.

Beror såklart på viskositet på Oljan och hur mycket olja pumpen suger vid tomgång.

MVH Erik

Motorn måste köras på helsyntet, 5-50 till 5-40. Detta för att sugvägen är lite längre och högre då pumpen sitter externt monterad mot motorblocket. Annars tar det för lång tid att suga fram olja vid start. Klaffarna blir aldrig tiktigt täta om man inte anstränger sig att slipa ytorna, sen brukar det aldrig bli riktiga kallstarter annat än 0 gdr som mest. Men jag kollar nog hur kallsatart funkar någon gån när allt är klart. Lite justeringar brukar det alltid bli tal om.
Göran

Täby
Här sen Aug 2009

Re:

Göran Malmberg skrev:
Det blev Sieverts skruv, rena rånet som vanligt,
och någon timmas jobb med att borra hål i bultskallar för låstråd.

Är det insexskruvarna du handlade? Flinks järn har förvånansvärt bra sortiment på metrisk skruv för att vara en järnhandel, finns på Ulvsundavägen 134 om du inte kände till dom. Brukar bli en bråkdel av kostnaden jämfört med Sifvert.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Knodde skrev:
Göran Malmberg skrev:
Det blev Sieverts skruv, rena rånet som vanligt,
och någon timmas jobb med att borra hål i bultskallar för låstråd.

Är det insexskruvarna du handlade? Flinks järn har förvånansvärt bra sortiment på metrisk skruv för att vara en järnhandel, finns på Ulvsundavägen 134 om du inte kände till dom. Brukar bli en bråkdel av kostnaden jämfört med Sifvert.

Eller så från kvarnenkorsningen, in på samma gata som Flinken men första gatan direkt efter Elgiganten så tar du höger, parkerar bilen och går in på Würth-butiken.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
så från kvarnenkorsningen, in på samma gata som Flinken men första gatan direkt efter Elgiganten så tar du höger, parkerar bilen och går in på Würth-butiken.

Aha, det var ju närmare åxå. Tack
Göran

Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Göran Malmberg skrev:
Kanten slår sig dock en del så jag har tennspacklat kanten för ändarna och slipat plant.

Går det inte att ha trågkanten monterad mot ett löst block, eller någon jigg, ev med planbrickor/borrade plattjärn, under merparten av jobbet? Som när man gör headers med tunnare fläns?

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
Göran Malmberg skrev:
Kanten slår sig dock en del så jag har tennspacklat kanten för ändarna och slipat plant.

Går det inte att ha trågkanten monterad mot ett löst block, eller någon jigg, ev med planbrickor/borrade plattjärn, under merparten av jobbet? Som när man gör headers med tunnare fläns?

Det går säkert men normalt så ligger monteringsflänsen fritt och kan skruvas fast. Här ligger flänsen innåt tråget och det är genomföringsrör svetsade mot flänsen. Det är svårt att ha en bult i hålet när röret svetsas. Men som sagt, det går säkert att greja en jigg ändå. Det ser dock rätt bra ut med tenn och blir kul å se om det funkar. Plant e de slipat alla fall.
mvh
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då var tråget klart för montering på motorn, första bilden utan vindplåten. Bild 2
även med en nytillverkad gummipackning.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag är lite nyfiken (gul) på hur du skall dokumentera/registrera de förhoppningsvis positiva effekterna av ditt nya oljetråg?

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Skruva banåkabil
Oljetråg
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande