Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... , 109, 110, 111   >>
44 besök idag (623836 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Tack Gustav för bra svar. Klart överkomligt väg att byta bromsar och styrning istället.
Då har jag en plan framöver om jag väljer gå vägen med ombyggt fordon.

Jag kommer nog ha mera frågor men återkommer om det direkt till dig senare.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Låter bra, du är välkommen!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Benny Steen skrev:
Jag skulle vilja registrera om min BMW E46 330i med turbo och e85.
Det krävs då att den också blir ett ombyggt fordon. naturligvisvis inom tillåtna effekt/vrid. Jag har läst på sfro angående storlek på turbo och spridare etc.

Dessvärre är väl den inte ombyggd på dom ställena som krävs för ombyggd fordon.

Motorn förbli nog orginal men kör Maxxecu som styrning.
Växellådan och kardan byts förhoppningvis till en 8hp automat.

Misstänker det inte räcker ?
Men om jag byter hela bakre diffen till en från bmw M3 F80 ?

Någonstans läste jag (tror det var Gustav som skrev) att det låg på förslag att byte till LSD skulle räcknas som byte av baxkaxel ? något nytt där ?


Min e46 är reggad som ombyggt fordon. AHX111

325 CI med e39 motor, e85, turbo, maxxecu, e39 bromsar fram, dct låda, z4m bakvagn.

Blir 8hp70 nu i vinter och m4 diff.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Hur vill SFRO att man gör med svetsar på ett ombyggt fordon? Jag har byggt om lite i motorurymmet, flyttat styrning och flyttat upp bärarmsinfästningen. Kan jag slipa, måla och kitta de svetsarna innan besiktningen?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



conman skrev:
Benny Steen skrev:
Jag skulle vilja registrera om min BMW E46 330i med turbo och e85.
Det krävs då att den också blir ett ombyggt fordon. naturligvisvis inom tillåtna effekt/vrid. Jag har läst på sfro angående storlek på turbo och spridare etc.

Dessvärre är väl den inte ombyggd på dom ställena som krävs för ombyggd fordon.

Motorn förbli nog orginal men kör Maxxecu som styrning.
Växellådan och kardan byts förhoppningvis till en 8hp automat.

Misstänker det inte räcker ?
Men om jag byter hela bakre diffen till en från bmw M3 F80 ?

Någonstans läste jag (tror det var Gustav som skrev) att det låg på förslag att byte till LSD skulle räcknas som byte av baxkaxel ? något nytt där ?


Min e46 är reggad som ombyggt fordon. AHX111

325 CI med e39 motor, e85, turbo, maxxecu, e39 bromsar fram, dct låda, z4m bakvagn.

Blir 8hp70 nu i vinter och m4 diff.


Det låter ju som ett trevligt recept!
Har du mer information om bygget du vill dela med dig av?

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



elCrillo skrev:
Hur vill SFRO att man gör med svetsar på ett ombyggt fordon? Jag har byggt om lite i motorurymmet, flyttat styrning och flyttat upp bärarmsinfästningen. Kan jag slipa, måla och kitta de svetsarna innan besiktningen?


Svetsar i stomme/bärande konstruktioner bör man inte måla över innan byggbesiktning. Tunn rostskyddsfärg är OK men undvik i alla fall att kitta (så vi kan kolla fogarna utan att du behöver måla om).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



therealpinto skrev:
elCrillo skrev:
Hur vill SFRO att man gör med svetsar på ett ombyggt fordon? Jag har byggt om lite i motorurymmet, flyttat styrning och flyttat upp bärarmsinfästningen. Kan jag slipa, måla och kitta de svetsarna innan besiktningen?


Svetsar i stomme/bärande konstruktioner bör man inte måla över innan byggbesiktning. Tunn rostskyddsfärg är OK men undvik i alla fall att kitta (så vi kan kolla fogarna utan att du behöver måla om).

Gustaf


Tack! 😃

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



robber skrev:
Citat:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


Bilen tillverkad 1992-12 står som årsmodell 1993 i papperna dock reggad i Sverige 1996 vilka regler gäller för denna bil?


Någon som vet så jag kan få rätsida på detta?
Går i planerna på motorbyte nämligen och vore trevligt hur mycket som måste göras.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



robber skrev:
robber skrev:
Citat:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


Bilen tillverkad 1992-12 står som årsmodell 1993 i papperna dock reggad i Sverige 1996 vilka regler gäller för denna bil?


Någon som vet så jag kan få rätsida på detta?
Går i planerna på motorbyte nämligen och vore trevligt hur mycket som måste göras.


Det är första datum för ibruktagande som är viktigt när det gäller avgasregler. Så man behöver ta reda på när den reggades i ursprungslandet. Normalt sett står det i svenska regbeviset.

Är den tillverkad 1992-12 ska du ju ha tur om den hann reggas 1992.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



therealpinto skrev:
robber skrev:
robber skrev:
Citat:
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


Bilen tillverkad 1992-12 står som årsmodell 1993 i papperna dock reggad i Sverige 1996 vilka regler gäller för denna bil?


Någon som vet så jag kan få rätsida på detta?
Går i planerna på motorbyte nämligen och vore trevligt hur mycket som måste göras.


Det är första datum för ibruktagande som är viktigt när det gäller avgasregler. Så man behöver ta reda på när den reggades i ursprungslandet. Normalt sett står det i svenska regbeviset.

Är den tillverkad 1992-12 ska du ju ha tur om den hann reggas 1992.

Gustaf


Tack då är jag med.

Ska jaga info

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Ambros03
Eskilstuna
Här sen Jan 2024
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har också en e46 330i, byter ju gärna inte motor. Funkar ex m3 bromsar bak eller bör de vara mer annorlunda? Vad för styrväxel/rattstång? Funkar det att ta från e39?

_________________
Kevin Ambros
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ambros03 skrev:
Har också en e46 330i, byter ju gärna inte motor. Funkar ex m3 bromsar bak eller bör de vara mer annorlunda? Vad för styrväxel/rattstång? Funkar det att ta från e39?


Grundtipset om man vill vara säker är att ta komponenter från en annan modellserie (dvs har man en e46, ta inte delar från en annan variant av e46). Då är det mindre risk för snack och diskussion.

Kollar man specifikt på bromsar så har e46 330i 320x22 mm skivor bak, glidok med 41,9 mm kolv.

M3 har 328x20mm, glidok med 42 mm kolv. Skillnaden mellan de två är minimal och ska bytet av bromsar motivera högre effekt är det inte så taktiskt smart.

Då är grejer från till exempel e90 335 (336x22 mm, 44 mm kolv) en tydligare förändring.

När det gäller styrväxel och rattaxel så ska man kunna visa att de är annorlunda (men med korrekt geometri). Där har jag för lite data om komponenterna själv, det behöver byggaren ta fram och visa skillnaderna för.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Hej Gustaf, räcker det med 3 mm fritt radiellt mellan bromsok och fälg? Det är inte flytande ok.

Mvh

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



c311 skrev:
Hej Gustaf, räcker det med 3 mm fritt radiellt mellan bromsok och fälg? Det är inte flytande ok.

Mvh


Jag skulle inte sätta en anmärkning på det vid en besiktning, normalt sett. Men det är ju tajt...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Tack! Bromsoket är innanför "diket" i fälgen så det finns plats för balansvikter både ut och invändigt. Man får se att de inre vikterna inte är mitt bakom oket när hjulet ska av eller på.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Inte direkt ett ombyggt fordon, men vad säger bilprovningen om ljusbilden på ett fordon från -77?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



J.Schuman skrev:
Inte direkt ett ombyggt fordon, men vad säger bilprovningen om ljusbilden på ett fordon från -77?


Jag fick påpekande om det på min 65:a ( feljusterat ) , kan inte tänka mig att de är släpphänta på det bara för att det är en gammal bil.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Janne J skrev:
J.Schuman skrev:
Inte direkt ett ombyggt fordon, men vad säger bilprovningen om ljusbilden på ett fordon från -77?


Jag fick påpekande om det på min 65:a ( feljusterat ) , kan inte tänka mig att de är släpphänta på det bara för att det är en gammal bil.


Samma sak med min 914, gamla glödlampor med dålig ljusbild gav underkänt. Bytte till nya Philips H4 och en halvtimme senare fick den godkänt.
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



J.Schuman skrev:
Inte direkt ett ombyggt fordon, men vad säger bilprovningen om ljusbilden på ett fordon från -77?


Min -75a fick påpekande för detta senast. Gick dock att rädda i hallen men tog en stund att klura ut hur

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



Fick nyligen hem SFRO-boken och blev lite fundersam över avsnittet för VW-platta och att det som står där inte stämmer överens med de andra reglerna som nämns i boken. Som jag tolkar det iaf. Eller gäller det enbart vid byggy? I så fall kan man bortse från det jag skrivit trots allt bygger jag på vw-platta men behåller karossen.

Tex vill jag ändra i bland annat motor till en v6, byta styrväxel och annat bromssystem till att börja med. Men enligt det avsnittet så blir det amatörbyggt fordon men jag hade gärna behållt den som ombyggt. Vad är vägen framåt och vad gäller?

Bilen i fråga:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1758969

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Alex H skrev:
Fick nyligen hem SFRO-boken och blev lite fundersam över avsnittet för VW-platta och att det som står där inte stämmer överens med de andra reglerna som nämns i boken. Som jag tolkar det iaf. Eller gäller det enbart vid byggy? I så fall kan man bortse från det jag skrivit trots allt bygger jag på vw-platta men behåller karossen.

Tex vill jag ändra i bland annat motor till en v6, byta styrväxel och annat bromssystem till att börja med. Men enligt det avsnittet så blir det amatörbyggt fordon men jag hade gärna behållt den som ombyggt. Vad är vägen framåt och vad gäller?

Bilen i fråga:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1758969


Det som står i kapitlet om VW-platta är riktat till de byggen där man byter kaross, alltså normalt sett de som omfattas av de speciella buggy-reglerna (vars avsikt är att kunna behålla det som ombyggt fordon trots att man både byter kaross och kortar plattan - något som normalt sett inte är möjligt).

Med original kaross (som fpr modifieras) gäller de vanliga reglerna för ombyggt fordon och det gör att man till exempel kan behålla ett vanligt Baja-bygge som ombyggt fordon även om man byter rätt mycket grejer (motor, låda, fram- och bakvagn och bromsar till exempel).

Det kanske behöver förtydligas i kommande utgåvor.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... , 109, 110, 111   >>
44 besök idag (623836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande