Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
Tråden har besökts  
309 gånger den senaste veckan (92147 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>
   
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31325
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 10:16     DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle Citera

Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Kinnekulle, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?kinnekulle osv thumbs up


_________________
Magnus Thomé


Senast ändrad av Magnus Thomé, 27 Maj 2012 21:28, ändrad totalt 2 gånger
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rash
Mölndal





Här sedan: 15 Feb 2004
Inlägg: 1716
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Feb 2004 22:20     Citera

Jag körde 1.05-1.06 med en Volvo 240 racebil under ett slc-lopp under 2001. Den hade 240hk och vägde under 1000kg thumbs up =kass tid av mig Min bortförklaring är= Hade varken körkort eller erfarenhet. Ska bli jäkligt intressant att se vad man kör i september under Pega klubträffen och Bilsports en dag på racerbanan med min 306 GTi Så låångt kvar


_________________
Rachid Rachid
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ege
Katrineholm





Här sedan: 06 Dec 2003
Inlägg: 420
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 09:09     mitt spårval genom kvarn... Citera



Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.


_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 6239
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 09:21     Citera

Mycket intressant
Åkte juh mina första varv på kullen förra året och kvarnen var väl den kurvan jag hade klart svårast att komma underfund med. Hoppas jag får tillfälle att prova detta i sommar. thumbs up


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik C
Malmköping





Här sedan: 19 Nov 2002
Inlägg: 5292
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 11:42     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.



Körde samma linje med påssen efter instruktioner av storebror. Tyckte det funkade utmärkt.
Hamnade i oförsig nån stans i mitten av banan vid 9;an.


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31325
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 12:51     Citera

Mycket intressant! Ska bli kul och prova den här varianten ( fast jag har BMW )


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Micke Holmström
Täby





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 1271
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 13:32     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

ege skrev:
Jag vet att det verkar lite annorlunda...



Det verkar helfel!
Den inledande inbromsningen måste ske till lägre fart eftersom du har en brantare vinkel in i kurvan.
Vid tväraste delen, strax under "n"-et i kvarnkurvan, måste farten vara lägre än med de andra spåren pga den mindre kurvradien. Från den punkten kan de andra spårvalen öka farten hela tiden och kommer ha högre fart ända fram till vänstern under bron (efter kvarnen).

Jag ser egentligen en klar fördel; den kortare åkvägen, och en möjlig fördel; att det är ett lättare spår att köra likadant varv efter varv och som därmed kan slipas in bättre vilket gör det möjligt att ligga närmare högsta möjliga teoretiska fart för det spårvalet.

Givetvis kommer det testas, gärna med en jämnsnabb kombatant på lagom avstånd framför.


_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fredrik C
Malmköping





Här sedan: 19 Nov 2002
Inlägg: 5292
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 15:36     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

Micke Holmström skrev:
ege skrev:
Jag vet att det verkar lite annorlunda...



Det verkar helfel!
Den inledande inbromsningen måste ske till lägre fart eftersom du har en brantare vinkel in i kurvan.
Vid tväraste delen, strax under "n"-et i kvarnkurvan, måste farten vara lägre än med de andra spåren pga den mindre kurvradien. Från den punkten kan de andra spårvalen öka farten hela tiden och kommer ha högre fart ända fram till vänstern under bron (efter kvarnen).

Jag ser egentligen en klar fördel; den kortare åkvägen, och en möjlig fördel; att det är ett lättare spår att köra likadant varv efter varv och som därmed kan slipas in bättre vilket gör det möjligt att ligga närmare högsta möjliga teoretiska fart för det spårvalet.

Givetvis kommer det testas, gärna med en jämnsnabb kombatant på lagom avstånd framför.


Håller inte riktigt med.
Så fort du fått ner farten vid 5;an så är det ju bara att stå på igen. Vid dom andra spåren så är du ju nästan framme vid 7;an innan du kan börja bygga upp fart på nytt.


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Holmström
Täby





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 1271
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 16:04     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

Fredrik C skrev:

Håller inte riktigt med.
Så fort du fått ner farten vid 5;an så är det ju bara att stå på igen. Vid dom andra spåren så är du ju nästan framme vid 7;an innan du kan börja bygga upp fart på nytt.


Hmm, jaha. Det kan du ju tycka...

Men visst kan det inte gå att hålla lika hög fart i andra delen av kurvan (vilket ger lägre fart på rakan efter också) med Eges spår som innehåller två tvärare knickar än de andra spåren?

Iofs så beror nog spårvalet på mer än vilket hjulpar som driver. Om man inte har tokigt mycket pulver under huven finns det kanske inget behov av att glida ut till 9. Då går det fortare med en kortare väg.


_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31325
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 16:32     Citera

Lite efter 9'an så är jag uppe i 160 om jag fått till kvarnkurvan bra (vilket jag inte alltid får ). Är mycket tveksam om jag ÖHT skulle kunna hålla bilen i innerspåret och hålla fullt. Skulle troligtvis få massiv understyrning eller att rumpan körde om Men jag vet att jag behöver bara hålla igen en liten liten liten aning så funkar även innerspåret.


Men det ska bli skitkul att testa hela det här alternativet



(*liten anti-snö dans till vädergudarna så de skyndar sig på med våren*)


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fredrik C
Malmköping





Här sedan: 19 Nov 2002
Inlägg: 5292
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 16:36     Citera

Håller med om att man får reglera utgången lite beroende på hur mycket kraft man har i bilen. Man kan ju inte tvångs hålla den på innerspåret om det inte funkar, då tappar man ju fart.


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31325
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Feb 2004 16:45     Citera

Precis, "låta den löpa" är ju receptet


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rikard Svensson
Lidköping





Här sedan: 18 Aug 2003
Inlägg: 329
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2004 03:39     Citera

Jag tror att tekniken för att ta sig genom denna kurva varierar stort beroende på vilken bil man har.

Min bil, dvs. en bil med mer motorstyrka än väghållning, är helt beroende på hastigheten vid punkt 8.

Detta innebär ett sent apex in till den punkten. Hur man svänger in till den punkten finns det många olika förslag. I PCS sätter de ut koner som man skall ta kvarnkurvan som en enda höger sväng med en myket sen insvängningspunkt men jag tycker att man bäst klarar kurvan genom att ta den som en dubbel höger.

Vad tycker forumet?



Rikard


_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benjamin Ernryd
Stockholm





Här sedan: 20 Mar 2004
Inlägg: 312
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2004 20:54     Citera

Jag för min del dårå som kör en knäpp variant av bil med massor med pulver, bakhjulsdrift, ingen diff och ingen fjädring kör nog mest det "gröna" spåret men jag låter karten glida ut lite tidigare än 8an, fast det kan ha med låddan att göra, jag får i nästa kugg ungefär där. Det går inte heller att komma ut till höger eller mitt på rakan för där finns ett gupp som märks tydligt i en kart (märks det i bil också?) Ganska obehagligt trots ny asfalt.

Jag håller med Rikard Svensson om att det nog handlar väldigt mycket om var drivningen sitter (har prövat med Audi RSR och då höll jag på att sätta bilen i räcket i nästa böj). Men framför allt var viktbalansen sitter. I accelerationen ut ur kvarnen, beror det ju på mer än bara drivning, centripetalkraften har ju en tendens att trycka ut bilen och beroende på anfallsvnikeln mot kurvan i accelerationen och tyngfördelningen fram-bak finns det ju oftast ett spår per bilmodell för bästa utgångshastighet (som är grymt viktig ju). Jag menar, många racebilar är ju standardiserade för att passa "alla" banor till 95%.

Jag har märkt att viktbalansen och spårvidden fram gör enorma skillnader på kullen just. Gelleråsen är mycket snällare på så sätt men på kullen vinner man på tyngd fram och lätt styrning för bra utgångshastigheter nerför backen mot bron och att kunna hålla i uppför mohlins knäpp jämfört med andra banor, ag tro det har och göra med dom högre kurvhastigheterna i snitt på våra bilar. Front och vinge får mer chans att arbeta.

Ehh gör jag mig förstådd eller svamlar jag bara?


_________________
Benjamin Ernryd

Kör. GTI MK 7.5 -18
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rikard Svensson
Lidköping





Här sedan: 18 Aug 2003
Inlägg: 329
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2004 06:02     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

Men det funkar faktiskt perfekt i vekligheten, med framhjulsdrivna bilar i alla fall. I Fyndbörsen var detta i princip den enda svängen som jag kunde TA IN PÅ / DRA IFRÅN alla BMW's.

Principen är;
1. bromsa sent.
2. extremt sen turn in (och apex).
3. håll dig sedan så nära högerkanten det är möjligt (utan allt för mycket gas-släpp).
4. Släpp ej ut bilen i utgången (även om du vill känna dig som schumi genom parabolica ).

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

Även om ingen tror mig... PROVA SJÄLV!!

OBS! Detta lär ej funka med riktiga racerbilar, GT, Supercars etc. etc.



Körde för första gången i år på Kinnekulle (licenskurs). Tack vare en stor spridning på både förarvana och biltyp var det mycket stora fartskillnader på banan = MÅNGA omkörningar!!!
Gjorde en omkörning på innern i kvarnen och blev förvånad över att det spåret funkade så bra! Det måste ha med doseringen att göra? Iofs inte det optimala spårvalet för min bil men jag uppmanar alla att prova!!!


Rikard


_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lars Falk
Bromma



<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 12053
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2004 15:55     Citera

Jag sökte lite utan större framgång efter en bra filmsnutt som ger en hint om hur man bör åka på kullen.
Någon som har något tips...?


_________________

Rice and shine
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peter997s
Stockholm, Söders höjder





Här sedan: 25 Apr 2004
Inlägg: 73
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2004 08:22     Citera

Jag söker också efter en filmsnutt från Kinnekulle. Jag skall dit den 11 juni å gasa. Det skall bli intressant å se vad en sniken Mini Cooper kan prestera för vartider. Eller rättare sagt vad den gamle (40 år) mannen bakom ratten kan prestera


_________________
Peter Stavling 997 S
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Norden
Gnosjö





Här sedan: 26 Aug 2003
Inlägg: 395
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2004 12:13     Citera

om det är intressant att se hur R5-juniorerna (eller iaf en av dem) åker på Kullen kanske jag kan ordna en liten filmsnutt inifrån lillebrors bil. Hans spår kan inte vara helt tokiga, han var den enda av juniorerna som i helgen var nere på 1.06-tider (under gällande varvrekord i klassen).
Bilen är en Renault 5 TS av gamla modellen, 75hk och R-däck.


_________________
Mattias Nordenström
www.peansweden.com
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Peter997s
Stockholm, Söders höjder





Här sedan: 25 Apr 2004
Inlägg: 73
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2004 12:25     Citera

Norden skrev:
om det är intressant att se hur R5-juniorerna (eller iaf en av dem) åker på Kullen kanske jag kan ordna en liten filmsnutt inifrån lillebrors bil. Hans spår kan inte vara helt tokiga, han var den enda av juniorerna som i helgen var nere på 1.06-tider (under gällande varvrekord i klassen).
Bilen är en Renault 5 TS av gamla modellen, 75hk och R-däck.


thumbs up

Jaa jag är intresserad


_________________
Peter Stavling 997 S
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Samuel Lindkvist
Horda





Här sedan: 06 Nov 2002
Inlägg: 2272
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2004 12:36     Citera

Pjäxan i pannrummet skrev:
Jag söker också efter en filmsnutt från Kinnekulle. Jag skall dit den 11 juni å gasa. Det skall bli intressant å se vad en sniken Mini Cooper kan prestera för vartider. Eller rättare sagt vad den gamle (40 år) mannen bakom ratten kan prestera


Film från kinnekulle
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4995&highlight=


_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
M3E46 Nytt projekt 2017
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Norden
Gnosjö





Här sedan: 26 Aug 2003
Inlägg: 395
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2004 12:56     Citera

Ja där fanns ju film. Är det ngn som fortfarande är intresserad av att se hur en 15-åring kör så kan jag skicka filmen via iCQ. Antingen ett helt race eller så får jag klippa ner i hanterlig storlek


_________________
Mattias Nordenström
www.peansweden.com
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
Tråden har besökts  
309 gånger den senaste veckan (92147 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.144 sec)
Webbrowser render:
sec